Fjernet ét tegn i en streng ??
Fra : Lars Medom

Dato : 06-09-02 14:49

Hej

Jeg har en streng som ser ca. således ud :

"; mailadresse1; mailadresse2 ... osv."
- hvordan kan jeg sådan relativt nemt fjerne det først tegn - altså ; ??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-02 15:06

Lars Medom skrev:

> "; mailadresse1; mailadresse2 ... osv."
> - hvordan kan jeg sådan relativt nemt fjerne det først tegn -
> altså ; ??

Mid(2, strVar)

Eller evt.

Right(strVar, Len(strVar - 1))

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-02 15:08

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Mid(2, strVar)

Argh! - undskyld. Syntaksen er:

Mid(strVar, 2)

- altså først variablen, derefter startpositionen (og eventuelt som
3. parameter en længde).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Medom

Dato : 06-09-02 15:13

Tak for hjæpen, det var lige, hvad jeg manglede ;^)
- og god weekend!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-02 15:17

Lars Medom skrev:

> Tak for hjæpen, det var lige, hvad jeg manglede ;^)
> - og god weekend!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld må du gerne kigge på
din citatteknik. Det er lettere at følge med i en debat når svarene
(den nye tekst) kommer efter spørgsmålene (citater). Se eventuelt
min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-09-02 16:12

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió

> Right(strVar, Len(strVar - 1))

for the record:

Right(strVar, Len(strVar)- 1)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-02 16:23

Lars Hoffmann skrev:

> Right(strVar, Len(strVar)- 1)

Hold kæft - 2 fejl i samme indlæg. Jeg må på rekreation!

Du har ganske ret.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ole Nilsson

Dato : 07-09-02 15:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hold kæft - 2 fejl i samme indlæg. Jeg må på rekreation!
>
> Du har ganske ret.

Vent lige lidt. Kan jeg mon bruge dette til at ændre en
datoangivelse på formen Tirsdag d.12/10-2002 til datoformatet
12-10-2002 ?

Nilsson

> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : SumSum

Dato : 07-09-02 15:54

"Ole Nilsson" <strejf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Vent lige lidt. Kan jeg mon bruge dette til at ændre en
> datoangivelse på formen Tirsdag d.12/10-2002 til datoformatet
> 12-10-2002 ?

Jeps.

dato=rsRecord("Date")
replace(dato,"/","-")

hilsen
SumSum

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-02 16:00

Ole Nilsson skrev:

> Vent lige lidt. Kan jeg mon bruge dette til at ændre en
> datoangivelse på formen Tirsdag d.12/10-2002 til datoformatet
> 12-10-2002 ?

Ja. Løsningen afhænger af hvor ensartede dine data er.
- Bruges der foranstillede nuller i måneder og datoer under 10?
- Er der altid fire cifre i årstallet?
- Varierer antallet af mellemrum?

Kig på dine data og kig derefter på funktionerne LEFT, MID, RIGHT,
REPLACE, INSTR og INStrRev i onlinehjælpen.

Et forslag der formentlig virker er:

REPLACE(MID(x, Instr(x, "d.") + 2),"/","-")

....hvor x er din dato eller datovariabel.

Hvis du har mellemrum efter punktummet skal du lægge 3 til i stedet
for 2.

PS: Der er ingen grund til at citere min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : SumSum

Dato : 07-09-02 17:48

> PS: Der er ingen grund til at citere min signatur.
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen
> MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)
> I ovenstående tekst benyttes nyt komma.

Hvilken signatur?

hilsen
SumSum

---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-09-02 19:09

Som svar på skriblerier forfattet af SumSum

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvilken signatur?
>
> hilsen
> SumSum
>
> ---

Din signatur er da vist heller ikke for god!

Please remember to use two minuses and a space and nothing but two minuses
and a space in the very first line of your signature

XFUT: dk.admin.netikette

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-02 23:16

SumSum skrev:

[Jeg skrev til Ole Nilsson]

> Hvilken signatur?

En hvilken som helst signatur. Man bør altid kun citere den tekst
der er nødvendig for at forstå ens egne kommentarer. Signaturen i
foregående indlæg er kun i yderst sjældne tilfælde [1] relevant som
citat. Det er da også derfor at mange bedre usenetprogrammer selv
klipper signaturen væk hvis den er markeret korrekt.

Ole Nilsson brugte i <news:ald2pr$hd6$1@sunsite.dk> de sidste 6
linjer af sit indlæg på at citere min signatur - som oven i købet
indeholdt følgende passus:

| Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
| nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
| hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Det tillod jeg mig at kommentere - længere er den ikke.

FUT: dk.admin.netikette (svar sendes til nævnte gruppe og kan ikke
ses her).

1) Hvis man kommenterer en signatur er det naturligvis relevant at
citere fra den også.