Forslag: OSS for asp-gruppen
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-02 10:00

Kære gruppe.

Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
FAQ) for denne gruppe.

Mange indlæg går med at forklare helt basale ting (brug Option
Explicit, udskriv din sql-variabel, se INSERT/SELECT/DELETE-
syntaksen her). Det er efter min mening spild af tid at man gang på
gang skal forklare grundlæggende asp-begreber. Derfor vil jeg
foreslå at oprette en OSS for gruppen.

Emner der kunne beskrives i OSS'en er:

- Hvad er Option Explicit, og hvorfor er det en god ide at bruge
det?

- Hvad betyder fejlkode 500, internal server error?

- Hvordan forbinder man en database med en asp-side?

- Hvordan finder jeg fejl i en sqlSætning?

- Hvordan gemmer jeg data fra en form?

- Hvordan skal man gøre for at få vist linjeskift i en database?

- Hvordan erstatter man et tegn i en tekst?

- Validering af formdata?

- Hvordan laver jeg en sikker loginside?

- Hvordan får jeg bedst hjælp i denne gruppe?

Ovenstånde er naturligvis kun en liste af muligheder - der kan
komme andre ting med ligesom der kan være et eller flere af
ovennævnte spørgsmål der ikke skal med i OSS'en. Men jeg synes at
det er på tide at vi kommer i gang.

Og så kommer vi så til det springende punkt - hvem skal udføre
arbejdet... Jeg vil gerne deltage - jeg kan lægge serverplads til
og vil også gerne hjælpe med at samle trådene - men jeg kan ikke pt
afsætte tid til at skrive en hel OSS. Men mon ikke man kunne tage
nogle af de svar der allerede er givet på OSS-relevante spørgsmål
og så tilpasse dem?

Hvad siger I andre - er der stemning for en OSS og (mindst lige så
vigtigt) er der nogen der har tid og kræfter til at være med?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-09-02 10:12

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
> Kære gruppe.
>
> Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
> FAQ) for denne gruppe.

<klip en masse om OSS>

Som udgangspunkt synes jeg at en OSS er en udemæket idé, men at der ikke så
mange resourcer på nette man ellers kan benytte så det vil være lidt spildt?
F.eks. sådan nogen som activedeveloper.dk m.fl. har jo en masse gode
beskrivelse og guides osv. På den anden side er andre sider jo selvfølgelig
ikke tilpasset denne gruppes behov, hvilket man selvfølgelig kunne med en
OSS.

- Lars

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-02 10:38

Lars Kristensen skrev:

> Som udgangspunkt synes jeg at en OSS er en udemæket idé, men
> at der ikke så mange resourcer på nette man ellers kan benytte
> så det vil være lidt spildt?

Det mener jeg ikke. Du har ret i at alle de oplysninger der kan
være relevante i en OSS også kan findes på nettet [1]. Men
spørgsmålene her i gruppen viser tydeligt at det langt fra er alle
der finder disse sider.

Man kunne også udmærket have en OSS hvor flere vejledninger bestod
af links til eksterne guides på fx html.dk, activedeveloper.dk mv.
De bliver jo allerede brugt i indlæg i gruppen.

Problemet med de mange guider på nettet er efter min mening nærmest
at der er for mange af dem. Hvis man ikke på forhånd kender til et
godt site vil en google-søgning ofte give en hel urskov af sites
som svar på en søgning om et simpelt asp-problem. En OSS kunne
bl.a. indeholde en kvalificeret link-samling, hvor kun de bedste
beskrivelser af specifikke løsninger var medtaget.

1) Der er én væsentlig undtagelse hertil - nemlig svaret på
spørgsmålet: Hvordan får jeg bedst hjælp til mit asp-problem i
d.e.i.w.s.asp? En forklaring om hvad der er relevant og ikke-
relevant at tage med i et indlæg mener jeg ville være guld værd for
gruppen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-09-02 10:48

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió en el mensaje
> Kære gruppe.
>
> Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
> FAQ) for denne gruppe.

