Stikling af bøgehæk ?
Fra : Hej-Hej

Dato : 07-09-02 20:14

Da jeg vil flytte min indkørsel, kommer jeg til at mangle ca. 7 m. hæk, og
så ville jeg høre om jeg kunne lave nogel stiklinge fra min gamle hæk. g
hvis ja kvordan opnår jeg det bedste resultat.

Med Venlig hilsen Jan

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-09-02 00:13

Hej-Hej wrote:

> Da jeg vil flytte min indkørsel, kommer jeg til at mangle ca. 7 m. hæk, og
> så ville jeg høre om jeg kunne lave nogel stiklinge fra min gamle hæk. g
> hvis ja kvordan opnår jeg det bedste resultat.

Du skal ud i skoven og samle frø, de er brune,
trekantede i tværsnit, ca 12mm lange

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-02 01:17

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en

> Du skal ud i skoven og samle frø, de er brune,
> trekantede i tværsnit, ca 12mm lange

Bøgefrø hedder bog.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-02 02:19

On Sat, 7 Sep 2002 21:14:24 +0200, "Hej-Hej" <ernbro@get2net.dk> wrote:

>Da jeg vil flytte min indkørsel, kommer jeg til at mangle ca. 7 m. hæk, og
>så ville jeg høre om jeg kunne lave nogel stiklinge fra min gamle hæk. g
>hvis ja kvordan opnår jeg det bedste resultat.

Bøg kan ikke stiklingeformeres. Bøg til hæk formeres ved frø. Og bøg er
bøg, så du behøver ikke være bange for at disse frøplanter ikek vil
ligne de bøg du har i din hæk.

(Ok, bøg er ikke bare bøg, de forskellige frøkilder har uden tvivl
forskellige egenskaber, men når planterne alligevel holdes som klippet
hæk er det ike noget man vil se. De forskellige egenskaber er ting som
højde og bredde på kronen osv. men forskellene i frøkilderne er vist
ikke engang specielt stor. Så til hæk, der er bøg, bøg.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-09-02 09:51

Med mindre der er tale om avnbøg.

--
Jens

All rights left. All lefts reserved. All reserves removed. All removes right.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-02 10:17

On Sun, 08 Sep 2002 10:51:05 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Med mindre der er tale om avnbøg.

...som ikke har noget som helst med bøg at gøre, ud over navnet. (og at
bladenes form ligner bøgeblade, dog ikke noget man overhovedet bør blive
i tvivl over)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-09-02 10:35

On Sun, 08 Sep 2002 11:16:57 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>..som ikke har noget som helst med bøg at gøre, ud over navnet. (og at
>bladenes form ligner bøgeblade, dog ikke noget man overhovedet bør blive
>i tvivl over)

Det er jeg godt klar over, men bliver den ikke også brugt til hæk?

--
Jens

NO! It's MY keyboard! Get AWAY! Get your OWN!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-02 14:43

On Sun, 08 Sep 2002 11:34:53 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Det er jeg godt klar over, men bliver den ikke også brugt til hæk?

Ok og jo. Avnbøg bruges til hæk, men ikke ret meget. Hvilket egentlig er
lidt synd, for det er en flot og nem hæk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-09-02 15:05

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]

> højde og bredde på kronen osv. men forskellene i frøkilderne er vist
> ikke engang specielt stor. Så til hæk, der er bøg, bøg.

Både og. Jeg har en 80 meter lang bøgehæk, hvor ca. 20% viste sig at være
rødbøg
Jeg kunne selvfølgelig få dem byttet, men da de var plantet nogenlunde
regelmæssigt, fik de lov at blive, og det ser egentligt ikke så dårligt ud.

mvh
Preben

--
"Some people ask the secret of our long marriage. We take time to go to a
restaurant two times a week. A little candlelight, dinner, soft music and

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-02 15:10

On Sun, 8 Sep 2002 16:05:24 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Både og. Jeg har en 80 meter lang bøgehæk, hvor ca. 20% viste sig at være
>rødbøg

Du har købt dem for billigt så. Det er nemlig helt normalt at en vis
procentdel af bøgefrøplanterne er røde. Men dem sørger planteskolen for
at pille op mens de står med blade, så kunderne ikke ender med spraglede
hække.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aksel

Dato : 08-09-02 11:32

"Hej-Hej" <ernbro@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis ja kvordan opnår jeg det bedste resultat.
>
> Med Venlig hilsen Jan
>
>Kan det betale sig, 25 bøgehækplanter koster ca 100 kr.

Hilsen Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-02 22:04

Aksel <akselj@newmail.dk> skrev i en

> "Hej-Hej" <ernbro@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hilsen Aksel

Som sagt kan man ikke stiklingeformere bøg. Angående bøg og Avnbøg, som ikke
er en bøg, findes der 9 andre bøgearter i mange sorter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen