Pumpe til boremaskine?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-09-02 11:20

Hej

Er det rigtigt man kan købe en lille pumpe(anordning) til en alm.
elboremaskine - som via et "cykelpumpestik" kan kobles til en ventil
ved hovedhanen, når sommerhusets rør skal tømmes for vand inden
Kong Frost går i æ jord?

Sidste år brugte jeg en fodpumpe opogned cirka 10000 gange. Det var
mere svedigt end sjovt.

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : M@rk

Dato : 06-09-02 11:33

Fri, 6 Sep 2002 12:20:14 +0200, berigede "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>elboremaskine - som via et "cykelpumpestik" kan kobles til en ventil
>ved hovedhanen, når sommerhusets rør skal tømmes for vand inden

Jeg ved ikke lige, hvad et cykelpumpestik er - men du kan i de fleste
byggemarkeder købe en pumpe til, at sætte på din boremaskine .....

Pris - mindre end 150 kroner.

Hjemme hos os bruger vi den sammen med nogle gardena-koblinge og en
masse slange, så er det no problemo, at pumpe vand fra punkt a til punkt

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-09-02 16:43

M@rk skrev bl.a.:

> [...]
>
> Hjemme hos os bruger vi den sammen med nogle gardena-koblinge og en
> masse slange, så er det no problemo, at pumpe vand fra punkt a til punkt

Med et 'cykelpumpe-stik' mener jeg følgende:

Ved hækken har jeg nede i jorden en stophane som man lukker for om vinteren,
for at vandet om foråret - når haveforeningen åbner for hovedhanen - ikke skal fise
direkte ind i husets rørsystem.

Efter stophanen - altså på røret ind til huset - sidder en ventil af den slags man bruger
på ældre cykeldæk. For at undgå frostspræninger i husets rørsystem er ideen at man
sætter en hånd- eller fodpumpe til denne ventil, åbner samtlige taphaner i huset og pumper
løs - for at blæse alt vand ud gennem rørene, ud i køkken- og håndvaske.

Den omtalte lille, handy pumpe(anordning) som jeg efterlyser skal altså kunne bruges
*ligesom og i stedet for* en almindelig cykelpumpe. En Gardena-kobling el.lign. er for
stor i diameter til en cykelslangeventil; men man kan måske få en adapter som kan udligne?

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Preben Kaas

Dato : 08-09-02 20:42

On Sun, 8 Sep 2002 17:43:04 +0200, "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> wrote:

> [...]
>stor i diameter til en cykelslangeventil; men man kan måske få en adapter som kan udligne?

Så vidt jeg ved kan en GARDENA pumpe kun transportere vand og ikke
luft.
Den luftkompressor fra Harald Nyborg som jeg foreslog er beregnet til
at pumpe bildæk og mon ikke der medfølger en adapter som kan klare din
cykelslangeventil.

Mvh
Preben

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-09-02 23:48

Preben Kaas skrev:

> [...]
> Den luftkompressor fra Harald Nyborg som jeg foreslog er beregnet til
> at pumpe bildæk og mon ikke der medfølger en adapter som kan klare din

Okay, det vil jeg da prøve at spørge firmaet om.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : M@rk

Dato : 09-09-02 09:12

Sun, 8 Sep 2002 17:43:04 +0200, berigede "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Efter stophanen - altså på røret ind til huset - sidder en ventil af den slags man bruger
>på ældre cykeldæk.

Okay, med forbehold for, at jeg bare ikke har fattet noget som helst

Hvis virkeligheden ser ud som nedenstående "tegning":

Forsyning til huset
^

O Ventil

X Stophane

Så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke "bare" montere en almindelig
vandhane på et t-stykke, i stedet for ventilen - når sommerhuset skal
lukkes af, så lukker man for stophanen og åbner vandhanen lige over samt
vandhanerne i sommerhuset - vandet der står i rørene løber så ud via
vandhanen og rørene er hermed næsten tømt.

Den smule vand der evt. står tilbage i rørene burde være så lidt, det
der er masser af plads til ekspansion ved evt. frost.

Men igen, det er også muligt, at jeg bare har fattet minus

/Mark

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-09-02 08:21

M@rk skrev bl.a.:

> [...]
> vandhanerne i sommerhuset - vandet der står i rørene løber så ud via
> vandhanen og rørene er hermed næsten tømt.

Ja, jeg skal ikke gøre mig klog heller. Men måske er det for at undgå der
løber *mange* liter vand ud i jorden ved hækken i stedet for ned i sivebrønden.

I min forrige kolonihave - hjemme på Amager - var der en anden slags ventil.
Om efteråret, når man lukkede for stophanen, åbnede man ventilen, satte munden
til husets taphaner - og *pustede* således vandet tilbage og ud! I Århus er vi altså
lidt mere avancerede ...

Fra : Preben Kaas

Dato : 07-09-02 13:42

On Fri, 6 Sep 2002 12:20:14 +0200, "Jørgen Grandt"
> [...]

>elboremaskine - som via et "cykelpumpestik" kan kobles til en ventil
>ved hovedhanen, når sommerhusets rør skal tømmes for vand inden

Jeg ved ikke om der findes en pumpe til en boremaskine, men Harald
Nyborg sælger en luftkompressor til bilens cigarstik for kr. 199,- og
den må vel kunne klare dit problem

Hilsen
Preben

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 07-09-02 14:21

On Sat, 07 Sep 2002 12:42:19 GMT, prebenkaas@hjallesenet.dk (Preben
Kaas) wrote:

>Jeg ved ikke om der findes en pumpe til en boremaskine, men Harald
>Nyborg sælger en luftkompressor til bilens cigarstik for kr. 199,- og
>den må vel kunne klare dit problem

Samme firma (som har/havde et dårligt ry som online-shop pga.
sikkerhedsproblemer) sælger en boremskinepumpe, der kan flytte 3.000
liter i timen til den halve pris af ovennævnte - endda inkl.
slangekoblinger.

Men pas på - den må ikke løbe tør for vand, for så brænder den af.

Lars

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-09-02 17:02

Preben Kaas skrev:

> Jeg ved ikke om der findes en pumpe til en boremaskine, men Harald
> Nyborg sælger en luftkompressor til bilens cigarstik for kr. 199,- og
> den må vel kunne klare dit problem

Hvordan er det lige at du vil flytte vand med en luftkompressor.....?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 07-09-02 17:52

On Sat, 7 Sep 2002 18:01:31 +0200, "Søren C. Fischer" <scf@image.dk>
wrote:

>Hvordan er det lige at du vil flytte vand med en luftkompressor.....?

Det kan da godt lade sig gøre, når der er tale om at pumpe/presse vand
ud et rørsystem - der skal bare kun være åbent to steder.

Lars

Fra : Preben Kaas

Dato : 07-09-02 20:52

wrote:

>Hvordan er det lige at du vil flytte vand med en luftkompressor.....?

Såre simpelt.
Ved at presse luft ind i den ene ende af røret og en åben hane (eller
andet) i den anden ende.

Og hvis Jørgen skal have rørene tømt for vand hjælper det jo ikke
meget hvis der pumpes yderligere vand ind men en "vandpumpe"

Hilsen
Preben