kernelproblemer?
Fra : tdn

Dato : 11-09-02 21:14

Hey,

Jeg har nogle problemer med min Chicony Laptop af denne type:
http://www.orphanlaptops.com/mp995.htm

Lige efter install virkede det hele nogenlunde fint nok.
Der var bare een ting. - eller måske to, men jeg tror det er den samme.
Når jeg buger net på den går det _meget_ langsomt.
Den kan max overføre med ca 8kb/s lige meget hvor den henter fra.
Selv i 10/100mbit swithed LAN med serveren den ska hente fra henter den kun
med så lidt eller upper med så lidt.
Når nettet bruges ryger CPU load helt i top.
Maskinen lagger helt vildt.
Jeg kan faktisk ikke bevæge musen i X hvis det er åbent.
Alt går i slowmotion når den bruger nettet.

Den skriver indimellem følgende når den bruger nettet:
probable hardware bug: clock timer configuration lost - probably a VIA686a.
probable hardware bug: restoring chip configuration

Efter hvad jeg har kunnet finde på google.com ser det efter hvad jeg kan
forstå ud til at det er fordi kernel'en er for gammel.

Derfor compilede jeg en ny kernel.
Denne kernel kan jeg desværre ikke boote op med.
Den dør pludselig under opstarten.
Det er efter INIT er gået igang.
Det er ikke helt samme sted hver gang.
Det er lidt forskelligt.

Her er et eksempel på hvordan den dør:
---
(...)
VFS: Mounted root (ext2 filesystem) readonly
Freeing unsused kernel memory: 96kb
INIT: version 2.84 booting
Activating swap.
Adding swap: 248996k swapspace
Checking root file system...
fsck 1.27 (8-Mar-2002)
/dev/hda3: clean 57899/124672 files, 227939/249007 blocks
System time was Wed Sep 11 16:00:00 UTC 2002
Setting ythe System Clock using harware as reference....
modprobe: modprobe: Cant locate module char-major-10-135
modprobe: modprobe: Cant locate module char-major-10-135
System clock set. Local time is now Wed Sep 11 .......
Calculating dependencies... done.

Checking all file systems...
fsck 1.27 (8-Mar-2002)
Setting kernel variables.
Mounting local filesystems...
nothing was mounted
Running 0dns-down to make sure resolv.conf is ok....done
Cleaning: /etc/network/ifstate.

-----
efter sidste linie er den så død.
helt død. jeg kan ikke bare trykke på powerknappen og slukke den.
jeg er nødt til at holde den inde i 10sek til dne slukker.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg har glemt at compile med i kernen.

Håber at jeg kan få lidt hjælp.

Jeg ved ikke om nogle af følgende oplysninger betyder noget i denne
sammenhæng, men jeg kan lige så godt nævne det.
Jeg har installeret debian med dette ISO:
http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/
Det er et netinstall image.
Dette image bruger en 2.2.20 kernel.
Jeg har opgraderet til kernel 2.4.19: