Jord!!
Fra : Jenny Larsen

Dato : 05-09-02 14:56

Hej.
Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
Jenny.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-09-02 14:59

"Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> writes:

> Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
> hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?

Jeg tror det er fordi de mangler et eller andet mineral. Så vidt jeg
ved kan heste finde på at slikke på jorden, hvis der er et eller andet
i jorden som de ellers mangler. Lidt ligesom at mennesker der mangler
et eller andet i kroppen lige pludselig kan få lyst til noget mad de
ellers aldrig spiser, bare fordi det de mangler er deri.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Tanja Bromley

Dato : 05-09-02 15:12

> [...]
> et eller andet i kroppen lige pludselig kan få lyst til noget mad de
> ellers aldrig spiser, bare fordi det de mangler er deri.

Ja, det vil jeg også mene. - Det er i hvert fald normalt årsagen.
Prøv at give hestene et vitamin/mineraltilskud. - Enten hver dag sammen med
lidt foder, eller stil en balje med granulat ud i folden til dem, og lad dem
klare forsyningerne selv (giv for guds skyld ikke pilletteret
vitamin/mineraltilskud ad libitum - det smager så godt, at hestene æder
det, selvom de ikke har behov for det, og så risikerer de at blive
forgiftede).

Mvh. Tanja

Fra : Liz

Dato : 05-09-02 21:35

Jeg tror at det er også en dårlig vane de får. Hvis én begynder, så lærer
de andre det også. Det smitter!! Det er ihvertfald hvad min hoppe har
lærte min andre heste. Og de får fri adgang til salt/mineralsten, samt
vitaminer/mineraler sammen med fodret en gang om dagen året rundt!! Så jeg
tror ikke at de mangler noget.

Hilsen Liz (med 4 mere eller mindre jordslikkende arabere )

Fra : Iben Holst

Dato : 07-09-02 08:25

Hej ...

Mine heste har haft en snert af at slikke på jorden samtidig med at de havde
både salt- og mineralsten at slikke på. For at undgå for meget jord i maven,
prøvede jeg at give dem en slikkesten mere; med hvidløg i.
Hvidløg kan de ikke sådan lige finde i jorden, men det hjalp altså og de
slikker sådan en sten meget hurtigere færdigt end de andre 2 slags (som de
dog stadig har).

Iben

Fra : Liz

Dato : 07-09-02 20:58

Jeg var ellers til foredrag om vinterfodring af heste forleden, og dyrlægen
der fortalte at heste har svært med at optage uorganiske mineraler, og
derfor anbefalede at bruge kun organiske. De fleste
vitaminer/mineralblandinger er lavet på uorganisk basis, fx Travo mv og
selvom det står flot på sækken at ved rigtigt doseringer er hesten dækkede
inde, så er det ikke rigtigt alligevel, fordi hesten kan ikke optage dem i
kroppen.
Måske er det derfor hestene slikker jord trods alle forsøg med gængse
mineralblandinger? Jeg fik ikke spurgte vedkommende om det desværre - kom i
tanke om det et par dage senere! Øv.
Jeg skal til at investere i organiske blandinger fra nu af - de kan
fåes/købes hos Brogaarden vist nok - og forhåbentligt er det slut med
jordslikkeri fremover!!

Venlig hilsen Liz

Fra : Tanja Bromley

Dato : 07-09-02 21:58

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal til at investere i organiske blandinger fra nu af - de kan
> fåes/købes hos Brogaarden vist nok - og forhåbentligt er det slut med

Ja, ja, JA ... det er nemmerli' rigtigt !
Og ikke nok med det .... ved anbefalet dagsdosis af de gængse
vitamin/mineral-blandinger er ikke alle heste dækket ordentligt ind -
eller de overdoseres (alt efter hvilket stråfoder man bruger).
Det kan vist ikke siges ofte nok: Analyse af grovfoder/stråfoder -
udarbejdelse af individuel foderplan - og smid noget autoritetstro fra sig
.... så er man godt hjulpet på vej. Og ikke at forglemme ... åbenhed ....
meget, meget vigtigt, og tit glemt os selvophøjede hestemennesker imellem !

