Formering af en hestekastanie
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-09-02 21:03

Jeg har en rød hestekastanie, som er skamferet på det groveste så den ligner
en busk

Nu vil jeg gerne tage en stikling, og så lige lave et flot træ ud af den.
Men hvordan? Eller er det bedre at lave en aflægger? Hvornår skal det gøres?
Med andre ord: Hjælp.

Og jo, jeg har pladsen til det.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-02 21:40

On Mon, 9 Sep 2002 22:02:41 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>Men hvordan? Eller er det bedre at lave en aflægger? Hvornår skal det gøres?

Den røde er podet, sikkert på den hvide.
Jeg tror ikke den kan formeres ved stiklinger, men det vil da være
nærliggende at prøve.

>Og jo, jeg har pladsen til det.

Den røde bliver slet ikke så stor som den hvide.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-09-02 20:17

Mads Lie Jensen wrote:

> Den røde er podet, sikkert på den hvide.
> Jeg tror ikke den kan formeres ved stiklinger, men det vil da være
> nærliggende at prøve.

> Den røde bliver slet ikke så stor som den hvide.

Jeg har set mange røde, som er ligeså store som de hvide,
mon ikke at en podet hestekastanie vokser langsomt?

De røde har næsten ingen pigge på frugterne.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 09-09-02 21:54

> [...]
>
> Nu vil jeg gerne tage en stikling, og så lige lave et flot træ ud af den.
> Men hvordan? Eller er det bedre at lave en aflægger? Hvornår skal det

Hej

Jeg var i skoven i juni måned og hjembragte en del hestekastanier, der var
begyndt at spire og havde en "stamme" på ca 20 cm. Nu vokser de godt i en
urtepotte udenfor, indtil jeg får købt en grund der er stor nok - altså
formoder jeg:

( Gør som naturen)Tag nogle kastanier og læg dem halvt ned i noget fugtigt
og godt muld. Man må formode de kan tåle frost.
Til foråret vil de fleste så nok spire.

VH Birgitte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-02 21:58

On Mon, 9 Sep 2002 22:53:54 +0200, "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk>
wrote:

>( Gør som naturen)Tag nogle kastanier og læg dem halvt ned i noget fugtigt
>og godt muld. Man må formode de kan tåle frost.
>Til foråret vil de fleste så nok spire.

Sørg for at beskytte dem mod mus. De bæster kan hurtigt udrydde en hel
del af kastanierne (eller hvad man nu ellers sår af større frø.)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-02 18:22

"Mads Lie Jensen" og Birgitte Abkjær skre

> Sørg for at beskytte dem mod mus. De bæster kan hurtigt udrydde en hel
> del af kastanierne (eller hvad man nu ellers sår af større frø.)

Nu er de røde jo ikke helt naturlige - så mon ikke
så-metoden vil give hvide eksemplarer ?

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-09-02 21:10

On Tue, 10 Sep 2002 19:22:12 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk>
wrote:

>Nu er de røde jo ikke helt naturlige - så mon ikke
>så-metoden vil give hvide eksemplarer ?

Tjoo... muligvis.
Men den røde som dyrkes her i landet jo en krydsning mellem den hvide
hestekastanie (Aesculus hippocastanum) og amerikansk hestekastanie (A.
pavia). Det er der ikke meget unaturligt i. Dog er den røde som sælges
herhjemme en udvalgt sort (A. x carnea 'Briottii'), men det er i mine
øjne heller ikke spor unaturligt.

I øvrigt er amerikansk hestekastanie rød.