Stokerfyr / Korn
Fra : Christiansen

Dato : 11-09-02 08:12

Hej

Er der nogen som har erfaring med at fyre med korn i stokerfyr?
Sidste vinter fyrede vi med træpiller, men jeg synes de er blevet dyre.
Kan man evt. fyre med en blanding af træpiller og korn ?
Hvodan indstiller man snegl og blæs ?
Håber der er nogen som kan hjælpe.
mvh Finn

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-09-02 11:02

Christiansen wrote:

> [...]
> Sidste vinter fyrede vi med træpiller, men jeg synes de er blevet dyre.
> Kan man evt. fyre med en blanding af træpiller og korn ?

Det er ikke alle stokerfyr der kan køre med korn, men prøv da at snakke
med dem du har købt det af, eller kig i manualen, hvis du har den.
Nogle stokerfyr kan også fyre med olivenkerner, nøddeskaller, m.m.

Prøv evt. at se på
http://www.pilleklub.dk/
Kig under Diskussion/Alternative brændsler, hvor der er en diskussion om
netop brug af korn som brændsel.
Jeg har ikke selv læst det, men der er åbenbart problemer.

Du kunne også melde dig ind, de får åbenbart rabatter på piller.

Ole-J

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 11-09-02 13:06

I artiklen <3D7F14B5.9020906@inet.uni2.dk>,
skrev Ole Jensen <o-jensen@inet.uni2.dk>:

> [...]

> netop brug af korn som brændsel.
> Jeg har ikke selv læst det, men der er åbenbart problemer.

Problemerne drejer sig om pillefyr, ikke stokerfyr. Jeg fyrer med korn i mit
stokerfyr, og der er ingen problemer i det, bortset fra at temperaturen på
kedlen skal op på 75 grader returvandet ikke under 60 grader, ellers tærer
kedlen. Der er lidt mindre brændværdi i korn end i træpiller, derfor skal
forlænge indførselstiden lidt, men ikke meget. Nogle bruger at hælde en
skovlfuld kalk, f.x. dolomitkalk i tanken for at neutralisere syren i kornet.
Fyring med en blanding af træpiller og korn skulle være nemt nok. Vær
opmærksom på at det tager en farlig tid at indkøre et stokerfyr, så det kører
optimalt, måske flere dage eller en uge, men så er det ligeså nemt som et
oliefyr.

--
Helge.