Jeg personligt har måtte droppe alle gængse heste-tilskud, da de ikke dækker
mine heste ordentligt ind (+ overdoserer visse vitaminer og mineraler). Man
lærer hele livet ....
Jeg kører nu kombi af urter og en kvæg-mineralblanding (uden Zink ...
væsentligt, idet jeg fodrer med wrap, der har skæv Kobber/Zink-balance), og
det fungerer bare perfekt ... bortset fra at jeg stadigvæk har en skævhed i
Kobber/Zink-balancen (den wrap indeholder godt nok meget Zink, skulle jeg
hilse og sige *S*), som jeg p.t. prøver at få opklaret, hvad jeg skal gøre
ved (lettere sagt end gjort).

Pøj-pøj med vinterens foderplaner

Mvh. Tanja

Fra : Jenny Larsen

Dato : 08-09-02 14:12

Vores heste får vitaminer og mineraler og de får hvidløg blandet i foderet,
så det må være en dårlig vane.
m. v. h.
Jenny

Fra : Lene

Dato : 09-09-02 14:54

Hej Jenny,
har hestene adgang til en saltsten?
Er det en ren jordfold de går på?
Hvad består deres fodring i øvrigt af?
Hvor meget motion får de?
Sveder de meget ved arbejde?

Mvh. Lene

<3d776254$0$164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Jenny Larsen

Dato : 09-09-02 16:16

Hej Lene.
Ja de har en saltsten.
De er på græs 4-5 om dagen ellers går de på
jordfold.
De får valset havre + vitaminer og minraler.
Vi rider 4-5 gange om ugen, i skoven.
Ja de sveder, men ikke meget.
Mvh. Jenny

Fra : Lene

Dato : 09-09-02 19:01

Hej Jenny,
hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?
Mit bedste bud på deres jord-æderi, er faktisk kedsomhed / stress!
Kedsomhed, fordi det bare er kedeligt for en hest at trampe rundt uden noget
at tage sig til - - Stress, fordi heste nu engang er skabt til at æde næsten
hele tiden, og nogle heste ( specielt fuldblod ) bliver så frustrerede af
ikke at kunne udfolde deres naturlige drift til at æde - æde - æde, at de
giver sig til at æde uspiseligt foder, fx jord, træ, affald, hestelort, lort
i det hele taget.
Hvad med at smide en god tot hø ind på jordfolden ? Eller noget wrap ?
Prøv lige - jeg tror de heste straks vil holde op med at gnaske jord.

Ang. vitaminer / mineraler :
Problemet med heste i dagens Danmark, er meget sjældent at de får for lidt
vit/min, men at de får alt alt for meget af noget ( som ophober sig i
kroppen ) og alt alt for lidt af noget andet ( fordi en overdosis på et
punkt kan forhindre optagelsen af noget andet ).
Når det er sagt, så skal det også siges at vit/min i pilleform, meget ofte
IKKE indeholder de mængder som der er skrevet på følgesedlen, da visse
vit/min forsvinder ( fordamper om du vil ) ved kontakt med ilt. For at
imødegå dette svind, så er det almindeligt brugt fra firmaernes side at
overdosere indholdet. Resultatet er at hestene får alt for meget når
leverancen er ny og alt for lidt når sækken er ved at være tom.
Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig HELT
SIKKER på med hvad og hvor meget mine heste er dækket ind.

Giv lige en opdate på hvordan det går med dem *s*

<3d7cbb50$0$192$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-09-02 19:34

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Derfor bruger jeg selv en flydende vit/min -blanding - så er jeg nemlig HELT

Øhhh...! Undskyld min uvidenhed, men ku vi få et navn på præparatet?
(Selv om det måtte være en reklame)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 12-09-02 05:53

Nej, for jeg gider netop ikke at blive mistænkt for at reklamere for et
eller andet produkt! Jeg er datalog, ikke sælger!

Lene

<0bqpnugmfpufd76653vjaiq3r873jco2md@4ax.com>...

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-09-02 07:12

Lene wrote:
> Nej, for jeg gider netop ikke at blive mistænkt for at reklamere for et
> eller andet produkt! Jeg er datalog, ikke sælger!

Jeg tror ikke, at det vil være et problem at anbefale et mærke, som man
har gode erfaringer med. Hvis det er, bør vi gøre noget ved det. Det
ville da være for træls.

Jeg er også i IT-branchen, heller ikke sælger, men generelt nysgerrig ;)

-dennis

Fra : Lene

Dato : 16-09-02 13:23

Okay,
jeg bruger Chevinal Plus fra Eclipse Biofarm AB.
Jeg har prøvet flere andre af deres produkter, fx Karron Oil og Shy Feeder
B, men har kun ret neutrale erfaringer med dem.

Mvh. Lene

Fra : Liz

Dato : 12-09-02 21:11

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

HELT

> Øhhh...! Undskyld min uvidenhed, men ku vi få et navn på præparatet?
> [...]

Hej Ole, Jeg tror at det hedder Varto eller noget lignende, forhandles
igennem KFK's butikker ved jeg. Jeg synes at det er ret træls at dosere -
pumpen gik i stykker den eneste gang jeg provede det - derfor. Måske har
andre mere held.

Hilsen Liz

Fra : Jenny Larsen

Dato : 10-09-02 08:26

Hej lene.
Nu er det jo ikke fordi at vi ikke har forstand på at holde heste at de går
på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har
forstand på at fodre korrekt.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-09-02 08:45

On Tue, 10 Sep 2002 09:25:44 +0200, "Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>på jordfold, men pga nogle af dem har tendens til forefangethed.
>Desuden har min veninde haft hest i 17 år så, jeg skulle mene at hun har

   Det er godt nok i foråret at de er mest tilbøjlige til at
blive forfangne. April og maj - resten af året er det generelt
uskadeligt nok at sætte sine heste på fold - blot man lige sørger for
at græsset ikke er meterhøjt så de foræder sig første dag de er ude :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-09-02 19:23

> [...]
> uskadeligt nok at sætte sine heste på fold - blot man lige sørger for
> at græsset ikke er meterhøjt så de foræder sig første dag de er ude :)

Det er der så godt nok lige nogen der har glemt at fortælle mine to små
Shetlandsblandinger!!!

Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-09-02 05:39

On Tue, 10 Sep 2002 20:22:42 +0200, "Nina Svanholm"
<hammer@telefona.dk> wrote:

>Det er der så godt nok lige nogen der har glemt at fortælle mine to små
>Shetlandsblandinger!!!

   Så vidt jeg husker er det om morgenen og om aftenen ved solop
og nedgang at det er værst med indholdet af sukkerstoffer som er det
der giver forfangenhed. Men jeg kan lige spørge vedkommende jeg fik
det at vide af.

Fra : Lene

Dato : 12-09-02 06:10

Øh, Jenny - - - Hvornår har jeg beskyldt jer for ikke at have forstand på
heste ?????? Du spurgte om noget i gruppen og jeg har forsøgt at svare
dig - -
Du er selvfølgelig i din gode ret til ikke at ville høre gruppens - eller
mit - bud på dit spørgsmål, men du er ikke i din gode ret til at kaste om
dig med beskyldninger der er revet ud af tynd luft!!!!

Desuden er det ikke nogen SKAM at fodre sin hest forkert, det er en SKAM
ikke at ville lære, hvordan man gør det bedre!

Forfangenhed er ikke kun et spørgsmål om at heste går på græs. Det KAN være
et spørgsmål om overfodring i det hele taget. Det KAN være fordi fodringen
ikke bliver tilpasset en mindre arbejdsindsat på hestenes fridage.

Min mening, efter nu at have hørt at hestene også har tendens til
forfangenhed, er at du bør kontakte en dyrlæge, og bede ham om en
helhedsvurdering af hestenes miljø.

<3d7d9e7c$0$30503$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : E.J

Dato : 12-09-02 09:15

øh så kunne jeg jo lige tilføje, at jeg ikke beskylder nogle for noget, men
at du skriver hvorfor de ikke går på græsfold hele dagen, det kan
jeg ikke helt forstå??!!?
Jeg mener at det ikke er helt ualmindligt at de går på jordfold.

Fra : Lene

Dato : 16-09-02 13:17

Tjah, godt ord igen så - - *s*
Jeg spørger, da det jo kunne være fordi der ikke var græs nok til det antal
heste som er på stedet, og at de derfor må på fold på skift.
Det er desværre blevet en mere og mere almindelig uskik at heste går på
jordfolde.

I følge den seneste rapport jeg har læst fra Holland, hvor der var lavet
undersøgelser af forskellige typer foders indvirkning på heste ( vha. en
stomi med skruelåg ), var en af konklusionerne at sukkerindholdet i græs
havde 0 betydning for dannelsen af de toksiner som udløser et
forfangenhedsanfald.

Mvh. Lene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-09-02 09:41

Lene wrote:
> Hej Jenny,
> hvorfor går de ikke på græs hele tiden ?

Udover risikoen for forfangehed - for de heste der er disponerede for
den slags - bliver nogle heste alt for fede, hvis de går på græs hele
tiden. (lad os bare lade være med at nævne hvilken race der især har
dette problem ;)

Vores vidundermiddel er: Masser af halm.

Når de ikke går på græs, tilstræber vi, at de altid har halm at gumle på.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-09-02 10:49

On Tue, 10 Sep 2002 10:40:49 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

> [...]
>tiden. (lad os bare lade være med at nævne hvilken race der især har
>dette problem ;)
>
>Vores vidundermiddel er: Masser af halm.

   Vidundermiddel? Mange heste har tendens til at blive vommede
når de spiser meget halm. Hvis man vil supplere dem med stråfoder i
store mængder bør man vælge hø og fodre i forhold til det.....

>Når de ikke går på græs, tilstræber vi, at de altid har halm at gumle på.

   Åh jo - men æder dyret pludslig en balle halm om dagen så er
fanden også løs i Laxegade..... Fede blir de godt nok ikke - men de
blir vommede så det er helt uhyggeligt....

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-09-02 12:54

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Vidundermiddel? Mange heste har tendens til at blive vommede
> når de spiser meget halm.

Ja, ja. Ikke *så* meget halm...

> Hvis man vil supplere dem med stråfoder i
> store mængder bør man vælge hø og fodre i forhold til det.....

Ja, det er rigtigt nok. Men jeg mente det brugt som beskæftigelse for
hestene. De *lever* af græs. Man det ville ikke gå, at lade dem græsse
døgnet rundt.

Og når fedme er det man vil undgå, er hø ikke så god en løsning. Til
vinter, når de ikke længere lever af græs, bliver kosten også mere
baseret på hø. Netop fordi den samlede mængde af stråfoder skal øges så
meget.

>    Åh jo - men æder dyret pludslig en balle halm om dagen så er
> fanden også løs i Laxegade.....

Ja - mindre kan også gøre det. Der er jo ikke tale om total
beskæftigelsesterapi ;)

Men omvendt ser det ud til - som tråden oprindeligt gik i retning af -
at de ikke går og keder sig i de græsfri perioder.

> Fede blir de godt nok ikke - men de blir vommede så det er helt uhyggeligt....