God idé

> [...]
> arbejdet... Jeg vil gerne deltage - jeg kan lægge serverplads til
> og vil også gerne hjælpe med at samle trådene - men jeg kan ikke pt

Så lad os lave den sammen her i gruppen. Vi kan jo i denne tråd poste de
spørgsmål vi mener bør indgå og en eller anden venlig sjæl kan efter et
stykke tid samle dem sammen og poste dem i en ny tråd, hvor hver enkelt
svarer så grundigt som muligt på de spøgrsmål han/hun nu engang kan svare
på.

> Hvad siger I andre - er der stemning for en OSS og (mindst lige så
> vigtigt) er der nogen der har tid og kræfter til at være med?

Jeg vil gerne hjælpe, men har også meget begrænset tid.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-09-02 11:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote
> Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
> FAQ) for denne gruppe.

Jørn Andersen har faktisk lavet noget forarbejde, se evt. her:
<http://groups.google.com/groups?selm=Q0IjO357x6udcrhKX59GB93liTLV%404ax.com

> Hvad siger I andre - er der stemning for en OSS og (mindst lige så
> vigtigt) er der nogen der har tid og kræfter til at være med?

Hvis vi følger Lars model med at der bliver lavet en samling af OSS i en
tråd og man så tager dem man syntes man har grundlag for at svare ret
grundigt, så ville jeg da gerne se om der var noget jeg kunne bidrage med.

--
Jakob Andersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-02 11:52

Jakob Andersen skrev:

> Jørn Andersen har faktisk lavet noget forarbejde, se evt. her:
> <http://groups.google.com/groups?selm=Q0IjO357x6udcrhKX59GB93li
> TLV%404ax.com

Jamen det er jo en fantastisk start. Er Jørn Andersen stadig i
gruppen? Der er mange guldkorn i JA's indlæg, som oven i købet også
er fornuftigt struktureret. Vi kunne starte med (med JA's accept)
at placere ovenstående indlæg på en oss-side, og så bygge videre
herfra.

Fint.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-02 12:24

On Wed, 11 Sep 2002 12:51:45 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>er fornuftigt struktureret. Vi kunne starte med (med JA's accept)
>at placere ovenstående indlæg på en oss-side, og så bygge videre

Det er til fri afbenyttelse, hvis nogen kan bruge det til at arbejde
videre på.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-02 11:46

On Wed, 11 Sep 2002 11:00:04 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
>FAQ) for denne gruppe.

Der er ingen tvivl om, at der er et stort behov - der er virkeligt
mange "genganger-spørgsmål".

>Hvad siger I andre - er der stemning for en OSS og (mindst lige så
>vigtigt) er der nogen der har tid og kræfter til at være med?

Jeg ved, at Jesper Stocholm for nogle måneder siden var i gang med et
projekt i den retning - men hvor langt det kom osv. er jeg ikke klar
over. Han ser på det seneste ud til at være dybt begravet i Asp.Net :)
(Men Jesper er formentlig på i løbet af dagen, hvis jeg kender ham
ret, så kan han jo selv svare.)

Jeg tror problemet er at finde en tovholder, som vil få et website op
at stå, lave lidt struktur og piske nogle andre til at komme med
bidrag - og som ikke forlader projektet lige med det samme. Der er
ikke så meget ved en OSS, hvis ikke den kan opdateres.

Jeg har ikke selv tid til at være tovholder, men kan sikkert godt
bidrage med nogle svar på standard-spørgsmål. Mange af svarene vil i
øvrigt kunne tages næsten uredigeret fra nogen af de bedre svar i
gruppen.

Til inspiration: Et eksempel på en rigtig god - og efterhånden meget
omfattende - OSS er den til dk.edb.netvaerk:

- men det vil nok være bedst at holde ambitionsniveauet betydeligt
lavere, hvis projektet skal være realistisk :)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-09-02 12:20

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote
> [...]
> bidrag - og som ikke forlader projektet lige med det samme. Der er
> ikke så meget ved en OSS, hvis ikke den kan opdateres.

Hvis stemningen er der til at folk vil skrive nogle svar på de gængse
spørgsmål, så ville jeg da godt være villig til at opbygge et lille FAQ
system som kører på en webside hvor folk der er "stamgæster" i gruppen kan
gå ind og oprette nye FAQ'er når de syntes de har set spørgsmålet nok.

