2 dynamiske IP-adresser & _3_ computere
Fra : Morten B. Kjær

Dato : 09-09-02 19:10

Jeg har TDC ADSL med 2 dynamiske IP-adresser og 3 computere. (X,Y,Z)

Mit problem er at det kun er de to af computerene (X & Y) som har brug
for at komme på internettet, og den tredje (Z) skal kun have forbindelse til
Y.
Men hvis f.eks. Y & Z starter op før X stjæler de rettighederne til
IP-adresserne, og jeg må lukke Z (som ikke skal bruge og ikke bruger
internettet) indtil rettigheden til IP'en er udløbet og X kan overtage den.

Derfor vil jeg høre om det kan klares med 2 netkort i Y (et til ADSL og
et til forbindelse med Y). Grunden til spørgsmålet er at jeg, i mangel af en
router, er blevet anbefalet at opstille en server (f.eks. en 486'er med
Linux og 2 netkort). Den skulle så have et netkort til ADSL & et til
forbindelsen med en switch som så sørger for de 3 computere.

* Min tanke var så at jeg kunne lave det trick med en enkelt pc (Y) som så
kun skal have forbindelse til én computer (Z) og ADSL? (X fortsætter
upåvirket)
* Og kan Z så, når ellers Y er tændt, gå på nettet, gennem Y's
forbindelse?

Kan dette lade sig gøre eller skal jeg bare investere i 2 ekstra dynamiske
IP-adresser fra TDC?

En noget snørklet forklaring, det ved jeg, men jeg håber I kan se hvor jeg
vil hen... =O>

Håber der er nogen derude som kan svare mig...

På forhånd tak...

Morten B. Kjær

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-09-02 20:20

"Morten B. Kjær" <mbk@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> IP-adresserne, og jeg må lukke Z (som ikke skal bruge og ikke bruger
> internettet) indtil rettigheden til IP'en er udløbet og X kan overtage

Det letteste for dig vil være at installere netbeui på alle tre maskiner, og
så fjerne tcp/ip på Z.

Så bruger maskinerne netbeui til kommunikation mellem maskinerne mens X+Y
bruger TCP/IP til internetkommunikation, og de er så de to eneste der beder
om ip-adresser ved boot.

hth
/Brian

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 10-09-02 13:30

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger TCP/IP til internetkommunikation, og de er så de to eneste der beder

Og når du så har startet maskine Z for at fjerne tcp/ip, så husk lige at
frigive din ip inden. Jeg er ikke sikker på om windows gør det automatisk inden
den lukker (tror det ikke), men hvis ikke, kan du ikke bruge den før din lease
time er overstået....

Win 95/98/ME: Start | Kør | winipcfg
Win 2000/xp: Start | Kør | ipconfig /release *

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Morten B. Kjær

Dato : 10-09-02 18:02

Det virker... =O>

Tak for det...

Bare lige et sidespørgsmål: Kan den tænkte opstilling med 2 netkort og
dermed en "semi-server" lade sig gøre eller er det ikke rigtigt en mulighed?

Takker

Morten

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 11-09-02 09:24

> [...]
> dermed en "semi-server" lade sig gøre eller er det ikke rigtigt en mulighed?

Du kan sagtens burge en maskine som router, hvis det er det du vil ;) - brug en
eller anden form for router software - fx. ICS som er inkluderet i nyere
versioner af windows.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-09-02 09:40

"Morten B. Kjær" <mbk@newmail.dk> writes:

> [...]
> Linux og 2 netkort). Den skulle så have et netkort til ADSL & et til
> forbindelsen med en switch som så sørger for de 3 computere.

Jeg tror den absolut billigste løsning er at bestille to IP-numre mere
hos TDC. Det er svjv en formssag, og mængden af bøvl er meget mindre
end med alle de andre forslag.

Du skal dog være forberedt på at det kan tage et par forsøg førend det
virker helt som det skal.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 11-09-02 10:20

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> "Morten B. Kjær" <mbk@newmail.dk> writes:

> Jeg tror den absolut billigste løsning er at bestille to IP-numre mere
> hos TDC. Det er svjv en formssag, og mængden af bøvl er meget mindre
> end med alle de andre forslag.

Den vil jeg da gerne have forklaret!

Hvad er billigere en gratis. (jvf. prisen for at installere netbeui)

Mener du virkelig at det er den rigtige, og mindst bøvlede, at lave
fildeling via internettet, når maskinerne i forvejen er på samme LAN?

> Du skal dog være forberedt på at det kan tage et par forsøg førend det
> virker helt som det skal.

Hvor mange forsøg skal der til for at du betegner det som bøvlet

/Brian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-09-02 10:37

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> writes:

> Den vil jeg da gerne have forklaret!
>
> Hvad er billigere en gratis. (jvf. prisen for at installere netbeui)

Hans problem - så vidt jeg forstod det - var at undgå at maskine 3
snuppede et af de to IP-numre han skulle bruge andetsteds, og han var
villig til at købe flere netkort og routere for at undgå dette.

