drivhus peber og chilli
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 11-09-02 00:39

Kære gruppe !

Jeg har nogle stærke smukke chillieplanter i drivhus, som bare bliver ved
med at sætte frugter. Hvis jeg nu tager dem ind, når det begynder at blive
køligt, hvor længe kan de så klare sig ??

Hilsen Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-09-02 07:41

On Wed, 11 Sep 2002 01:39:04 +0200, "Thomas Jørgensen"
<thomas@overvindinge.dk> wrote:

>Jeg har nogle stærke smukke chillieplanter i drivhus, som bare bliver ved
>med at sætte frugter. Hvis jeg nu tager dem ind, når det begynder at blive
>køligt, hvor længe kan de så klare sig ??

Jeg ved ikke med chili, men det er der helt sikkert andre her i gruppen
som gør.

Men helt generelt så er problemet med at tage tingene ind nu, for at
avle videre på dem, at der inde i stuen er 18-20 grader og ikke meget
lys. Og lysforholdene bliver bestemt ikke bedre efterhånden som vi
nærmer os jul. Planterne bliver meget let meget ranglede.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : M@rk

Dato : 11-09-02 08:24

Wed, 11 Sep 2002 01:39:04 +0200, berigede "Thomas Jørgensen"
<thomas@overvindinge.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg har nogle stærke smukke chillieplanter i drivhus, som bare bliver ved
>med at sætte frugter. Hvis jeg nu tager dem ind, når det begynder at blive
>køligt, hvor længe kan de så klare sig ??

For et par år siden, havde jeg friske chilier i december - planten stod
i en syd-øst-vendt vindueskarm. Det skal dog siges, at den var vokset op
i denne vindueskarm .......... hvis det skulle gøre en forskel

Jeg har selv en ca. 1m høj Orange Habanero i drivhuset - min plan er så
absolut, at smide den over i en kæmpe potte og tage den ind i huset. Om
den så overlever, well, det finder vi ud af )

Problemet er vel kun (og her gætter jeg) ønsket om, at have friske
chilier hele vinteren?!

Med drivhus og tidlig forspiring burde der vel ikke være noget problem
i, at få frugter "hurtigt" på banen igen i det nye år
........................ men så igen, hvad er hurtigt )

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-09-02 09:00

M@rk skrev:

> Med drivhus og tidlig forspiring burde der vel ikke være noget problem
> i, at få frugter "hurtigt" på banen igen i det nye år
> ....................... men så igen, hvad er hurtigt )

Nu har jeg ikke noget drivhus, men ved dyrkning i vindueskarm er det først
engang i juni jeg kan høste de første modle frugter. Jeg har derfor tænkt
mig, at overvintre i det mindste een plante i år, så jeg kan fremskynde
dette øjeblik. Jeg er dog lidt bekymret for evt. utøj (bladlus), som i givet
fald så også nok vil angribe de nye planter, som skal sås til februar.

M@rk, hvad gør du egentlig med dine Habanero? Jeg går ud fra, at du også har
så mange, at de ikke lige løber tør for dem inden for nærmeste fremtid. Jeg
har hørt, at de ikke er gode at tørre, og frysning skulle gøre dem smattede.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : M@rk

Dato : 11-09-02 10:48

Wed, 11 Sep 2002 09:59:38 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>M@rk, hvad gør du egentlig med dine Habanero? Jeg går ud fra, at du også har
>så mange, at de ikke lige løber tør for dem inden for nærmeste fremtid.

Jeg gør flere forskellige ting:

   a) en 30-40 stykker piercer jeg med en trådet synål og hænger op

   i køkkenet mellem 2 små søm. Her hænger de så og er dekorative
   og tørrer til de ender deres liv i morteren

   b) Resten halverer jeg, fjerner frø og frøstand og smider i
   frysepose og lægger dem i fryseren.

Efter en tur i fryseren er de noget blødere end da de var friske, men de
er langt fra "smattede" - jeg har endnu ikke haft problemer med, at
strimle dem og bruge dem i f.eks. gryderetter eller lignende.

Jeg har endnu ikke lavet en Tom Kha Gai (herlig thailandsk
kyllingesuppe), hvor nogen brokkede sig over smattede chilier ) Dog
skal det måske siges, at jeg ikke anvender Habanero til dette, men
derimod "Bird Eye" - de kan godt blive lidt smattede
....................... det tror jeg dog skyldes deres relativt beskedne
størrelse.