Hvis altså stemningen er der, kunne jeg starte med at prøve at finde en
sponsor(et webhotel) som ville tilbyde webplads. Hvad siger folk til det?

> Til inspiration: Et eksempel på en rigtig god - og efterhånden meget
> omfattende - OSS er den til dk.edb.netvaerk:

Helt enig den har jeg selv kigget savlende på før.

> - men det vil nok være bedst at holde ambitionsniveauet betydeligt
> lavere, hvis projektet skal være realistisk :)

Igen helt enig, men det er vel lovligt at drømme
--
Jakob Andersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-09-02 12:23

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> escribió

> Hvis altså stemningen er der, kunne jeg starte med at prøve at finde en
> sponsor(et webhotel) som ville tilbyde webplads. Hvad siger folk til det?

ja sgu! Go for it!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-02 12:44

On Wed, 11 Sep 2002 13:19:32 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

> [...]
>system som kører på en webside hvor folk der er "stamgæster" i gruppen kan
>gå ind og oprette nye FAQ'er når de syntes de har set spørgsmålet nok.

Jeg tror Jespers tanker gik i samme retning. Det virker som en ret
"resultat-orienteret" model.
Hvis "nogen" så efterhånden føler sig kaldet til at sætte mere
struktur på, så er der i det mindste et godt grundmateriale.

- Hvis nogen aner et lille forbehold i ovenstående, så er det nok, at
det er en lidt ustruktureret model. For nye brugere kan den måske være
lidt svær at finde svar i. Det vil vel virke lidt som en (hårdt)
censureret udgave af nyhedsgruppen.

Dette problem kunne afhjælpes noget ved at lave nogle meget brede
kategorier (som fx på http://www.aspfaq.com/).

>Hvis altså stemningen er der, kunne jeg starte med at prøve at finde en
>sponsor(et webhotel) som ville tilbyde webplads. Hvad siger folk til det?

Helt sikkert en god idé. Mit lille forbehold bliver klart opvejet
mange gange af at det er den model, som har størst chancer for at
blive realiseret. Plus at den altså kan virke som et stort skridt på
vejen til en mere struktureret OSS.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-02 13:00

Jakob Andersen skrev:

> [...]
> der er "stamgæster" i gruppen kan gå ind og oprette nye FAQ'er
> når de syntes de har set spørgsmålet nok.

Personligt mener jeg at en OSS bør have en redaktør med ansvar for
at strukturere de enkelte dele. Det er naturligvis en langsommere
metode end et automatiseret OSS-system, men jeg mener at det er
vigtigere at OSS'en er velstruktureret.

Man kan i øvrigt sagtens inddrage gruppen i redigeringen - fx ved
at præsentere nye indlæg i gruppen til korrektur og kommentarer
inden de optages på OSS-siden. Gruppen kan ligeledes bruges til at
foreslå nye emner i OSS'en og til at aftale hvem der skriver det.

NB: Jeg kan godt tilbyde serverplads, men hvis der er villige
sponsorer til et domæne eller lignende skal I ikke holde jer
tilbage.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-09-02 14:05

> [...]
> at strukturere de enkelte dele. Det er naturligvis en langsommere
> metode end et automatiseret OSS-system, men jeg mener at det er

Jeg havde forestillet mig en metode med at en skribents svar i FAQ/OSS'en
skal godkendes af en af en redaktører før det bliver publiceret. Et
alternativ kunne være at X antal personer der tidligere havde skrevet et OSS
svar skulle godkende nye OSS på denne måde ville det være en hurtigere
proces men som du selv siger _kan_ det godt være på bekostning af
struktureringen.

> NB: Jeg kan godt tilbyde serverplads, men hvis der er villige
> sponsorer til et domæne eller lignende skal I ikke holde jer
> tilbage.

Jeg har netop fået et svar på en forespørgsel fra <http://www.jirty.dk> som
gerne sponsorer et webhotel til FAQ/OSS'en. Så skal jeg nok ligge domæne
til.

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-09-02 18:39

Jørn Andersen wrote in news:047unu0j8ipvr70alulvpq0u270bb7to4p@4ax.com:

> [...]
> over. Han ser på det seneste ud til at være dybt begravet i Asp.Net :)
> (Men Jesper er formentlig på i løbet af dagen, hvis jeg kender ham

hehe ... :) dejligt at blive husket ...

