div-problem
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-09-02 23:05

Hejsa NG,

Jeg har problemer med div og background-color. Et eksempel:

body {
width: 100%;
height: 100%;
background-color: #ffffff;
}
div.test {
width: 200px;
height: 100%;
background-color: #ff0000;
}

Hvis der med ovenstående eksempel er meget indhold på siden (i div.test) og
man scroller ned, har den del af div.test der så bliver synlig
baggrundsfarven hvid, hvor den jo gerne skulle være rød. Kan det løses?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-09-02 23:09

On Sun, 8 Sep 2002 00:05:14 +0200, Tonni <use.my@signature.please> wrote:

[snip - eksempel]

> Hvis der med ovenstående eksempel er meget indhold på siden (i div.test) og
> man scroller ned, har den del af div.test der så bliver synlig
> baggrundsfarven hvid, hvor den jo gerne skulle være rød. Kan det løses?

Har du prøvet med em i stedet for %?

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 08-09-02 12:12

"Jonas Voss" <usenet@verture.net> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet med em i stedet for %?

Hmm... Hvor mange em går der på 100%?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-09-02 12:33

On Sun, 8 Sep 2002 13:12:16 +0200, Tonni <use.my@signature.please> wrote:

> "Jonas Voss" <usenet@verture.net> skrev i en meddelelse

> Hmm... Hvor mange em går der på 100%?

Det afhænger af lidt forskellige ting, lader det til:

<http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/syndata.html#em-width>

Fra : Hintzmann

Dato : 09-09-02 07:13

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message
> [...]
> man scroller ned, har den del af div.test der så bliver synlig
> baggrundsfarven hvid, hvor den jo gerne skulle være rød. Kan det løses?

Det er nemmere at hjælpe dig, hvis du laver et online eksempel.

Jeg har gættet mig til hvordan din kode er og det virker fint i MSIE6+, men
det får du jo heller ikke noget ud af, når du ikke kan se min kode

Hintzmann

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-09-02 11:23

"Hintzmann" <nospam@please.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nemmere at hjælpe dig, hvis du laver et online eksempel.

http://www.aalborglive.dk/test.html

There you go

Skalér browservinduet så der kommer en vertical scrollbar og prøv at scrolle
ned.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Hintzmann

Dato : 09-09-02 12:01

> [...]
>
> http://www.aalborglive.dk/test.html
>
> There you go
>
> Skalér browservinduet så der kommer en vertical scrollbar og prøv at

Dit problemet ses i Mozilla1.1 og Opera6.04. MSIE6 havde ikke problemet

Det har noget at gøre med browsernes måde at fortolke absolute positionering
og height 100%. Benyt istedet relativ positionering.

Hvis du ændre position til relativ i din nuværende kode (div.test), så
virker det i MSIE6, Mozilla1.1

Opera har stadig problemet.

Et andet problem som jeg syntes er mere vigtig er at når man horisontalt
resizer vinduet så "glider" indholdet ud til venstre og man kan derved ikke
læse det.

Hvorfor benytter du dig ikke af det klassiske måde at centrere på ?

http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/centrering/hor_css.html

Hvor man benytter text-align:center til MSIE og margin:auto til standard
browsere.

Så virker det også i Opera...

Hintzmann

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-09-02 13:47

> Hvorfor benytter du dig ikke af det klassiske måde at centrere på ?

Det vil jeg da kigge på, tak!

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>