/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
Hvilket grafikkort til ikke-spilfreak?
Fra : Anders Olsen


Dato : 11-09-02 22:35

Hej

Da mit Matrox G100 4 MB kort nu har væltet XP tilstrækkelig mange gange
er jeg på jagt efter et nyt kort. Hvad skal jeg vælge?

Jeg spiller ikke, men bruger computeren til de sædvanlige
kontorprogrammer, internet, html og billedbehandling.

Maskinen:
- 700 MHz
- 320 MB RAM
- 20x cd-rom
- Win XP

Jeg er interesseret i et kort med 64-128 MB RAM, tv-out og evt.
dualhead, men det er ikke noget krav. Måske bliver maskinen udvidet med
et DVD-drev inden så længe. Prislejet er 1000-1400 kr.

Er der nogle der har et par bud?

--
Mvh
Anders Olsen

 
 
Olsen (11-09-2002)
Kommentar
Fra : Olsen


Dato : 11-09-02 22:42


"Anders Olsen" <aso@sofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.17e9d547623e79198969f@news.stofanet.dk...

> Jeg er interesseret i et kort med 64-128 MB RAM, tv-out og evt.
> dualhead, men det er ikke noget krav. Måske bliver maskinen udvidet med
> et DVD-drev inden så længe. Prislejet er 1000-1400 kr.
>
> Er der nogle der har et par bud?




64 MB ram ?...128 MB ram ???

Til dit brug, er et 16-32 mb al rigeligt,
og de kan købes til særdeles billig penge idag.

DVD glider flydende på en bærbar med onboard 8 mb skod-ram.



Lars Jørgensen (11-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 11-09-02 23:03

Anders Olsen skrev bl.a.:

> Da mit Matrox G100 4 MB kort nu har væltet XP tilstrækkelig mange
> gange er jeg på jagt efter et nyt kort. Hvad skal jeg vælge?
> Jeg spiller ikke, men bruger computeren til de sædvanlige
> kontorprogrammer, internet, html og billedbehandling.
>
> - 700 MHz
> - Win XP
>
> Jeg er interesseret i et kort med 64-128 MB RAM, tv-out og evt.
> dualhead, men det er ikke noget krav. Måske bliver maskinen udvidet
> med et DVD-drev inden så længe. Prislejet er 1000-1400 kr.

Jeg kunne forstille mig at et ATI 7500 kunne være et godt bud.
http://mirror.ati.com/products/pc/radeon7500/index.html

Kortet kan fås til ca. 700 kroner på nettet.

--
Lars



Henrik Dissing (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Dissing


Dato : 12-09-02 16:04

On Wed, 11 Sep 2002 23:34:42 +0200, Anders Olsen wrote:

>Hej
>
>Da mit Matrox G100 4 MB kort nu har væltet XP tilstrækkelig mange gange
>er jeg på jagt efter et nyt kort. Hvad skal jeg vælge?
>
>Jeg spiller ikke, men bruger computeren til de sædvanlige
>kontorprogrammer, internet, html og billedbehandling.
>
>Maskinen:
>- 700 MHz
>- 320 MB RAM
>- 20x cd-rom
>- Win XP
>
>Jeg er interesseret i et kort med 64-128 MB RAM, tv-out og evt.
>dualhead, men det er ikke noget krav. Måske bliver maskinen udvidet med
>et DVD-drev inden så længe. Prislejet er 1000-1400 kr.
>
>Er der nogle der har et par bud?

Jeg ville helt klart vælge et Matrox G400, G450 eller G550. Så er du sikker
på ikke at blive skuffet over billedkvaliteten efter dit G100. 32 MB RAM er
rigeligt til dit brug.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Madsen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-09-02 17:31

Lars Jørgensen skrev:

> Ja, et G-400-eller-mere vil også være et godt bud, men grunden til
> jeg forslog et ATI kort er de noget bedre muligheder for 3D
> programmer, samt hardware understøttelse af DVD.