Jeg kan fortælle, at jeg er nået så langt:

http://stocholm.dk/deiwsafaq

.... inden I trykker, så kan jeg fortælle, at der ikke er noget i
folderen.

Dette skyldes primært en lang ferie ... men også at jeg har besluttet
mig for at blive færdig som ingeniør. Derfor har jeg lidt mere end
normalt at lave.

Jeg kan dog give et hint om, hvad jeg havde forestillet mig - noget
af det er allerede blevet nævnt i denne tråd:

Jeg ville gerne lave en db-baseret løsning, hvortil man kunne
"bestille" et login. Herefter kan man indlægge nye spørgsmål ...
ganske som en gæstebog. Forfattere vil så fx. have mulighed for at rette
i egne indlæg. Jeg har ikke overvejet, om der skal være en yderligere
graduering af bruger-nivauer. DB er mySQL. At lave det db-baseret vil have
den fordel, at det er ret nemt at fyre et eller andet program til at lave
et udtræk af samtlige spørgsmål til en statisk OSS fx på usenet.dk,
men det vil også være muligt nemt at flytte det til en anden
server - hvis det skulle ønskes.

> [...]
> bidrag - og som ikke forlader projektet lige med det samme. Der er
> ikke så meget ved en OSS, hvis ikke den kan opdateres.

Jeg vil gerne være tov-holder ... om ikke andet så stille plads til
rådighed - hvis det ønskes. Desværre er domænet aspfaq.dk ejet af WOL
(er de ikke gået konkurs i USA?) [1]. Jeg kan godt love at jeg vil lave en
Q'nD-implementering af applikationen i denne uge - så I kan se, hvad jeg
har i tankerne. Det bliver i reg- ASP ... men det er måske også meget
passende :). Det skal nok blive OSS (Open Source Software) og alt det dér.

[1] http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=aspfaq.dk&pageid=82&action=cmsview&lang=da

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-09-02 18:46

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote
> Jeg vil gerne være tov-holder ... om ikke andet så stille plads til
> rådighed - hvis det ønskes.

Som sagt i andet indlæg har jeg fået jirty til at sponsorere webhotel med
ASP + ASP.NET + mySQL + et domæne. Og jeg har et system der minder noget om
dit i tankerne bortset fra at jeg ikke ønsker at flytte fokus væk fra
nyhedsgruppen, derfor stilles spørgsmålene altså stadig i nyhedsgruppen og
så må de hvis de kvalificerer til et OSS svar blive flyttet ind i systemet.

> [...]
> har i tankerne. Det bliver i reg- ASP ... men det er måske også meget
> passende :). Det skal nok blive OSS (Open Source Software) og alt det dér.

Det ville være labert, men hvis du ikke har en hulens masse tid så kan du
blot skrive dine ideér og tanker om systemet til mig så skal jeg nok prøve
at få banket noget sammen eller evt. kan vi lave en "joint venture" på
projektet

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-09-02 19:00

Jakob Andersen wrote in news:alnvio$2lja$1@news.cybercity.dk:

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote
>
> Som sagt i andet indlæg har jeg fået jirty til at sponsorere webhotel
> med ASP + ASP.NET + mySQL + et domæne.

ok ... så kan vi blot bruge mit domæne til det andet kommer i drift. Hvad
kommer det til at hedde ?

> [...]
> væk fra nyhedsgruppen, derfor stilles spørgsmålene altså stadig i
> nyhedsgruppen og så må de hvis de kvalificerer til et OSS svar blive

det er præcist sådan jeg forestiller mig. Det er ikke tanken at der skal
diskuteres eller lignende ... db-dimsen var blot en måde at opbevare data
på.

