Ikke tilfreds med hjemmeside
Fra : Julie Thomsen

Dato : 05-09-02 10:32

Jeg er ikke tilfreds med nedenstående hjemmeside. Den ser pæn
ud i opløsning 800x600 (er dog ikke helt færdig), men i en højere
opløsning f.eks. 1024x768 rykker hele indholdet mod venstre
hjørne og efterlader resten af siden mere ell. mindre tom.
Hvordan kan jeg få indholdet til at strække sig således at
indholdet fylder hele vinduet uanset opløsning. I må meget gerne
angive et eks. ud fra min egen hjemmeside.

http://www.friserverplads.dk/castro/website/index.html

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 05-09-02 10:43

"Julie Thomsen" <julle.thomsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indholdet fylder hele vinduet uanset opløsning. I må meget gerne
> angive et eks. ud fra min egen hjemmeside.

For at citere Hinzmann i et af de nedenstående spørgsmål i denne gruppe:

[citat start]
For at lave en side der er skalér-bar, skal man først droppe ideen om at den
skal være pixel-perfekt.

Du skal starte med at angiv enten ingen størrelse på fonte eller en relativ
størrelse (em, %, small/large). Dette punkt kan diskuteres til
uendeligheder. Men mine bedste erfaringer er em.

Dernæst skal du Du positionere din elementer relativt, samt give dem en
relativ width og height.
[citat slut]

- jeg har ingen erfaring med brugen af em i forbindelse med fonte, men hvis
dine ramme-størrelse samt positionering af elementer på dine sider angives i
procent( relativ positionering ) i stedet for pixels så bliver dine sider
uafhængige af opløsning, og problemet er så godt som løst !!!
MVH
Chrisser

Fra : Julie Thomsen

Dato : 05-09-02 11:33

Jeg bruger allerede em til at angive font størrelse, men jeg forstår ikke
hvordan man angiver relativ positionering. Det ville være perfekt hvis
du gad at give et eks. ud fra min hjemmeside. Min matematiske sans
er desværre ikke den bedste :0)

En anden foreslog mig at bruge tabeller, idet vedkommende sagde at
min hjemmeside er perfekt til dette. Jeg har dog hørt både for og imod
tabeller. Hvad er din mening?

Fra : Chrisser

Dato : 05-09-02 11:58

> [...]
>
> En anden foreslog mig at bruge tabeller, idet vedkommende sagde at
> min hjemmeside er perfekt til dette. Jeg har dog hørt både for og imod

Jeg bruger selv tabeller meget, men til positionering siger mange at css er
et lettere og bedre redskab til dette. Dog kan du stille ccindhold..html op
i tabeller hvis højde og bredde er angivet i procent.

Ang relativ positionering betyder det at du ex i dine frame-tags skriver:
<iframe src="ccindhold.html" name="minIframe" frameborder="0" width="50%"
height="40%"></iframe>

i stedet for:
<iframe src="ccindhold.html" name="minIframe" frameborder="0" width="605"
height="290"></iframe>

Når du angiver højde og bredde i procent betyder det f.eks 50% af
browservinduets bredde uanset størrelsen, derfor betyder opløsningen så
heller ikke mere noget...
Prøv at starte med det ( du må selv forsøge dig frem med hvor mange procent
det skal være !!! )

Det samme burde du kunne gøre med dine klasser i css'en, hvis du vælger
stadig at bruge css til positionering:
img.c-castro{
border: 8px solid #003366;
text-align: center;
position: absolute; top: 0px; left: 220px;
}

hvor du sætter top, left, width mm. til procenter i stedet (og så kan du
vist nok ikke bruge "position:absolute")
- men kig på eksemplerne på adressen
http://www.html.dk/tutorials/css/default.asp
Det er en tutorial på dansk, den omfatter kun det mest elementære, og især
lektion 13+14 skal du kigge på, det er i hvert fald noget i den stil du har
brug for.
Når du så har leget lidt med hvordan disse ting virker, så er det på tide at
CSS-EKSPERTERNE herinde træder til, da jeg ikke har den store erfaring med
float & lignende.

Fra : Julie Thomsen

Dato : 05-09-02 17:17

Chrisser-> Mange tak for din altid kanon gode hjælp.

NG-> Er der nogen der kan give mig et eks. på float og lignende som
Chrisser vist nok skrev det ? Stadigvæk gerne med et eks. ud fra

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 05-09-02 22:30

Julie Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> NG-> Er der nogen der kan give mig et eks. på float og lignende som
> Chrisser vist nok skrev det ? Stadigvæk gerne med et eks. ud fra

Jeg er ikke css-ekspert, men jeg har arbejdet en del med "float" i de
sidste måneder.

Du kan se et eksempel på float på denne adresse:
http://glish.com/css/3.asp

Der er flere eksempler på det websted, men jeg tror, at eksemplet på denne
side kommer nærmest det, du har brug for.
Men skal du bruge denne metode, er der et stykke arbejde at gøre på din
side.
I eksemplet samles indholdet af siden i en css-boks("frame"), der så
centreres på skærmen med body{text-align:center}.
Her er det vigtigt, at bredden af de css-bokse, du placerer ved siden af
hinanden med "float:left", ikke overstiger bredden af "frame"-boksen. Du
bliver derfor nok nødt til at definere en fast bredde på dine bokse (du er
i hvert fald nødt til at kende deres bredde), og du må opgive
top/leftpositioneringen. Jeg kan ikke lige overskue, om din side kan
fungere under disse betingelser, men det kan du formodentlig selv.

Eksemplet fungerer faktisk præcis, som når man laver en centreret
tre-spaltet side med tabeller, her bruger man bare css-bokse.

Jeg tror, det nemmeste ville være, hvis du legede lidt med eksemplet på
ovennævnte webside, så du blev fortrolig med denne måde at gøre tingene på.
Render du ind i problemer, kan du jo så vende tilbage med spørgsmål. Det er
ikke sikkert jeg kan svare på dem, men det er der så nok andre, der kan.
Det vigtige er, at dine spørgsmål ville blive meget mere præcise, og det
ville svarene jo så også blive.

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-09-02 12:20

"Julie Thomsen" <julle.thomsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> indholdet fylder hele vinduet uanset opløsning. I må meget gerne
> angive et eks. ud fra min egen hjemmeside.

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit spørgsmål, men jeg synes du skal overveje,
om en brungrå skriftstype på sort baggrund giver de resultater, du gerne vil
have.

mvh
Preben