Kom let igang med PostgreSQL?
Fra : Morten Guldager

Dato : 21-02-01 20:09

Hejsa,

Hvordan kommer jeg lettest igang med PostgreSQL når jeg
er MySQL ekspert?

Jeg skal blive PostgreSQL DBA på 42 minutter eller der omkring.

/Morten

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 21-02-01 21:19

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
> Hejsa,
>
> Hvordan kommer jeg lettest igang med PostgreSQL når jeg
> er MySQL ekspert?
>
> Jeg skal blive PostgreSQL DBA på 42 minutter eller der omkring.

Det kan gøres meget hurtigere :

$ alias mysql=postgres
$ postgres

Morten udbryder : Damn det ligner jo MySQL til forveksling

Seriøst, så http://postgresql.lolix.org/devel-corner/docs/

og mere præcist http://postgresql.lolix.org/devel-corner/docs/admin/

l8r/Jspr

Fra : Morten Guldager

Dato : 22-02-01 21:42

On Wed, 21 Feb 2001 20:18:33 GMT, Jesper Frank Nemholt <jfn@dassic.com> wrote:
> [...]
>
>$ alias mysql=postgres
>$ postgres
>
>Morten udbryder : Damn det ligner jo MySQL til forveksling

Forkert. Set fra en DBA's vinkel er der hulens til forskel.

Kommenter lige følgende:
- brugeradministration
- kommunikation mellem database og applikation
- konfigurations metoder

>Seriøst, så http://postgresql.lolix.org/devel-corner/docs/
>
>og mere præcist http://postgresql.lolix.org/devel-corner/docs/admin/

Hmm, du bruger udviklings versionen? Jeg defaulter til en lidt mere
konservativ holdning og foretrækker derfor version 7.0.3.

Er det kortsigtet?

Nå, et par konkrete spørgsmål som jeg ikke har fundet besvaret i
http://www.postgresql.org/users-lounge/docs/7.0/admin/

- hvordan kommunikerer programmerne createuser og createdb med databasen?
direkte filaccess, sockets eller noget helt andet?

- hvordan kommunikerer programmet psql med databasen?

- består databasen kun af en kørende process, postmaster, og så
naturligvis en bunke filer?

- har postgres en system database? Og hvordan får jeg fat i den?

/Morten

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-07-01 19:03

Morten Guldager wrote:

> [...]
>
> - hvordan kommunikerer programmerne createuser og createdb med databasen?
> direkte filaccess, sockets eller noget helt andet?

Sockets. createdab og createuser er bare nogls SQL-statements der er
indlejret
i noget brugervenligt software. De er som sådan overflødige.

> - hvordan kommunikerer programmet psql med databasen?

Al kommunication til postmaster sker via tcp-sockets default port 5432

> - består databasen kun af en kørende process, postmaster, og så
> naturligvis en bunke filer?

Ja

> - har postgres en system database? Og hvordan får jeg fat i den?

Hvis du skriver \dS i psql får du alle systemtabellerne

Poul-Erik