> [...]
> du blot skrive dine ideér og tanker om systemet til mig så skal jeg
> nok prøve at få banket noget sammen eller evt. kan vi lave en "joint

:)

Jeg skal nok lave datamodellen samt authentication-mekanisme.
Datamodellen, da jeg jo arbejder, hvor jeg arbejder ... og
authentication-mekanisme, da jeg (alt for) ofte prædiker herinde om, hvor
vigtigt det er at lave en logon-dims på den rigtige måde. Derfor må jeg
hellere vise, at jeg godt kan gøre det korrekt ... og ikke kun har det i
munden

Det jeg har tænkt mest over er nok, hvordan man skal vise koden i de
enkelte svar. Data skal jo formatteres, sættes op etc ... og det kunne
være fancy't med farver som i syntax-highlighting-enabled editors. Men
som sagt ... jeg laver en Q'nD-implementering i løbet af de næste dage
.... så kan andre jo se, om de gider forbedre noget på det.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-09-02 19:06

> [...]
> enkelte svar. Data skal jo formatteres, sættes op etc ... og det kunne
> være fancy't med farver som i syntax-highlighting-enabled editors.

Jeg har siddet og arbejdet på en .NET server control som kan
syntax-highlighte VBScript, såee det skal jeg nok tage mig af

> Datamodellen, da jeg jo arbejder, hvor jeg arbejder ...

Hvor er det du arbejder?

> [...]
> vigtigt det er at lave en logon-dims på den rigtige måde. Derfor må jeg
> hellere vise, at jeg godt kan gøre det korrekt ... og ikke kun har det i

Du forstår at ligge et stort pres på dig selv hva'

> som sagt ... jeg laver en Q'nD-implementering i løbet af de næste dage
> ... så kan andre jo se, om de gider forbedre noget på det.

Jeg skal nok springe til, da jeg pt. har pænt meget tid.

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-09-02 21:48

Jakob Andersen wrote in news:alo0n0$2mki$1@news.cybercity.dk:

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote
>
> Jeg har siddet og arbejdet på en .NET server control som kan
> syntax-highlighte VBScript, såee det skal jeg nok tage mig af

ok ... :) ...

Jeg troede faktisk, at jeg/man kunne blot bruge srcview.aspx fra ASP.Net quickstart,
men det viste sig ikke at være så enkelt, som jeg troede ...

> Hvor er det du arbejder?

Jeg arbejder ved NCR-SECP (www.ncr.dk) og vores primære arbejdsområde er CRM med vores
db TeraData

zwww.teradata.com

> Du forstår at ligge et stort pres på dig selv hva'

nåja ... men sådan er det jo ...

> Jeg skal nok springe til, da jeg pt. har pænt meget tid.

ok .. du skal være velkommen ...

Fra : Chrisser

Dato : 11-09-02 13:46

skærer lige alt væk og kommer med en generel kommentar.....

Jeg synes det er en smaddergod ide i har fat i der, en OSS vi kender og kan
stå inde for vil alt andet lige også være lettere at henvise til end at
skulle ud og finde forskellige links (eller ind og finde egne kodeeksempler
hver gang). Det har jeg været ude for flere gange da jeg prøver at besvare
det jeg kan, når lejligheden byder sig (jeg får jo også selv hjælp i disse
grupper når jeg har behov for det )

En ting der også kunne komme med i OSS var dynamisk udskrivning af et rs i
en løkke, med og uden striber, tabel, i selectbox etc.
(de mest gængse varianter ) Jeg synes der er flere der spørger omkring
dette...
Jeg hænger på tråden og ser hen ad vejen om der er noget jeg kan hjælpe med
( evt. ovenstående selv om det ikke skulle undre mig at i garvede
programmører kunne reducere den kode jeg selv bruger til disse ting).

MVH
Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-02 14:28

Chrisser skrev:

> skærer lige alt væk og kommer med en generel kommentar.....

Helt fint. Du skal bare være opmærksom på at når du indleder en
linje med en eller flere >'er ser det ud som om du citerer en anden
person.

Dine forslag om OSS-emner er gode - jeg er overbevist om at vi også
bør have et afsnit om løkker som du nævner.

Mens jeg husker det så mener jeg også at OSS'en bør have nogle
generelle usenetafsnit - for eksempel:

A) noget om de tekniske krav på usenet (primært citatteknik,
sekundært linjelængder, HTML mv.)