Hardware DVD-acceleration er en god ting, men 3D havde han jo
efter sigende ikke brug for. Mit gamle G400 Max kunne afspille DVD
flydende på en PII 400 Mhz. med 384 MB RAM. En bekendt købte den
og er også fuld tilfreds med DVD-afspilningen på denne pc, så hvis
pc'en er stor nok, så er hardware DVD-acceleration på grafikkortet
knap så vigtig.

> Jeg ved godt at TV-out'et på Matrox kortene er ret godt, men om
> det er _så_ meget bedre en på ATIs tror jeg ikke.

Sammenlignet med et G400 Max er tv-out på et ATI 8500 ret dårlig
både i billedkvalitet og funktion, men det er så blot min mening.
Har haft begge kort i den samme pc og sammenlignet på det samme tv.

Siger ikke at ATI er et dårlig valg. Slet ikke for det er et rigtig
godt grafikkort. Jeg ville blot anbefale et Matrox-kort når det
hovedsageligt er billedbehandling, tekstbehandling og DVD-kiggeri
det skal bruges til.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Jørgensen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 12-09-02 18:01

Madsen skrev bl.a.:

>> Ja, et G-400-eller-mere vil også være et godt bud, men grunden til
>> jeg forslog et ATI kort er de noget bedre muligheder for 3D
>> programmer, samt hardware understøttelse af DVD.
>
> Hardware DVD-acceleration er en god ting, men 3D havde han jo
> efter sigende ikke brug for.

Ja, så længe man har et G100 har man ikke

> Mit gamle G400 Max kunne afspille DVD
> flydende på en PII 400 Mhz. med 384 MB RAM.

Det kan Anders Olsen vist godt være med på så.

>> Jeg ved godt at TV-out'et på Matrox kortene er ret godt, men om
>> det er _så_ meget bedre en på ATIs tror jeg ikke.
>
> Sammenlignet med et G400 Max er tv-out på et ATI 8500 ret dårlig
> både i billedkvalitet og funktion, men det er så blot min mening.
> Har haft begge kort i den samme pc og sammenlignet på det samme tv.

Okay, det er da et reélt sammenligningsgrundlag.

> Siger ikke at ATI er et dårlig valg. Slet ikke for det er et rigtig
> godt grafikkort. Jeg ville blot anbefale et Matrox-kort når det
> hovedsageligt er billedbehandling, tekstbehandling og DVD-kiggeri
> det skal bruges til.

Ja, det bliver jo nok svært at sige noget dårligt om Gxxx, med undtagelse af
ydelsen i 3d.

--
Lars



Madsen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-09-02 21:17

Lars Jørgensen skrev:

> Madsen skrev bl.a.:
>
>> Hardware DVD-acceleration er en god ting, men 3D havde han jo efter
>> sigende ikke brug for.
>
> Ja, så længe man har et G100 har man ikke

Sikkert ikke. :)

> Ja, det bliver jo nok svært at sige noget dårligt om Gxxx, med
> undtagelse af ydelsen i 3d.

Ja, det er så her der skal overvejes om man virkelig ikke har behov
for at snuppe et spil engang imellem. Godt nok kan det lade sig gøre
at spille på et Matrox-kort også, men ATI-kortet vil helt klart give
Matrox-kortet baghjul i langt de fleste spil.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Anders Olsen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Anders Olsen


Dato : 12-09-02 21:54

In article <fua1ou8uad3b1c3mmd6616j6ij5h3idd9l@4ax.com>,
hendis@tdcadsl.dk says...

> Jeg ville helt klart vælge et Matrox G400, G450 eller G550. Så er du sikker
> på ikke at blive skuffet over billedkvaliteten efter dit G100. 32 MB RAM er
> rigeligt til dit brug.

Tak for hjælpen - til alle.

Jeg vælger et Matrox G450 eller G550, lige bortset fra de sidste 2 uger,
har jeg været ganske tilfreds med mit G100.

--
Mvh
Anders Olsen

Mark Urup [8362] (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Mark Urup [8362]


Dato : 12-09-02 23:16


> Jeg vælger et Matrox G450 eller G550, lige bortset fra de sidste 2
> uger, har jeg været ganske tilfreds med mit G100.

Ellers hvis du ikke vil til at give en bondegård for et nyt Grafikkort med
en ordenlig billed kvalitet så har jeg et Ati Radeon 7200 32mb som du kan få
for 350



Peter Ole Kvint (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 15-09-02 14:43

Madsen wrote:

> Lars Jørgensen skrev:
>
> > Madsen skrev bl.a.:
> >
> >> Hardware DVD-acceleration er en god ting, men 3D havde han jo efter
> >> sigende ikke brug for.
> >
> > Ja, så længe man har et G100 har man ikke
>
> Sikkert ikke. :)
>
> > Ja, det bliver jo nok svært at sige noget dårligt om Gxxx, med
> > undtagelse af ydelsen i 3d.
>
> Ja, det er så her der skal overvejes om man virkelig ikke har behov
> for at snuppe et spil engang imellem. Godt nok kan det lade sig gøre
> at spille på et Matrox-kort også, men ATI-kortet vil helt klart give
> Matrox-kortet baghjul i langt de fleste spil.

Nu er styresystemet en stor begrænsning til spil,
og de gamle tegne film have kun en 12 billeder per sekund.
Og til de spil som kan køre under XP så går alt lidt hutiger end under dos.
mon ikke et g400 kan køre alle 3D spil som kan køre under XP







Madsen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 15-09-02 14:51

Peter Ole Kvint skrev:

> Og til de spil som kan køre under XP så går alt lidt hutiger end
> under dos.

Det kommer vel i høj grad an på hvad det er for et spil du starter.

> mon ikke et g400 kan køre alle 3D spil som kan køre under XP

Jeg tror at du vil få meget svært ved at spille f.eks. Doom 3 når
det engang kommer på et G400. Det er muligt at det kan starte og
køre, men lige så snart der sker noget på skærmen, så vil det
sikkert køre i hak fordi grafikkortet ikke kan følge med.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Madsen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-09-02 16:09

Henrik Dissing skrev:

> Jeg ville helt klart vælge et Matrox G400, G450 eller G550. Så er
> du sikker på ikke at blive skuffet over billedkvaliteten efter dit
> G100. 32 MB RAM er rigeligt til dit brug.

Helt enig.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Jørgensen (12-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen


Dato : 12-09-02 16:32

Madsen skrev bl.a.:

>> Jeg ville helt klart vælge et Matrox G400, G450 eller G550. Så er
>> du sikker på ikke at blive skuffet over billedkvaliteten efter dit
>> G100. 32 MB RAM er rigeligt til dit brug.
>
> Helt enig.

Ja, et G-400-eller-mere vil også være et godt bud, men grunden til jeg
forslog et ATI kort er de noget bedre muligheder for 3D programmer, samt
hardware understøttelse af DVD.

Jeg ved godt at TV-out'et på Matrox kortene er ret godt, men om det er _så_
meget bedre en på ATIs tror jeg ikke. Ret teknisk er ATI 7500 nyest, men om
den er bedst skal jeg ikke kunne sige.

Mon der er nogen der har testet kortene direkte mod hinanden og ikke kun set
på ydelsen i 3dmark?

--
Lars



Henrik Dissing (13-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Dissing


Dato : 13-09-02 19:53

On Thu, 12 Sep 2002 17:31:35 +0200, Lars Jørgensen wrote:

>Jeg ved godt at TV-out'et på Matrox kortene er ret godt, men om det er _så_
>meget bedre en på ATIs tror jeg ikke. Ret teknisk er ATI 7500 nyest, men om
>den er bedst skal jeg ikke kunne sige.

Jeg ved bare at da jeg skiftede mit G400 Max ud med et Radeon 64 VIVO
(svarer vist nogenlunde til 7200), blev mit 1280x1024 2D-display mindre
skarpt på min IBM 19" monitor. Forskellen var meget lille, men mærkbar.

Jeg har aldrig prøvet TV-out på nogen af kortene.

Nu, et års tid senere, ser mit Radeon display dog fint og skarpt ud. Man
vænner sig til alting

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste