Opsætning af netværk på NetCafe
Fra : Jasbg

Dato : 11-09-02 10:08

Hej

Er i den afsluttende fase af Opbygning af NetCafe !

Opsætningen består af 24 Pc'er - koblet sammen i netværk via en stor
Switch.

Vi har en 2 mb Sonofon linie installeret. Som vi håber kan trække
læsset.

Til spørgsmålet:

Det vi ønsker at kunne gøre er følgende: Vælge en hvilken som helst af
Pc'erne på lan-nettet (f.eks Pc-11) og sætte den op som CS Server - og
herefter have muligheden for at koble x antal spillere på "udefra
nettet" - ved at give dem den korekte IP adresse for at komme igennem
til CS- Serveren sat op på Pc-11.

Vi har fast IP på Sonofon forbindelsen - og har lavet en nøjagtig plan
for opsætning af faste Ip adresser på de enkelte Pc'er - så netværket
kører med faste adresser overalt.

Problemet er nu ? Hvordan kommer Ip adressen for at blive forbundet
til Pc-11 (sat op som dedicated CS Server) til at se ud ? ?

Vi er enige om at den rigtige port (27015) - skal være åben i Router )
- lad os sige at vores faste Ip fra Sonofon (fiktiv) er:

68.120.120.60 - og Pc'erne er sat op fra 192.168.254.11 til
192.168.254.35

Pc-11 har så: 192.168.254.35 som fast Ip nummer. Hvilket nummer
skal der så oplyses til Peter som sidder 200 km væk på sit værelse -
for at han kan blive lukket ind og spille med på Pc 11.

Jasbg

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-09-02 10:21

> Er i den afsluttende fase af Opbygning af NetCafe !

Imho, så har i vist ikke udtænkt en plan for netcaféens netværk, som er
nedskrevet.

Det er en skam, for så havde du ikke stået i denne stituation, hvor du nu
skal forklare en evt ejer, at han skal ud og købe extra faste ip'er, og evt
udskifte routeren.

Bedre alternativ er at lave nogle bestemte maskiner, eg i et rackskab, som
kører CS og andre ting, og så mappe de adresser udefra til de rigtige
maskiner, dog er der ikke mulighed for at køre mere end EN spilserver som
bruger de samme porte... det kunne så fixes med en lille håndfuld faste
ip'er..

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 11-09-02 10:30

> [...]
ærelse -
> for at han kan blive lukket ind og spille med på Pc 11.

Hvis i kun har én fast ip adresse, så kan i kun have én csserver.
Dermed skal i NAT'e al trafik på port 27015 til pc-11, men så er det
jo netop kun pc-11, der kan bruges som server udadtil.

Som Peter skriver, skal i have flere faste ip-adresser, hvis
maskinerne skal kunne virker som servere udadtil.

MVH

Martin Sjøberg

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 11-09-02 14:47

"Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dermed skal i NAT'e al trafik på port 27015 til pc-11, men så er det
> jo netop kun pc-11, der kan bruges som server udadtil.

Det er faktisk ikke helt korrekt - der kan godt opsættes flere cs servere på
forskellige porte og så kan "Peter" jo bare joine ip:27025 (fx)

Men jeg ville da finde et par ældre maskiner, smide dem i et baglokale, evt få
et x-tra ip hvis muligt og så sætte et par dedikerede servere op, som kan nås
udefra..

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 12-09-02 09:23

> Det er faktisk ikke helt korrekt - der kan godt opsættes flere cs
servere på
> forskellige porte og så kan "Peter" jo bare joine ip:27025 (fx)

Nå ja, naturligvis. Men han vil stadig kun kunne lave server(e) på den
éne maskine. My bad.

Helt sikkert.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-09-02 10:12

Martin Sjøberg wrote:

> det

> servere på
>
> Nå ja, naturligvis. Men han vil stadig kun kunne lave server(e) på den
> éne maskine. My bad.

Man kan da bare forwarde port 27015 til pc-11 og 27025 til pc-12 og dermed
køre to servere på hver sin maskine...

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 12-09-02 11:12

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan da bare forwarde port 27015 til pc-11 og 27025 til pc-12 og
dermed
> køre to servere på hver sin maskine...

Oh, f*ck. Tror sgu at jeg er lidt for træt. Jeg skal nok lade være med
at komme med flere kommentarer :)

Fra : Peter Larsen

Dato : 12-09-02 14:51

Tilgiv mig først, jeg spiller ikke meget.. (haha) :)

De få spil som jeg kan lide, har dog TYPISK (jeg sagde TYPISK) den svaghed,
at de kommunikere på faste porte, eg port 27323 og KUN den ..

I det tilfælde skal man have flere ip'er.. det er soleklart.. man kan kun
kører en spilserver, bag en IP adresse..

HVIS CS kan have forskellige porte, og kun bruger en port til kommunikation
til alle sine spillere, så kan man i TEORIEN få ca. 65000 kopier af CS til
at kører på en enkelt maskine..

I virkeligheden er det nok tåbeligt.. men mon ikke en monstermaskine kunne
kører en 3-10 stks ? på hver sin port ?

For det andet bliver ærlig talt et helvede at kommunikere.. så skal man lave
en ting som portscanner alle pc'erne hvert 10 minut, og laver en html side,
og ændre configurationen i routeren.. For vi snakkede i første omgang om et
DYNAMISK miljø, ikk ?

det er MEGET nemmere med en stak ip'er... og/eller en stak maskiner som ikke
skal lave andet end at kører et CS miljø..

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-02 12:17

"Jasbg" <Jasbg.news@kandu.dk> skrev....

> Hvilket nummer
> skal der så oplyses til Peter som sidder 200 km væk på sit
> værelse - for at han kan blive lukket ind og spille med på Pc
> 11.

Routerens eksterne ip(68.120.120.60 i eksemplet plus porten). Peters
trafik skal ledes hen til routeren, og i/du skal sørge for at det
kommer fra routeren og hen til den rigtige servermaskine(PC-11).

Men som det også fremgår af andre indlæg, er der meget begrænsede
muligheder i det beskrevne setup.

--
Kent Oldhøj