Gravid/vitaminer.
Fra : Iben Holst

Dato : 07-09-02 08:45

Hej!

Jeg har lige brug for at høre jeres viden /erfaringer / meninger om følgende

Jeg har i mange år spist en Multitabs hver dag i perioder. Siden jeg blev
gravid og jeg de 4 første måneder kun spiste meget lidt eller kastede maden
op igen, begyndte jeg hurtigt at tage dem hver eneste dag for at sikre mig,
at både barnet og jeg fik de vitaminer vi skulle have, fordi jeg ikke
regnede med at jeg opnåede nok gennem maden - eller mangel på samme. Nu
læser jeg så igår på pilleglasset, at man som gravid skal tale med lægen om
at spise disse, så det må jeg jo hellere gøre - men hvad kan der egentlig
ske ved at spise disse vitaminer som gravid ??
Og når jeg nu er i 32. uge og altså har spist dem næsten lige så længe, kan
der så ske noget ved at fortsætte graviditeten ud ??

Og hvordan er det med Folinsyre ?! Jeg begyndte at spise dem ca 1 måned
før jeg blev gravid og så de 3 måneder efterfølgende. Da jeg så læste i en
lægeartikel at folinsyre bl.a. er god til at hjælpe kroppen med at optage
jern fra maden, fortsatte jeg med at spise dem efter 3. måned, selvom lægen
sagde at det ikke var nødvendigt (altså ikke at jeg ikke måtte!). Jeg
fortsatte fordi jeg efter min førstefødte havde meget blodmangel og der gik
næsten 2 år, før det blev rimeligt igen og derfor vil jeg være sikker på at
jeg denne gang ikke mangler jern på forhånd.
Siden ca 20. graviditets uge hvor man skal tage jern hver dag, har jeg
skiftevis taget en folinsyre eller en jern hver dag. Jeg tager ikke jern
hver dag fordi det laver for meget rav i min mave - med folinsyren som
alternativ hver anden dag går det fint og min blodprocent ligger som den
skal. Der står ikke på pilleglasset at man ikke må fortætte med at tage
folinsyre efter de 3 første måneders graviditet, men en veninde sagde
forleden at hun mente at have læst / hørt at man må få for meget af det
........ ??

Håber I kan give mig lidt respons på dette ...

Iben

Fra : Pia

Dato : 07-09-02 09:23

Hej Iben

Jeg bor i England, og her siger man, at folinsyre kan spises gennem hele
graviditeten, og at det bestemt ikke skader. Man er vist ikke helt sikker
paa, om det egentligt hjaelper noget videre efter de foerste 3 maaneder, men
det goer altsaa ikke noget at fortsaette. Mht jern siger man her, at man
ikke behoever tage jerntilskud, med mindre laegen finder, at der er
specifikt behov for det. Jeg tog slet ikke jerntilskud under min
graviditet...de tager vist en blodproeve hen midt i graviditeten, hvis man
foeler sig enormt traet, men ellers tager man det ikke.

Og jeg tror nu nok, at den eneste grund til, at advarslen om piller i
graviditeten paa glasset med multivitaminer staar der er, at man jo
efterhaanden skal skrive advarsler om alting paa alting!! Saa laenge du
spiser varieret (altsaa saa man ikke faar vildt meget af et bestemt
vitamin), saa tror jeg bestemt ikke, det skader. Jeg hoerte under min
graviditet intet om, at man ikke skulle supplere med vitaminer.

Men, det skal jo nok lige siges, at man generelt er lidt mere afslappet i
England mht spisevaner baade under graviditet og i det hele tager. Jeg har
lagt maerke til, at en del poster i denne gruppe omhandler E-numre...dem er
der ALDRIG nogen, der snakker om herovre. Man spiser hvad man vil. Og
isaer under graviditeten er det vigtigt, at man nyder liver, nyder
graviditeten, nyder noget god mad, og bestemt ikke stresser.

Tillykke med graviditeten!!

Pia

Fra : helle

Dato : 09-09-02 07:04

> [...]
kan
> der så ske noget ved at fortsætte graviditeten ud ??

Jeg har været gravid her i sommer (havde dog en ufrivillig abort), men der
tog jeg Matas graviditetsvitaminpiller, som jo indeholder både vitaminer og
folinsyre. Det sjove var dog, at på forsiden stod der, at de var beregnede
til gravide og ammende, men på bagsiden stod der, at de kun måtte anvendes
af gravide efter lægeanvisning... sådan noget "crap"... først at sælge
vitaminer med en stor gravid mave på og så bagefter sige, at du skal altså
spørge din læge først. Nå, men jeg spurgte lægen og hun grinede også bare og
sagde, at de var fine! Folinsyre mener jeg også, at du kan spise så meget du
vil, hvis kroppen ikke har brug for det, så skiller den sig af med det.

/Helle

Fra : Iben Holst

Dato : 10-09-02 17:04

Mange tak for jeres svar!

Jeg plejer ikke at være så bekrymret, men f.eks kan man jo få for meget
A-vitamin så jeg ville lige sikre mig at det ikke var tilfældet med de
vitaminer jeg spiser ...

Iben