B) noget om kulturen på usenet - vær høflig, vær præcis, pas på med
at forveksle usenet med en hotline - husk at hjælp leveres på
frivillig basis

Begge afsnit kan og bør henvise til relevante sider på
www.usenet.dk - men på trods af at oplysninger om både A og B kan
findes der mener jeg stadig at der er grund til at inkludere
oplysningerne i en OSS (se fx på mængden af bundcitater her i
gruppen).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 11-09-02 14:48

> Helt fint. Du skal bare være opmærksom på at når du indleder en
> linje med en eller flere >'er ser det ud som om du citerer en anden
> person.

Jeg var skam opmærksom på det, det var for at pointere at jeg svarede på det
hele - som jeg ikke ville klippe/klistre ind da det nu var det hele jeg
kommenterede....
- men jeg undskylder hvis det har skabt forvirring, måske var det en dum ide
at gøre det på det måde

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-02 15:04

Chrisser skrev:

> Jeg var skam opmærksom på det, det var for at pointere at jeg
> svarede på det hele - som jeg ikke ville klippe/klistre ind da
> det nu var det hele jeg kommenterede....

Du kan eventuelt selv lave en kort opsummering sådan her

[langt indlæg om OSS]

....og derefter tilføje dine egne kommentarer.

> - men jeg undskylder hvis det har skabt forvirring, måske var
> det en dum ide at gøre det på det måde

Ja - fordi tekstlinjer der indledes med en eller flere >-tegn
opfattes som citater. Man bør aldrig skrive i en sådan citatlinje
(undtagelsen kan være markering af at man har klippet teksten).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 11-09-02 13:54

> Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
> FAQ) for denne gruppe.

Jo, glimerende idé - og jeg bidrager gerne, især, hvis asp.net kommer med i
en eller anden form.

Kim

Fra : Morten Jokumsen

Dato : 11-09-02 22:46

> Jo, glimerende idé - og jeg bidrager gerne, især, hvis asp.net kommer med
> en eller anden form.
>
> Kim

Jeg ved ikke om det kunne være en idé at bruge den danske .NET brugergruppes
hjemmeside til at oprette en OOS omkring ASP.NET? Gruppen er lige startet,
men vil helt sikkert gerne være med i .NET delen.

--
Mvh.
Morten Jokumsen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-09-02 23:09

Morten Jokumsen wrote in

> [...]
> brugergruppes hjemmeside til at oprette en OOS omkring ASP.NET?
> Gruppen er lige startet, men vil helt sikkert gerne være med i .NET

jeg synes vi skal tage én ting først - og som udgangspunkt mener jeg ikke,
at det er en god idé at blande de to teknologier sammen i en samlet OSS.
Når der begynder at komme så mange ASP.Net spørgsmål, at de bliver
gengangere - hvilket OSS jo betyder - så kan/skal vi kigge på det ... men
ikke nu.

PS: hvem har udnævnt jer til at være "den danske .Net brugergruppe" ?

Fra : Morten Jokumsen

Dato : 11-09-02 23:30

> Jesper Stocholm skrev:
>
> PS: hvem har udnævnt jer til at være "den danske .Net brugergruppe" ?

Det er der ikke så mange andre end os selv der har. Men da der ikke er andre
user groups i danmark omkring .NET er det vel meget naturligt at vi hedder
det? Ud over det er vi optaget af INETA som er en non-profit organisation
som hjælper .NET brugergrupper.

--
Mvh.
Morten Jokumsen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 08:26

Morten Jokumsen wrote in

> [...]
> vi hedder det?

Ud over det er vi optaget af INETA som er en non-profit
> organisation som hjælper .NET brugergrupper.

jeg studsede blot over formuleringen "den danske .Net brugergruppe"; og
personligt kan jeg bedre lide formuleringen - som den også står på jeres
hjemmeside - "dotnetforum.dk er danmarks første .NET brugergruppe."

Fra : Morten Jokumsen

Dato : 12-09-02 09:10

> jeg studsede blot over formuleringen "den danske .Net brugergruppe"; og
> personligt kan jeg bedre lide formuleringen - som den også står på jeres
> hjemmeside - "dotnetforum.dk er danmarks første .NET brugergruppe."

Det er ikke sådan med det danske sprog :)

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 11-09-02 23:23

> [...]
> brugergruppes hjemmeside til at oprette en OOS omkring ASP.NET?
> Gruppen er lige startet, men vil helt sikkert gerne være med i .NET

For så vidt oplagt, klart!