Ja, men mon ikke også det varierer en del...

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-09-02 16:37

On Tue, 10 Sep 2002 13:54:24 +0200, Dennis Thrysøe

>Ja, det er rigtigt nok. Men jeg mente det brugt som beskæftigelse for
>hestene. De *lever* af græs. Man det ville ikke gå, at lade dem græsse
>døgnet rundt.

   Heh - der skal en hel balle - skriver _en hel balle_ af de små
til for at holde "min" hest beskæftiget ud over de 5 timer han er på
fold dagligt. Jeg er helt sikker på at han ville have bedre af at gå
på græs =) Men bort set fra det store forbrug har han ikke nogen
stalduvaner! Det er jo noget :)

>Ja - mindre kan også gøre det. Der er jo ikke tale om total
>beskæftigelsesterapi ;)
>
>Men omvendt ser det ud til - som tråden oprindeligt gik i retning af -
>at de ikke går og keder sig i de græsfri perioder.

   Så må man vist til at være kreativ - fodbolde - andre heste
osv :)

>Ja, men mon ikke også det varierer en del...

   Jo - nogen heste kan ikke tåle at se et halmstrå før de blir
vommede ;)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-09-02 19:30

> Heh - der skal en hel balle - skriver _en hel balle_ af de små
> til for at holde "min" hest beskæftiget ud over de 5 timer han er på
> fold dagligt.

Du godeste!!! er din hest kun på fold 5 timer om dagen?!?!?! Det er sgu
synd!!! Jeg kan godt forstå at han skal have mere end en balle halm for at
få bugt med kedsomheden, de er altså lavet for at æde og gå mens de æder de
kære heste!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-09-02 05:42

On Tue, 10 Sep 2002 20:30:06 +0200, "Nina Svanholm"
<hammer@telefona.dk> wrote:

> [...]
>få bugt med kedsomheden, de er altså lavet for at æde og gå mens de æder de

   Jeg har skrevet det flere gange - men gentager lige for
retfærdighedens skyld - hesten er rideskolehest og har indtil for
godt en uges tid siden gået på fold i omkring 16 timer ud af døgnets
24. Hvis hesten var min havde han helt sikkert både andre foldrutiner
og andre fodervaner - men da jeg ikke har pengene til at købe ham
eller en anden så må jeg bide alle mine gode ideer i mig og leve med
at have halvpart på en rideskolehest =)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-09-02 06:53

> [...]
> og andre fodervaner - men da jeg ikke har pengene til at købe ham
> eller en anden så må jeg bide alle mine gode ideer i mig og leve med

Nå ja, jeg havde lige glemt at det ikke er din egen-sorry.
Men jeg synes nu alligevel at det er synd for de heste der står i stalden
det meste af døgnet-han er jo ikke den eneste der har en sådan tilværelse.
Stort set alle stald unoder og andre mærkelige vaner er jo opstået på grund
af os mennesker-netop fordi at hestene ikke for lov til at leve og være
hest!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-09-02 19:29

On Wed, 11 Sep 2002 07:53:04 +0200, "Nina Svanholm"
<hammer@telefona.dk> wrote:

>Nå ja, jeg havde lige glemt at det ikke er din egen-sorry.

   Det er bare i orden :)

>Men jeg synes nu alligevel at det er synd for de heste der står i stalden
>det meste af døgnet-han er jo ikke den eneste der har en sådan tilværelse.

   Nej, desværre - hvis han var min ville jeg helt sikkert osse
holde ham på en anden måde - det vil sige med langt mere udeliv og med
andet foder - fremforalt andet stråfoder. Han er omkring 153 høj - og
alligevel er han 208 i gjordmål.... og vi taler om en DV'er! Han er
såååå vommet men det tror jo pokker når han æder omkring en balle halm
om dagen - som han først dænger til med vand inden han æder det.

>Stort set alle stald unoder og andre mærkelige vaner er jo opstået på grund
>af os mennesker-netop fordi at hestene ikke for lov til at leve og være
>hest!

   Tjaeh - medmindre ovennævnte ting kan kaldes en uvane - så har
han ikke nogen stalduvaner og det er jeg trods alt glad for. Han er
gode venner med naboen og han virker i hvert fald her først på sæsonen
ret glad for mig når jeg kommer - trods alt =)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-09-02 07:15

>    Så må man vist til at være kreativ - fodbolde - andre heste
> osv :)

Andre heste er - i mit univers - en forudsætning.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-09-02 18:30

On Thu, 12 Sep 2002 08:14:42 +0200, Dennis Thrysøe

>Andre heste er - i mit univers - en forudsætning.

   Tjoeh - men man kunne jo have sin hest stående alene af
forskellige grunde. Eller hesten kunne jo have det skidt med at have
andre desciderede foldkammerater - eller den kunne stå alene på fold -
men med udsigt til andre heste i nabofolden af flere forskellige
grunde ... =)

Fra : Lene

Dato : 09-09-02 19:15

Hej Jenny,

Fra : Charlotte Andersen

Dato : 11-09-02 11:19

"Jenny Larsen" <jenl@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej.
> Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
> hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
> Jenny.

Hej Jenny.

Køb en saltsten og hæng op i boxen - hvis altså hesten står i sådanne en.
Der hvor jeg har hest, har der været episoder hvor de heste som kun har
travlt med at æde, glemmer at drikke - det resultere i, at de får
forstoppelse. Det har hjulpet efter folk har sat saltsten op. Hesten styrer
selv om den har behov for salt og så får den også drukket.

Fra : E.J

Dato : 11-09-02 12:52

Jeg tror det kan være fordi at deres tunge klør??
De kan gå fra græsset op og slikke på jorden, så måske kan det være det,
ellers tror jeg det er en dårlig vane.
Jenny.

Fra : JydenFraJylland

Dato : 21-02-03 11:21

"Jenny Larsen" skrev d. 05-09-02 14:56 dette indlæg :
> Hej.
> Håber at der er nogle herinde, der kan give mig et svar på
> hvorfor min og min venindes hest slikker på jorden??!?
> Jenny.

Jeg vil mene at det er en dårlig vane hestene har fået.
Passede engang en pony der slikkede på alt, -træ, jord mm.
Som en tidligere har skrevet, -så smitter det.. de to andre dyr der
stod der (en hest og en pony) udviklede ligeså stille den samme vane. Så
står man der med 3 slikkesyge dyr..

http://www.kandu.dk/

Fra : Jynis

Dato : 21-02-03 20:44

"JydenFraJylland" <JydenFraJylland.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som en tidligere har skrevet, -så smitter det.. de to andre dyr der
> stod der (en hest og en pony) udviklede ligeså stille den samme vane. Så

Jeg vil mene at en hest der slikker på alt kan ske at mangle mineraler.
Mvh .

Fra : Musen

Dato : 23-02-03 21:10

klip
> Jeg vil mene at en hest der slikker på alt kan ske at mangle mineraler.
> Mvh .

Ja det vil jeg nu også mene. Har selv oplevet min hoppe lige pludselig
begynde at gnave i jorden, og da hun fik en bajle med mineralhalløj holdt
hun op efter en uges tid....

/Musen

Fra : fudge

Dato : 27-02-03 20:44

Jeg mener også det er tegn på at den mangler mineraler. Vi har haft mange
ude ved os, som har spist jord. Det er jo ikke så smart, da de kan få kolik
af det. Så mit råd er, giv din hest flere mineraler. En saltsten er en god
ting.