Grundet at de IP-numre man får tildelt, ikke ligger "sammen" (hvilket
er en beklagelig detalje) er det nødvendigt at isntallere NetBEUI for
at få de høje hastigheder internt. Dette har dog ikke umiddelbart
noget med dét at gøre.

> Hvor mange forsøg skal der til for at du betegner det som bøvlet

Ikke mange. Specielt ikke hvis man skal røre fysisk ved hardware.

Mit forslag kræver en telefonopringing.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-09-02 10:45

> [...]
> snuppede et af de to IP-numre han skulle bruge andetsteds, og han var
> villig til at købe flere netkort og routere for at undgå dette.

<Citat start>
Mit problem er at det kun er de to af computerene (X & Y) som har brug
for at komme på internettet, og den tredje (Z) skal kun have forbindelse til
Y.
<Citat slut>

> Mit forslag kræver en telefonopringing.

Du er helt ude i hampen....

- Martin

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 11-09-02 11:13

> [...]
> er en beklagelig detalje) er det nødvendigt at isntallere NetBEUI for
> at få de høje hastigheder internt. Dette har dog ikke umiddelbart

<citat>
[...]

Som jeg ser det er der behov for forbindelse mellem Z og Y

> Ikke mange. Specielt ikke hvis man skal røre fysisk ved hardware.
>
> Mit forslag kræver en telefonopringing.

<citat fra dig selv>
Du skal dog være forberedt på at det kan tage et par forsøg førend det
virker helt som det skal.
</citat fra dig selv>

Jeg spørger igen, hvor mange gange skal man forsøge (i dit forslag) før den
'ikke bøvlede' løsning bliver bøvlet

/Brian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-09-02 07:49

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> writes:

> Som jeg ser det er der behov for forbindelse mellem Z og Y

Jada.

Hvis problemet er at den snupper IP-nummeret, saa er der allerede et
eksisterende, fungerende netvaerk, og saa var det en nem loesning.

> Jeg spørger igen, hvor mange gange skal man forsøge (i dit forslag) før den
> 'ikke bøvlede' løsning bliver bøvlet

Det afhaenger helt af om TDC faar det rigtigt i foerste hug. Jeg
skulle bruge noget krudt, men det kan vaere du er heldig.

Jeg spoerger til gengaeld - hvorfor skal man bruge oceaner af tid og
besvaer paa at saette noget kompliceret op?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-09-02 08:13

> Jeg spoerger til gengaeld - hvorfor skal man bruge oceaner af tid og
> besvaer paa at saette noget kompliceret op?

For at dette ikke skal udvikle sig til e spørgsmål-svar marathon så vil jeg
kort konstatere at vi ikke er enige om omfanget af installationen af
netbeui-protokollen.

For mig hører installationen af netbeui ikke under kategorien 'kompliceret'
ligesom jeg ikke bruger 'oceaner af tid' på det. Men måske er det anderledes
for andre

/Brian

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 11-09-02 11:24

> Ikke mange. Specielt ikke hvis man skal røre fysisk ved hardware.
>
> Mit forslag kræver en telefonopringing.
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen
> http://homepage.mac.com/ravn

Brian's forslag: Installér NetBEUI på alle tre maskiner.

Dit forslag: Ring til TDC, få to nye ip-adresser, som han skal betale
for.

Som jeg ser det, er Brians forslag, både hurtigere, nemmere og
billigere:

Det tager ca. 20 min at installere NetBEUI på 3 maskiner. Det er nemt,
da al software følger med Windows. Han skal intet betale.

Det tager alt for lang til at bestille IP-adresser. Man skal først
hænge og vente hos TDC's telefonkø, og der er bestillingstid. Man skal
betale for det.

Der er vist ingen tvivl om, hvis forslag, der er det bedste.

MVH Martin Sjøberg

Fra : Morten B. Kjær

Dato : 11-09-02 16:53

> Der er vist ingen tvivl om, hvis forslag, der er det bedste.

Det er der på ingen måde... Y & Z skal bare have forbindelse til hinanden...
Med NetBEUI lykkedes dette til fulde, og der er selvfølgelig også
forbindelse til X (en lille sidegevinst...) =O>

Men jeg takker igen for rådet...

Morten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-09-02 07:52

"Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> writes:

> Brian's forslag: Installér NetBEUI på alle tre maskiner.
>
> Dit forslag: Ring til TDC, få to nye ip-adresser, som han skal betale
> for.

Jeg undskylder - jeg gik ud fra som givet at der var brug for TCP/IP,
selvom det kun var internt. Det er der aabenbart ikke.

Hvis Netbeui alene kan goere det, saa er det helt fint. Det har jeg
ingen problemer med.

Kan vi blive enige om at der ikke er behov for ekstra netkort, og
andet grej?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 12-09-02 09:16

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:kku1kvaee1.fsf@mimer.null.dk...

> [...]
> ingen problemer med.
>
> Kan vi blive enige om at der ikke er behov for ekstra netkort, og

Det kan vi da godt.

MVH

Martin Sjøberg