IT-sikkerhedspolitik ?
Fra : KOK

Dato : 11-09-02 22:47

Er der evt. en der ligger inde med en IT-sikkerhedspolitik, som man kan få
lov til at se ?
Jeg står og mangler nogle ideer til hvad den skal indeholde.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. KOK

Fra : Alex Holst

Dato : 11-09-02 23:15

KOK <someone@microsoft.com> wrote:
> Er der evt. en der ligger inde med en IT-sikkerhedspolitik, som man kan få
> lov til at se ?
> Jeg står og mangler nogle ideer til hvad den skal indeholde.

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal have det med, at en
(tilsyneladende) Microsoft ansat ikke ved hvordan han skriver en
sikkerhedspolitik.

Der findes masser af eksempler paa nettet, men der er sikkert ingen
andre der har praecist samme krav som dig saa jeg ved ikke hvad du
haaber at faa ud af det.

Hvis du nu skrev under dit rigtige navn og email adresse kunne det vaere
jeg ville bruge lidt mere tid paa at hjaelpe dig.

Fra : Karsten Kristensen

Dato : 11-09-02 23:41

Naturligvis - sorry.

koktf4y@hotmail.com

Jeg er startet på et blankt stykke "papir", men mangler nogle hints til hvad
den skal indeholde. Der er altid noget generelt fnidder fnadder, indledning,
målgruppe, generelle sikkerhedsaspekter, risikovurderinger mv. som jeg godt
kunne bruge lidt input til.
Naturligvis er det helt sikker at mit behov ikke er ens med alle andre, men
alligevel kan man godt stjæle lidt tekst her og der, evt. omformulere det.

Mvh. Karsten Kristensen

Fra : Alex Holst

Dato : 12-09-02 01:20

Karsten Kristensen <koktf4y@hotmail.com> wrote:
> [...]
> målgruppe, generelle sikkerhedsaspekter, risikovurderinger mv. som jeg godt

"Videre læsning" siden i OSS'en linker til forskellige dokumenter der kan
hjaelpe dig med risikovurdering, blandt andet binary trees og OCTAVE.
Der linkes ogsaa til f.eks. SANS's sample policies. Jeg mener ikke der
noedvendigvis skal vaere "generelt fnidder" i saadan et dokument.

http://a.area51.dk/sikkerhed/videre

Der er ogsaa ganske lidt i OSS'en der taler specifikt om sikkerhedspolitik:

http://a.area51.dk/sikkerhed/infrastruktur

Du kan starte med at lave en liste over de omraader netop din
sikkerhedspolitik skal daekke. Det kunne f.eks. vaere email brug, krav
om logging eller adgangskontrol, etc. Det kommer an paa hvilket miljoe
du skriver til.

Fra : Karsten Kristensen

Dato : 13-09-02 13:09

Tak for svaret.

Det har hjulpet mig godt igang.

Mvh. Karsten

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 12-09-02 07:21

"Karsten Kristensen" skrev:
> [...]
andre, men
> alligevel kan man godt stjæle lidt tekst her og der, evt. omformulere

Dansk Standard DS 484 er et rigtig godt udgangspunkt, som gerne skulle
sikre, at du kommer hele vejen rundt.
Du kan bestille den online hos www.ds.dk (koster 445 kr.)

Ellers kunne du jo lave en Google-søgning efter "it-sikkerhedspolitik".
Det giver f.eks. en henvisning til Arbejdsdirektoratet, hvor du kan
downloade et eksempel på en it-sikkerhedspolitik:
http://www.adir.dk/extern/digifv/psi.htm

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Karsten Kristensen

Dato : 13-09-02 13:09

Tak for svaret.

Det har hjulpet mig igang.

Mvh. Karsten

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 12-09-02 10:21

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 14-09-02 12:29

IT-sikkerhedsrådet har lavet nogle udmærkede publikationer om emnet. De er,
IMHO, udmærkede som inspiration til ens egen politik.

Mvh,

/Kasper