Hilsen Susanne

Fra : taina

Dato : 27-02-03 21:12

"fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse

klip

Så mit råd er, giv din hest flere mineraler. En saltsten er en god
> ting.

klip

øhhh - lige et lille spørgsmål ang. saltsten. Man kan få dem som rent salt
og som mineralsten. Jeg køber altid mineralstenene, men hvis nu hesten bare
har brug for salt, slikker de vel på stenen - og får for mange mineraler?
Eller omvendt - hvis hesten har brug for mineraler, vil den vel også slikke
saltstenen, fordi det "lugter lidt af det samme"?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 27-02-03 23:26

> [...]
> Eller omvendt - hvis hesten har brug for mineraler, vil den vel også slikke
> saltstenen, fordi det "lugter lidt af det samme"?

(klip)

Du kan få en ren saltsten, salt og mineraler og så kan du få også salt med hvidløg. Til udendørs brug kan man få en balje som passer
ned i et bildæk så hestene ikke så let kan vælte den rundt. Eller du kan købe dem firkantede og så kan må få en holder som sættes på
en væg eller stolpe.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-02-03 00:14

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Du kan få en ren saltsten, salt og mineraler og så kan du få også salt med
hvidløg.

Jeg har været til et foredrag om fodring af heste, hvor vi fik at vide, at
man - mht. salt - bare kan smide en spsk. salt ned i fodret. Det kan hestene
mægtigt godt lide. Men med en saltsten er de selvfølgelig beskæftiget i et
stykke tid.

[klip]

> Eller du kan købe dem firkantede og så kan må få en holder som sættes på
> en væg eller stolpe.

Så skal man bare passe på, at de sidder tilpas lavt, så hesten(e) ikke
bruger holderen som kløpind - så sidder den nemlig ikke særligt længe.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 28-02-03 07:55

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

<snip>

>Så skal man bare passe på, at de
>sidder tilpas lavt, så hesten(e) ikke
>bruger holderen som kløpind - så
>sidder den nemlig ikke særligt længe.

Taler du af erfaring? ;op~

--
Knus,

Trolden

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-02-03 10:05

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> wrote in message
> Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:
>
> <snip>

> Taler du af erfaring? ;op~

Ja. Vi havde her i sommer en holder der sad midt på et træ. Lige i
"røvhøjde". Efter et stykke tid var alle skruer på nær een knækket. Så var
det, at jeg skruede den på et godt stykke længere nede på stammen og der har
ikke været problemer siden. Ja, måske man kunne få det, hvis man havde en
fallabela...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 28-02-03 09:46

> [...]
> mægtigt godt lide. Men med en saltsten er de selvfølgelig beskæftiget i et

Ja, men hvis man sætter en saltsten op så tager hesten selv det som den har brug for. Jeg blev for nogle år siden også anbefalet at
give min hund salt i hans mad. Jeg gav endda lidt under den anbefalede dosis og pludselig begyndte hunden at tisse på gulvet....det
har han aldrig gjort før. Det gentog sig flere dage i træk...så kom jeg i tanke om saltet og stoppede straks og så var hunden ok
igen. Det kan godt være lidt farligt bare at dosere....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Liz B.

Dato : 02-03-03 10:40

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har været til et foredrag om fodring af heste, hvor vi fik at vide, at
> man - mht. salt - bare kan smide en spsk. salt ned i fodret.

Jeps, min får ganske alm. husholdningssalt hver dag, ca. 1 spsk blandet med
fodret. Jeg begyndte med salt sidst sommer fordi jeg synes ikke de drak
vand nok. Og slikstenen var de ikke særlig interesseret i. Det hjalp så
jeg fortsætter med det. Nu er jeg lidt spændt på om de begynder at slik
jord igen, det var noget af et problem forrig år.

Hilsener Liz

Fra : Jynis

Dato : 21-02-03 20:47

> [...]
> Som en tidligere har skrevet, -så smitter det.. de to andre dyr der
> stod der (en hest og en pony) udviklede ligeså stille den samme vane. Så

Undskyld . jeg glemte at skrive mit navn under før.

--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk