JavaScript - focus i textarea.
Fra : Dennis

Dato : 10-09-02 14:55

Simpelt spørgsmål.

Hvis man har et textarea indeholdende en del standard text når siden bliver
loadet - hvordan sætter man så focus i _slutningen_ af al teksten istedet
for i starten?

ala:

<textarea>blahblah[cursor here by default]</textarea>

Tak for svar,

Dennis

Fra : Søren L. Petersen

Dato : 10-09-02 23:23

Jeg kan ikke rigtigt se ideen med at vise en masse tekst i et textarea i en
FORM. Det var vist ikke det der er meningen med det.
Men du kan jo eksperimentere med det og prøve at indsætte "BOTTOM" taks i
FORM opsætningen, evt flytte lidt rundt med BOTTOM for at se om det virker.

Med lidt eksperimenter finder man nogle kombinationer, som ikke står at læse
i de mange hæfter som er på markedet.

F.eks. <HR size="80%" COLOR="#FF0000">

Søren

Fra : Dennis

Dato : 12-09-02 16:23

Søren L. Petersen wrote:
> Jeg kan ikke rigtigt se ideen med at vise en masse tekst i et textarea i
> en FORM. Det var vist ikke det der er meningen med det.

Det er sådan set ideen med et textarea, jo... Hvordan vil du ellers vise en
del tekst, der skal kunne redigeres/tilføjes af brugeren.

> Men du kan jo eksperimentere med det og prøve at indsætte "BOTTOM" taks i
> FORM opsætningen, evt flytte lidt rundt med BOTTOM for at se om det
> virker.

Det er vist ikke ligefrem gyldigt html, og slet ikke relevant for problemet,
der drejer sig om cursorpositionering (der gerne skulle virke i "alle"
browsere...)

> Med lidt eksperimenter finder man nogle kombinationer, som ikke står at
> læse i de mange hæfter som er på markedet.

Jeg tror du skal holde dig fra hæfterne

/Dennis.

Fra : Hintzmann

Dato : 11-09-02 08:05

"Dennis" <viol8r@nospam.dk> wrote in message
> [...]
bliver
> loadet - hvordan sætter man så focus i _slutningen_ af al teksten istedet

Om der bliver sat focus i starten eller slutningen af et textarea er
forskelligt fra browser til browser.
MSIE6 og OP6 sætter focus i starten af textarea'et, mens Mozilla1.1 gør det
i slutningen.

Det er dog muligt ved hjælp af lidt javascript at få cursoren til at stå i
slutningen af textarea'et.

Ideen er at sætte focus på feltet, input felt eller textarea.
Dernæst overskrive feltets værdi med feltets værdi igen.

ex

function focusEnd(el) {
el.focus();
el.value=el.value;
}

Hvor el er det textarea eller input element der skal sætte focus på.
Kaldet af functionen kunne være
focusEnd(document.getElementById('feltet'));
eller
focusEnd(document.formensnavn.feltet);

Jeg har prøvet at lave functionen focusEnd til en prototype, men kunne ikke
lige få det til at virke. Nogen andre ?

Hintzmann