Debian: slå ntpd fra
Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-02 09:20

Hej

Har installeret ntpd via apt-get og vil gerne stoppe demonen i at køre hele
tiden. Den skal bare køre en enkelt gang efter boot (ntpd -q). Hvordan/hvor
gør man det ?

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-09-02 09:30

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> writes:

> Har installeret ntpd via apt-get og vil gerne stoppe demonen i at køre hele
> tiden. Den skal bare køre en enkelt gang efter boot (ntpd -q). Hvordan/hvor
> gør man det ?

Så er det ikke ntpd du skal have fat i men ntpdate-pakken.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-02 10:05

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Så er det ikke ntpd du skal have fat i men ntpdate-pakken.

hmm, du har nok ret (det blev lidt sent i går)
Hvordan ser man hvilke pakker man har installeret ?

Flemming

Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-02 10:12

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

Hvordan/hvor

> Så er det ikke ntpd du skal have fat i men ntpdate-pakken.

Det er den her vejledning jeg har fulgt.
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/ntp.html

jeg vil gerne stoppe demonen - hvor gør man det ?

--
Flemming

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 08-09-02 12:59

F. Larsen skrev:

> jeg vil gerne stoppe demonen - hvor gør man det ?

Hvis der findes et program ved navn `/etc/init.d/ntpd`
(eller `/etc/rc.d/init.d/ntpd`), så kør det med argumentet
"stop":

/etc/init.d/ntpd stop

Jacob
--
"Then, after a second or so, nothing continued to happen."

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-09-02 10:21

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> writes:

> Det er den her vejledning jeg har fulgt.
> http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/ntp.html

I debian er ntpd og ntpdate i to forskellige pakker. Hvis du ikke har
brug for dæmonen så fjern ntpd-pakken.

Alternativt kan du udfører komandoen:

# update-rc.dk -f ntpd remove

Hvis du ønsker stadigvæk at have pakken med ntpd på systemet.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-02 11:13

> Alternativt kan du udfører komandoen:
>
> # update-rc.dk -f ntpd remove
>
> Hvis du ønsker stadigvæk at have pakken med ntpd på systemet.

ok , tak. Jeg har fjernet ntpd pakken og installeret ntpdate men den kan
ikke finde nogen server.

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-09-02 11:15

F.Larsen wrote:

> ok , tak. Jeg har fjernet ntpd pakken og installeret ntpdate men den kan
> ikke finde nogen server.

Hvilke servere har du konfigureret den til at bruge? Din udbyder har sikkert
nogle NTP-servere, du kan bruge.

/Rasmus

There is no insanity, just different perceptions of reality.

Fra : F.Larsen

Dato : 09-09-02 17:18

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message

> Hvilke servere har du konfigureret den til at bruge? Din udbyder har
sikkert
> nogle NTP-servere, du kan bruge.

Jeg har ikke konfigureret den (det var det der er problemet)
Jeg vil bruge ntp.tiscali.dk, hvilken fil skal den dkrives ind i ?

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-09-02 17:30

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> writes:

> Jeg har ikke konfigureret den (det var det der er problemet)
> Jeg vil bruge ntp.tiscali.dk, hvilken fil skal den dkrives ind i ?

Jeg kan ikke huske hvordan ntpdate i potato ser ud, men enten i en fil
der hedder ntp-servers (/etc/defaults/ntp-servers) eller også er der
plads til at skrive det direkte i /etc/init.d/ntpdate.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Jakob Goldbach

Dato : 09-09-02 18:22

On Mon, 09 Sep 2002 18:30:17 +0200, Peter Makholm wrote:

> Jeg kan ikke huske hvordan ntpdate i potato ser ud, men enten i en fil
> der hedder ntp-servers (/etc/defaults/ntp-servers) eller også er der
> plads til at skrive det direkte i /etc/init.d/ntpdate.

Det er direkte i /etc/init.d/ntpdate (som scriptet også selv skriver
man skal når man /etc/init.d/ntpdate start'er )