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-09-02 06:09

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg
> har hørt, at de ikke er gode at tørre, og frysning skulle gøre dem

Hje Jacob,

Nu er jeg godt nok ikke Mark , men jeg svarer lige alligevel.

Det du har hørt, er nu nok en gang vås. Habanero er nemlig rigtig gode
at tørre.
Vores fremgangsmåde er som følger:

Vi skære et større antal Habaneroer op. Fjerne kerner og vægge. (husk
handsker
En enkelt Ramiro eller to får sammen behandling. Herefter skæres det hele i
mindre stykker,
og tørres delvist i ovnen ved 50 grader, og i solen. Det hele kan godt tage
et par dage.
Herefter kommes stykkerne i en morter, og vupti du har verdens bedste
"bordkrydderi",
som også kan anvendes i stortset alle rette.....(måske på nær flæskesteg og
stegte ål)

Så tør du bare Habanesere.....

Mvh. Renate

Fra : M@rk

Dato : 12-09-02 09:54

Thu, 12 Sep 2002 07:09:01 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nu er jeg godt nok ikke Mark

Er du sikker? )

>En enkelt Ramiro eller to får sammen behandling. Herefter skæres det hele i
>mindre stykker, og tørres delvist i ovnen ved 50 grader, og i solen. Det hele kan godt tage
>et par dage.

Er der nogen væsentlig grund til, at bruge energi på projektet - her
tænker jeg på, om der er en "produktforskel" alt efter om de er
sol/ovntørrede eller hænger på en sytråd ved ca. 22 grader .......

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-09-02 10:06

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Thu, 12 Sep 2002 07:09:01 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Er du sikker? )

Hmmm, mjaaa....)

> Er der nogen væsentlig grund til, at bruge energi på projektet - her
> tænker jeg på, om der er en "produktforskel" alt efter om de er
> sol/ovntørrede eller hænger på en sytråd ved ca. 22 grader .......

Tja, det ved jeg faktisk ikke. Vi har aldrig forsøgt at tørre dem "naturel".
Årsagen er, at vi ikke har kunnet vente. Men de må da skulle hænge længe
ved den temperatur?
Det ville jeg ikke bryde mig om....mest af hensyn til støv og skidt....
Jeg tror faktisk også, de mister en del smag ved at hænge sådan. Men som
sagt så ved jeg det ikke.

Mvh. Renate

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-09-02 08:54

Thomas Jørgensen skrev:

> Jeg har nogle stærke smukke chillieplanter i drivhus, som bare bliver ved
> med at sætte frugter. Hvis jeg nu tager dem ind, når det begynder at blive
> køligt, hvor længe kan de så klare sig ??

Du kan godt overvintre chili -- mange af dem regnes for flerårige. Du skal
dog ikke regne med, at de producerer chili hele vinteren igennem. Hvis det
skal lykkedes, skal de stå køligt (ingen frost!) og så lyst som muligt, og
de skal kun vandes ganske lidt (og slet ikke gødes).

Du risikerer dog, at planterne angribes af bladlus, da disse er aktive året
rundt. Mine chiliplanter så i hvertfald ikke for godt ud, da vinteren
nærmede sig sidste år, og derfor blev der høstet, og planterne kom på
komposten.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-09-02 06:01

"Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at sætte frugter. Hvis jeg nu tager dem ind, når det begynder at blive
> køligt, hvor længe kan de så klare sig ??

Hej Thomas,

Jamen tillykke med dem.

Mit bud er, at det kommer an på, hvilken sort det drejer sig om.
Sidste år tog vi flere forskellige sorter ind. De frugter der var på i
forvejen,
og som ikke var modne, blev modne. De nye blomster blev dog ikke til noget,
så vidt jeg husker.
Der var dog èn undtagelse. Det var Habanero Skotch Bonnet (orange).
Den plante lever stadigvæk i bedste velgående. Den har givet frugt hele
vinteren.
Lige nu, står den i mit syd/øst vendte køkkenvindue og fylder det hele.
(solen må jeg ud på terrassenat finde
Den har vel 60-80 frugter i øjeblikket.
Så det kan altså godt lade sig gøre, men med den rigtige slags.

Mvh. Renate