God virkningsgrad på naturgasfyr
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-09-02 23:24

Læste lige en reklame, mener det var et Danfoss fyr, at det havde en
virkningsgrad på 109%. Det vil jeg da varmt anbefale. Mon det er sådan at
man kan få de sidste 9% udbetalt på en check?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 08-09-02 00:42

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> virkningsgrad på 109%. Det vil jeg da varmt anbefale. Mon det er
> sådan at man kan få de sidste 9% udbetalt på en check?

Kan vi ikke dele gevinsten.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-09-02 14:59

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Læste lige en reklame, mener det var et Danfoss fyr, at det havde en
> virkningsgrad på 109%. Det vil jeg da varmt anbefale. Mon det er sådan at
> man kan få de sidste 9% udbetalt på en check?

Ja det var sørme morsomt, men der er faktisk ikke noget mystisk i det. Jeg
har selv et kondenserende gasfyr med en virkningsgrad på 110%. Fidusen er at
nedkøle røggasserne, og på den måde udnytte den varme, som plejer at
forsvinde op gennem skorstenen. Røggasserne fra mit fyr er kun ca. 40 grader
varme, men til gengæld skal fyret tilsluttes et afløb, så kondensatet kan
løbe væk.

mvh
Preben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-02 21:56

Preben Andersen <pran@privat.dk> skrev i en

> [...]
grader
> varme, men til gengæld skal fyret tilsluttes et afløb, så kondensatet kan

Det var et Bosch-fyr, undskyld Danfoss. Du kan jo aldrig komme over en
virkningsgrad på 100%, det er sørme det der er morsomt!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-09-02 05:27

> Det var et Bosch-fyr, undskyld Danfoss. Du kan jo aldrig komme over en
> virkningsgrad på 100%, det er sørme det der er morsomt!

Jo se, det er jo lige netop det man kan, på den måde jeg beskrev. Og det er
jo rigtig morsomt.

mvh
Preben

Fra : Calle.

Dato : 09-09-02 05:38

Preben Andersen wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Jo se, det er jo lige netop det man kan, på den måde jeg beskrev. Og
> [...]

Nej 100% er og bliver fuld udnyttelse som svarer til en Cos Fi = 1
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-09-02 06:21

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in message
> Nej 100% er og bliver fuld udnyttelse som svarer til en Cos Fi = 1

Inden for den branche siger man at et fyr, der kan afkøle røggasserne til
lige inden der dannes vand, udnytter brændstoffet 100%. Hvis der dannes
vand, siger man at udnyttelsen er over 100%, og det er det der sker i et
kondenserende fyr.

mvh
Preben

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 09-09-02 07:49

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> writes:

> [...]
> lige inden der dannes vand, udnytter brændstoffet 100%. Hvis der dannes
> vand, siger man at udnyttelsen er over 100%, og det er det der sker i et

Præcis. Et brændsels kvalitet er målt på dets brændværdi og
virkningsgrad defineret som nyyteeffekt/indfyret effekt.

Før i tiden var det umuligt at køle ned til en temperatur hvor vandet
i røgen udkondenserer. Derfor blev energien fra denne kondensering
ikke medregnet i det maksimale når man regnede virkningsgrad. (I
princippet helt i orden at kompensere fyrets godhed for noget man
alligevel ikke kan udnytte og fint ud fra et reklamemæssigt
synspunkt.) Efter man så indførte kondenserende kedler har man for at
kunne vurdere disse over for ældre kedler bibeholdt samme mål for
virkningsgrad/brændslets værdi.

Det er altså mere et spørsmål om karakterisering af brændslet end om
definition af virkningsgrad. Som et kuriosum kan nævnes at hvis man
regner brændværdi for kloakslam vil den være negativ, og man kan altså
på dette afhængig af vandindhold få alle tal mellem minus og plus
uendeligt som virkningsgrad.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be