Debian install 1'ste gang
Fra : F.Larsen

Dato : 07-09-02 14:21

Hej

Så lykkedes at smække debian på en PC. (okay - det tog 2 forsøg :)

Maskinen er en PII-266Mhz med 128 MB RAM og en 2,5 GB Harddisk som jeg har
opdelt i tre Linux partitioner på 2 stk's 1GB og en så swap partion på 512
MBytes.

Et par problemer :
1) Maskinen har netkort men jeg er ikke blevet spurgt om noget mht til
netværksopsætning. Jeg har lokalnet og ADSL forbindelse. Den skal have fast
IP på lokalnettet (Server).

2) mc virker ikke. I det første forsøg, som delvist fejlede, virke den fint)
? Hvordan installerer jeg den igen ?

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Martin Dalum

Dato : 07-09-02 14:26

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> writes:

> [...]
> netværksopsætning. Jeg har lokalnet og ADSL forbindelse. Den skal have fast

Du sætter dine netværksinterfaces op i filen
/etc/network/interfaces. Der er beskrivelser af hvordan du gør i
manualsiden til denne fil. Skriv "man interfaces".

Du kan evt. hente noget mere hjælp på http://www.debianguiden.dk/.

> 2) mc virker ikke. I det første forsøg, som delvist fejlede, virke den fint)
> ? Hvordan installerer jeg den igen ?

apt-get install mc

--
Venlig hilsen / Regards from, |   /* If you listen carefully, you can
Martin Dalum |    actually hear this code suck. */

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-09-02 14:46

F.Larsen wrote:

> [...]

> 1) Maskinen har netkort men jeg er ikke blevet spurgt om noget mht til
> netværksopsætning. Jeg har lokalnet og ADSL forbindelse. Den skal have

/etc/network/interfaces skal indeholde noget i stil med:

# Loopback
auto lo
iface lo inet loopback

# WAN
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

# LAN
auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255

Læs gerne interfaces(5).

> 2) mc virker ikke. I det første forsøg, som delvist fejlede, virke den
> fint) ? Hvordan installerer jeg den igen ?

apt-get install --reinstall mc

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : F.Larsen

Dato : 07-09-02 16:21

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message

> # LAN
> auto eth1
> iface eth1 inet static
> address 192.168.1.1
> netmask 255.255.255.0
> network 192.168.1.0
> broadcast 192.168.1.255

Ok det har jeg så prøvet ...

Jeg prøver så at pinge maskinen fra en anden pc på lokalnettet og får ikke
noget svar.

Hvordan tjekker man om net driveren er installeret ?

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Ove Lie

Dato : 07-09-02 16:30

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i melding

> Jeg prøver så at pinge maskinen fra en anden pc på lokalnettet og får ikke
> noget svar.
>
> Hvordan tjekker man om net driveren er installeret ?

ifup eth0
ifconfig

-Ove

Fra : F.Larsen

Dato : 07-09-02 16:46

"Ove Lie" <Ove.Lie@c2i.net> wrote in message

> ifup eth0

ifup melder::
SIOCSIFADDR: no such device
eth0: unknown interface. No such device

hvordan installerer jeg så driver for netværksadaptoren ?

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 07-09-02 19:26

F.Larsen wrote:
> "Ove Lie" <Ove.Lie@c2i.net> wrote in message

> ifup melder::
> SIOCSIFADDR: no such device
> eth0: unknown interface. No such device
>
> hvordan installerer jeg så driver for netværksadaptoren ?

Der findes et program der hedder linuxconf der er godt til at sætte ip
og den slags op med for newbies.

Ikke fordi jeg er god til debian, jeg har fornyligt skiftet til debian
fra suse.

Men øhh:

er du sikker på at du har fået installeret modulet til netværksdriverne?

Og at du i det modul har fået valgt netop det netkort der sidder i din
maskine?

Du skal kunne chekke det ved i root at skrive : modconf i konsoldet.
Det starter et lille program op.

Ellers kan jeg ikke anbefale www.debianguiden.dk varmt nok: Den er helt
kanon og et must for os nye i debian.

Hilsen Claus

Hilsen Claus

Fra : F.Larsen

Dato : 07-09-02 20:56

"Claus Christian Larsen" <news@tophygiejne.dk> wrote in message

> Du skal kunne chekke det ved i root at skrive : modconf i konsoldet.
> Det starter et lille program op.

ok, godt tip, men jeg fandt ud af det på den "hårde måde" ... da jeg først
havde regnet ud at moduler = device drivere, gik det rimelig tjep ;=).

Jeg installerede modulet eepro100. og så lidt fedteri med at få debian til
at bruge modulet automatisk ved re-boot...

> Ellers kan jeg ikke anbefale www.debianguiden.dk varmt nok: Den er helt
> kanon og et must for os nye i debian.

Lige precist på dette punkt syntes jeg beskrivelsen var mangelfuld ... men
her fandt jeg et godt tip:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/modprobe.html

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-09-02 10:57

F.Larsen wrote:

> hvordan installerer jeg så driver for netværksadaptoren ?

Du finder ud af hvilket modul, der skal bruges til dit netkort. Herefter
sætter du 'alias eth1 <modul>' i /etc/modutils/aliases og kører
'update-modules'.

/Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger