Løse "RP-TNC" connectorer?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-09-02 22:29

Hej

Mon man kan købe nogle Løse RP-TNC connectorer i Danmark?

Det er til sådan noget Wireless sjov! Går bare og lurer lidt på, om man ikke
kan forlænge en sådan antenne, med en stump 50ohms Coax kabel?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 09-09-02 23:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Mon man kan købe nogle Løse RP-TNC connectorer i Danmark?

Jeg har endnu ikke fundet nogen steder i Danmark hvor du kan købe dem, og
jeg hører meget gerne hvis du finder et sted.

> Det er til sådan noget Wireless sjov! Går bare og lurer lidt på, om man
ikke
> kan forlænge en sådan antenne, med en stump 50ohms Coax kabel?

Du skal ikke have mange meter RG-58 kabel før du har dæmpet signalet mere
end antennen forstærker, så der er ikke den store fidus i det.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 10-09-02 09:21

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har endnu ikke fundet nogen steder i Danmark hvor du kan købe dem, og
> jeg hører meget gerne hvis du finder et sted.

Jeg har også ledt lidt og tror egentlig jeg har fundet skidtet i et katalog fra
Farnell (www.farnell.dk) - fx. varenummer 324-1609 og 324-1609. Er det hvad i
leder efter?

og findes der mere specifik information, på hvor meget man kan forlænge uden at
dræbe signalet?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 10-09-02 09:30

> [...]
det hvad i
> leder efter?
>
> og findes der mere specifik information, på hvor meget man kan

Kunne man ikke bruge en almindelig antenneforstærker til at forstærke
signalet på coaxkablet? Bare et skud i tågen.

Martin Sjøberg

Fra : Christian Land

Dato : 10-09-02 10:23

Nej, en almindelig antenneforstærker, forstærker ikke i det område.
Men husk på, at man skal også have forstærket det signal der kommer fra
klienterne....

/Christian

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 10-09-02 10:45

> Nej, en almindelig antenneforstærker, forstærker ikke i det område.
> Men husk på, at man skal også have forstærket det signal der kommer
> [...]

doh... selvfølgelig.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-09-02 14:28

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Du skal ikke have mange meter RG-58 kabel før du har dæmpet signalet mere
> end antennen forstærker, så der er ikke den store fidus i det.

Hvilket slags kabel, er så velegnet?

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-09-02 20:15

> Hvilket slags kabel, er så velegnet?

http://www.hyperlinktech.com/web/cable_bulk.html

Læs databladene for hvert enkelt kabel, og husk på at selv de bedste stik
også har en ganske stor dæmpning.

Husk også på at du kan ødelægge kablets egenskaber hvis du ikke overholder
"bend radius" som er ganske voldsomme ved 2.4Ghz

Altså det hjælper jo ikke noget med at stort tygt kabel hvis det kræver en
sløjfe på en halv meter at komme rundt om et hjørne.

Generelt er rådet at flytte radioen så tæt på antennen som muligt, der er jo
som regel ethernet i enden, og her er det meget nemmere og billigere at
kable.

Fra : Christian Thorsen

Dato : 10-09-02 13:10

> Mon man kan købe nogle Løse RP-TNC connectorer i Danmark?

Hvad er RP-TNC connectorer ???
Måske nogen kunne forklare lidt?

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Svar venligst i gruppen og ikke pr. mail

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 10-09-02 13:25

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er RP-TNC connectorer ???
> Måske nogen kunne forklare lidt?

svjv er det bnc-stik, som har gevind istedet for den "klik-lås" man normalt ser
på netværkskort (bnc).

Det er svjv også de stik der sidder på mange Access-points til WLAN og derfor
de er oppe og vende i denne tråd.

Fra : Christian Thorsen

Dato : 11-09-02 09:21

Tak for et godt svar!

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-09-02 20:36

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> Hvad er RP-TNC connectorer ???

RP-TNC connectorer er en af de mange typer connectorer der anvendes på WLAN
udstyr, der er nemlig sådan at FCC (http://www.fcc.gov) har bestemt at
producenterne skal anvende specielle connectorer, så man ikke for nemt kan
sætte for store antenner eller antenneforstærkere på.

Helt bestemt er det specificeret i "Office of Engineering and Technology,
OET, issued
Public Notice, DA 00-1087, clarifying 47 CFR 15.203"

Der betyder at der nu findes et hav af forskellige connectorer nogen mere
standard end andre, målet med at udstyr der kan forstærke signalet mere end
tilladt skal være svært tilgængeligt var nået.

Den holdt bare ikke længe i USA skød det ene firma op efter det andet som
kun sælger trådløst udstyr, antenner og forstærkere, og de har alle varene
på hylderne.

I Europa går det lidt trægere, de specielle stik er ikke til at opdrive og
man må som regel handle antenner med de stik der passer til end udstyr.

Her kan du finde en del connectorer, med billeder:

http://www.hyperlinktech.com/web/connectors.html

Og læg lige mærke til deres udvalg, det er en kæmpe industri derovre og der
er rigtigt meget wireless i drift, både i firmaerne og hos private.

> Måske nogen kunne forklare lidt?

Jeg håber det hjalp lidt..

Fra : Christian Thorsen

Dato : 11-09-02 09:20