Tælle ord i text-field?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 05-09-02 11:51

Hejsa NG,

Er det muligt at tælle antal forkomster af søgeord i et text-field, så man
kan ordne resultatsættet efter dette tal? F.eks:

SELECT foo, bar FROM tb WHERE bar LIKE '%word%';

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-02 12:04

Tonni Aagesen skrev:

> Er det muligt at tælle antal forkomster af søgeord i et
> text-field, så man kan ordne resultatsættet efter dette tal?
> F.eks:
>
> SELECT foo, bar FROM tb WHERE bar LIKE '%word%';

Ikke i standard SQL. Du kan søge efter et givent minimum af ordet
ved at bruge

SELECT foo, bar FROM tb WHERE bar LIKE '%word%word%word%';

etc. - men det er vel ikke rigtig det du søger.

Med fuldtekstindeksering som fx MS SQL-server tilbyder kan man
formentlig gøre en del af det du efterspørger.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 05-09-02 12:12

> SELECT foo, bar FROM tb WHERE bar LIKE '%word%word%word%';
>
> etc. - men det er vel ikke rigtig det du søger.

Nej

> Med fuldtekstindeksering som fx MS SQL-server tilbyder kan man
> formentlig gøre en del af det du efterspørger.

Jeg har forsøgt mig lidt med FULLTEXT search (databasen er MySQL), men da
databasen er ret lille, giver denne metode ret underlige resultater, fordi
denne sortere resultater med mange forkomster af søgeordet fra. Såvidt jeg
ved, kan man ikke angive hvor kritisk denne sortering skal være.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>