Kan trådene læses via en newsserver? Det er klart lettere end webinterface,
uanset hvor godt det er.

NB! Tjek lige links på forsiden, fx www.microsoft.som/net

Kim

Fra : Morten Jokumsen

Dato : 11-09-02 23:35

> For så vidt oplagt, klart!
>
> Kan trådene læses via en newsserver? Det er klart lettere end
webinterface,
> uanset hvor godt det er.
Pt. nej, men det er faktisk noget vi arbejder med :)
> NB! Tjek lige links på forsiden, fx www.microsoft.som/net
Hvad tænker du på ?
--
Mvh.
Morten Jokumsen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 12-09-02 08:19

> Pt. nej, men det er faktisk noget vi arbejder med :)

Klart en god ting!

> Hvad tænker du på ?

Som sagt: tjek det... (hint: dot "som")

Kim
--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Morten Jokumsen

Dato : 12-09-02 09:12

> Som sagt: tjek det... (hint: dot "som")
>
> Kim
> --
LOL !!!
Den havde jeg ikke lige set - takker :)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-02 08:35

"Morten Jokumsen" <news@guidmaster.dk> escribió

> [...]
> hjemmeside til at oprette en OOS omkring ASP.NET? Gruppen er lige startet,
> men vil helt sikkert gerne være med i .NET delen.

Det syntes jeg ikke er en god ide. Jeg mener det er vigtigt at det er
_nyhedsgruppens_ FAQ, og at der ikke indblandes alle mulige forskellige
interesse organisationer. Hvis omtalte brugergruppe ønsker at oprette en FAQ
ville det da være fint, men det bør IMHO ikke blande sammen med
nuhedsgruppens FAQ.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 08:45

Lars Hoffmann wrote in news:alpg59$7k5$1@newsreader.mailgate.org:

> "Morten Jokumsen" <news@guidmaster.dk> escribió

> Det syntes jeg ikke er en god ide.

som sagt tidligere: meget enig.

> [...]
> forskellige interesse organisationer. Hvis omtalte brugergruppe ønsker
> at oprette en FAQ ville det da være fint, men det bør IMHO ikke blande

men hvordan skal det praktisk laves ? Jeg har tilbudt, at jeg gerne vil
læggge plads til selve dataindsamlingen (er ved at lave datamodellen lige
n nu), men på et eller andet tidspunkt skal den vel "overdrages" til
usenet.dk ... eller ? Og skal den jævnligt udsendes i gruppen ?

og totalt OT: kan man lave tilf. auto_increment integer id i mySQL ?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-02 11:14

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> escribió

> men hvordan skal det praktisk laves ?

Sammen og Stille og roligt )
Vi kunne jo lave det som jeg foreslog i starten af tråden, at vi samler
spørgsmål sammen her i gruppen og efter et passende tidsrum (2 uger måske),
laver vi en tråd med spørgsmålene, hvor folk så kan svare efter bedste evne.

> Jeg har tilbudt, at jeg gerne vil
> læggge plads til selve dataindsamlingen

Det lyder godt, husk dog på at http://www.jirty.dk generøst har tilbudt at
sposorere det.

> (er ved at lave datamodellen lige
> n nu),

Prøv at snakke med Jacob om hvordan det praktisk kan/skal/bør programmeres,
det lader til at han også har gang i noget.

> men på et eller andet tidspunkt skal den vel "overdrages" til
> usenet.dk

næh, det behøves det ikke hvis det køre godt uden, det vil dog være en
fordel at linke til OSS'en fra www.usenet.dk

> Og skal den jævnligt udsendes i gruppen ?

Det har jeg aldrig været stor tilhænger af da dem der stiller OSS ofte gør
det uden at læse gruppen før de spørger, men ved at have en OSS, er der
altid noget man kan henvise til.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 11:40

Lars Hoffmann wrote in news:alppg3$ign$1@newsreader.mailgate.org:

> [...]
> samler spørgsmål sammen her i gruppen og efter et passende tidsrum (2
> uger måske), laver vi en tråd med spørgsmålene, hvor folk så kan svare

jeg ved det ... men indtil det kommer i orden, så leger jeg på
http://stocholm.dk/aspfaq . Der mangler vel også et navn til domænet ...
med mindre det skal være jirty.dk/aspfaq

> Prøv at snakke med Jacob om hvordan det praktisk kan/skal/bør
> programmeres, det lader til at han også har gang i noget.

jeps ... men som jeg forstod det, så skulle jeg kigge på datamodellen. Hvis
jeg har misforstået det, så sig blot til ... :)

> næh, det behøves det ikke hvis det køre godt uden, det vil dog være en
> fordel at linke til OSS'en fra www.usenet.dk

ok ...

> Det har jeg aldrig været stor tilhænger af da dem der stiller OSS ofte
> gør det uden at læse gruppen før de spørger, men ved at have en OSS,
> er der altid noget man kan henvise til.

god idé ...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-02 11:58

> [...]

> http://stocholm.dk/aspfaq . Der mangler vel også et navn til domænet ...
> med mindre det skal være jirty.dk/aspfaq

Jacob sagde at han nok skulle lægge domæne til, så et eller andet har han
vel oppe i ærmet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 12-09-02 12:41

> Jacob sagde at han nok skulle lægge domæne til, så et eller andet har han
> vel oppe i ærmet.

Jeg kan oplyse, at domænet asp-faq.dk nu er registreret hos DK-Hostmaster og
er blevet tilknyttet webhotellet...

Michael Hyldsgaard
http://www.jirty.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-02 13:06

"Michael Hyldsgaard" <michael@jirty.dk> escribió

> Jeg kan oplyse, at domænet asp-faq.dk nu er registreret hos DK-Hostmaster
og
> er blevet tilknyttet webhotellet...

Skide godt! Jeg kan se at der allerede er hul igennem, så det er vel bare at
komme igang? Jesper og Jacob arbejder vel på noget interface, og så kan vi
andre da passende skabe en tråd hvor vi udelukkende poster spørgsmål vi
gerne vil have med.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 19:52

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote
> [...]
> andre da passende skabe en tråd hvor vi udelukkende poster spørgsmål vi

Undertegnede er ikke så god til interfaces især ikke når vi snakker grafik,
farver etc. så hvis nogle har et bud er de velkommen til at sende det til
mig.

Jeg snakker med Jesper om datastrukturen pt. og skal nok give lyd fra mig
når der sker noget.

--
Jakob Andersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-02 12:10

Lars Hoffmann skrev:

> Det har jeg aldrig været stor tilhænger af da dem der stiller
> OSS ofte gør det uden at læse gruppen før de spørger, men ved
> at have en OSS, er der altid noget man kan henvise til.

Jeg kan godt forstå dit argument, men er uenig i din konklusion.

Det er rigtigt at der selv med en OSS der postes i nyhedsgruppen
stadig vil være nye brugere der sender et indlæg i gruppen uden at
have læst et eneste indlæg forinden.

Men bare fordi der altid vil være nye brugere der "jokker i
spinaten" behøver man ikke indrette alt efter dem. Der er også
brugere der godt kan finde ud af at stikke en finger i jorden - og
de vil med en jævnligt udsendt OSS få det langt lettere end hvis de
skal finde et link via usenet.dk eller som en tilfældig henvisning
i et andet indlæg.

Jeg mener at man bør indrette OSS'en så den er nem at finde og
benytte for "fornuftige" brugere - og så håbe på at det i sig selv
medvirker til at flere brugere tænker sig om inden de begynder at
skrive. De fleste vil vel trods alt have set en oversigt over de
nyeste indlæg inden de sender indlæg første gang - fordi man
normalt er nødt til at åbne en gruppe før man kan skrive i den.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-09-02 15:03

Som svar på skriblerier nedfældet af Jens Gyldenkærne Clausen :

> Er det ikke snart på tide med en OSS (Ofte Stillede Spørgsmål /
> FAQ) for denne gruppe.

Jeg har fulgt med i tråden lidt på sidelinjen
Ved at søge igennem Google Groups så kan man finde mange emner at smide
efter en OSS
Mine bidrag igennem tiden er hermed stillet til rådighed

I en evt tråd om emner til en OSS vil jeg gerne deltage hvor det er muligt
NB - Jeg arbejder ikke længere med ASP til daglig

mvh/Peter Lykkegaard