Hvor langt kan børn gå?
Fra : W e b W o m a n

Dato : 05-09-02 10:06

Undrer mig tiltagende over forældres brug af klapvogne......

Ser hyppigt forældre bruge klapvogn til at transportere børn, der er så
store, at de helt tydeligt er for store til vognen.

Ser forældre i mit kvarter, der hver eneste dag kører barnet i klapvogn fra
hjemmet til barnets børnehave - og hjem igen om eftermiddagen. En kort rute
frem og tilbage, som børnen bestemt burde kunne klare. Måske er det
forældrene, der har for travlt om morgenen og er for stressede om
eftermiddagen til at tage turen til bens?

Så forleden to børnehavepædagoger/medhjælpere ase og mase sig op af en
særdeles stejl bakke med hver sin tvillingeklapvogn med to store børn i
hver - børn så store, at de efter min mening kunne og burde gå selv.

Jeg er vokset op i en familie uden bil, så jeg måtte selv gå og cykle, når
jeg ville rundt. Skolebussen kørte kun om vinteren, men jeg brugte den
sjældent.

Min egen datter fik hurtigt lov til både at gå og cykle - og kunne både gå
og cykle særdeles langt. Vi oplevede da også ofte problemer med
jævnaldrende, der langtfra havde kræfter til at klare de afstande jeg var
vant til, at et barn kunne klare.

Det forekommer mig, at problemet bare er blevet værre og værre. Det er
velkendt, at børn ikke kun køres til skole i mors og fars bil selvom de bor
i kvarteret. Og mens skoler før ofte kunne tage børn i 8. klasse med på en
10 km cykeltur, er det nu almindeligt, at der er børn, der IKKE kan klare
det.

Det forekommer mig, at det begynder med, at de skubbes rundt i klapvognen,
til de er så store, at de næsten ikke kan komme i og ud af den. Og når der
kommer en lillesøster eller lillebror, køber forældrene et lille bræt på
hjul og spænder på barnevognen, så den store kan stå der i stedet for at gå
selv......

For pokker da. Det er sgu da synd for ungerne, hvis vi ikke lader dem bruge
deres muskler!

Men hvor meget kan man egentlig forlange af de små størrelser? Hvor langt
kan de gå... hvis vi vel at mærke sørger for, at de er i form.

Jeg har læst et sted, at man ikke bør hive børn ud på løbeture over 2.5 km
før de er over 10 år - af hensyn til deres fysiske udvikling og risikoen for
skader. Men hvor langt kan de gå? Ved nogen, hvad man kan og bør forvente af
børnenes fysiske formåen i de forskellige aldre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-09-02 11:16

In article <3d772341$0$716$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
"W e b W o m a n" <webwoman @ FJERN chicks.dk> wrote:

> Men hvor meget kan man egentlig forlange af de små størrelser? Hvor langt
> kan de gå... hvis vi vel at mærke sørger for, at de er i form.

Min søn kommer ned og gå når vi alligevel er ude og gå med hunden, han
kommer så op i klapvognen igen når han virker træt i benene.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-09-02 12:04

In article <newsspam4-198061.12154905092002@dtext.news.tele.dk>,

> Min søn kommer ned og gå når vi alligevel er ude og gå med hunden, han
> kommer så op i klapvognen igen når han virker træt i benene.

Jeg glemte vist at fortælle at han er 16 måneder.

Fra : W e b W o m a n

Dato : 05-09-02 21:14

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg glemte vist at fortælle at han er 16 måneder.

jamen jeg tror det gælder for ALLE børn uden undtagelse, at de kommer ud og
gå en gang imellem - og op i vognen igen, når de er trætte i benene.

Men hvornår og hvordan vurderer du, at barnet er for træt i benene til at gå
mere *S*

Og hvor langt kan han rent faktisk gå FØR han er træt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-09-02 22:24

In article <3d77bea4$0$651$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
"W e b W o m a n" <webwoman @ FJERN chicks.dk> wrote:

> jamen jeg tror det gælder for ALLE børn uden undtagelse, at de kommer ud og
> gå en gang imellem - og op i vognen igen, når de er trætte i benene.

Det håber jeg da, men det lød som om der var en del observationer af
børn, der ikke kom ud og gå.

> Men hvornår og hvordan vurderer du, at barnet er for træt i benene til at gå
> mere *S*

Det er han når han ikke skriger som en besat når man sætter ham op i
vognen igen. Hvis han sætter sig ned eller begynder at kravle, er det
også et godt tegn.

> Og hvor langt kan han rent faktisk gå FØR han er træt?

Det er meget forskelligt. Nogen gange er det kun 4-500 meter, andre
gange er det et par kilometer. Desuden bevæger han sig lidt som en flue,
så det er svært at bedømme den egentlige afstand, men han holder da en
del pauser undervejs (neeej se).

Fra : Sander

Dato : 05-09-02 11:43

"W e b W o m a n" <webwoman @ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

af
> børnenes fysiske formåen i de forskellige aldre.

Vores to store drenge på 7 og 9 år, kan gå ca. 12 km. Det har de kunne, i et
par år nu. Vi plejer at tage nogen lange gåture, en gang imellem. De 12 km.
tager ca 3-4 timer, at gå. Vores store dreng, som er lidt kondifikseret
: ), løb sidste år 4 km. uden stop, så farmand, havde svært ved, at følge
trop, desuden har han cyklet 20 km. uden problemer, men det har selvfølgelig
været med en god kondition.

Vores datter på snart 3, kan fint gå 2-3 km. Hun vil hellere gå, end at
sidde i klapvognen. (På lange ture, hopper hun op i klapvognen, når hun er
træt og ud igen, når hun har fået energien tilbage.) Det har hun altid
ville, modsat de store, der i den alder hellere ville køres og bæres.

Det er nok individuelt, hvor langt børn kan gå. Hvis de, som du ( så
rigtigt ) beskriver, er vant til, at sidde i en klapvogn, så er kondien jo
nok derefter og så må man starte op, med små ture og gradvist øge længden,
af turene.

Desuden er skovture et godt sted, for børnene at udfolde sig. Det er jo
sjovt, at kravle op og ned af skrænter osv, så børnene lægger ikke mærke til
motionen i det.

Rulleskøjter er også en god ting. Der kommer man jo hurtigt frem, på ingen
tid. En times leg på rulleskøjter, tilfører jo også en del, til konditionen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : W e b W o m a n

Dato : 05-09-02 21:18

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok individuelt, hvor langt børn kan gå.

Jooo... men man siger eksempelvis, at børn under 10 år ikke bør løbe over
2.5 km af hensyn til deres fysiske udvikling. Måske der er tilsvarende
generelle grænser for, hvor meget de fysisk er i stand til at gå.

Der findes voksne, der ikke kan løbe 50 meter.
Der findes voksne, der ikke kan gå 1 km

Og der findes voksne, der kan løbe 100 km og gå det samme. *S*

Og det handler jo altsammen om træning. Også i et vist omfang, når det
gælder børn.

Hvad jeg tænker på er derfor, hvad man - indenfor rimelighedens grænser -
kan forvente at et normalt og sundt barn i god træning kan klare på gåben.

> Desuden er skovture et godt sted, for børnene at udfolde sig. Det er jo
> sjovt, at kravle op og ned af skrænter osv, så børnene lægger ikke mærke
til
> motionen i det.

Næh - og der kan de sikkert klare mere end de kan, når de skal på bytur med
forældre og medbragt klapvogn. Men hvis man nu går ud UDEN klapvognen...
hvor langt går man så med de små?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sander

Dato : 05-09-02 21:51

> Næh - og der kan de sikkert klare mere end de kan, når de skal på bytur
med
> forældre og medbragt klapvogn. Men hvis man nu går ud UDEN klapvognen...
> hvor langt går man så med de små?

Fra 2-3 års alderen kan de fint gå 3-4 km. Fra 5 års alderen kan de fint gå
10-12 km. Det er min erfaring. Ungerne er jo også stolte, når de har været
ude på langtur, UDEN klapvogn.
De fleste skolebørn, gennemfører jo også skolernes motionsløb, hvert efterår
på 3- 5 eller 10 km.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-09-02 12:23

In an article of 5 Sep 2002 W e b W o m a n wrote:

> Men hvor langt kan de gå? Ved nogen, hvad man kan og bør forvente af
> børnenes fysiske formåen i de forskellige aldre.

Børn kan langt mere end deres forældre tror. At mange børn ikke går særligt
langt, skyldes udelukkende, at deres forældre som oftest ikke har
tålmodigheden til det. Forældrene gider simpelthen ikke bruge den ekstra
tid, som det tager for barnet at gå, og så er det nemmere at smide barnet
op i klapvognen eller køre i bil i stedet for. Og ofte har forældrene måske
heller ikke lige tiden til det, eftersom der både skal nås det ene og det
andet.

Jeg er, som jeg har nævnt tidligere, spejderleder for en flok børn, og i
sommer på sommerlejren var vi på hejk, hvor vi gik 20 km. Det brugte vi
godt nok også 8-9 timer på, men vi skyndte os på intet tidspunkt. Vi lod
turen tage den tid, som børnene brugte på den, og helst lidt langsommere.
De gik da også alle 20 km uden en eneste beklagelse. Den yngste af dem
var 6 år, og ellers var de op til 9 år.

Og jeg må indrømme, at det ikke skulle genere mig at tage dem ud på en
tur på 30 km på én dag. Børnene snakker i hvert fald om, at de vil gå 30 km,
men de snakker jo også om, at de vil gå 100 km, så de kan få et 100 km-mærke,
men der sætter jeg nok grænsen.

Med børn i den alder har jeg også gået omkring 5 km med dem med oppakning,
og jeg har hørt om andre gå endnu længere med oppakning.

Men naturligvis er der altid nogle børn, som er blevet for "magelige", og
som man næsten ikke kan få til at gå, og det skyldes sandsynligvis i stor
udstrækning, at deres forældre netop altid har kørt dem.

Med børn på 3 år har jeg været med til at gå ture på 3-5 km eller så uden
større problemer.

--
Uffe Holst

Fra : Nette

Dato : 05-09-02 15:31

"W e b W o m a n" wrote in message
> Undrer mig tiltagende over forældres brug af klapvogne......

Det gør jeg også.

> [...]
> forældrene, der har for travlt om morgenen og er for stressede om
> eftermiddagen til at tage turen til bens?

Ja, jeg tror det er der, problemet ligger. Vi er for stresede i dag. Vi
laver også selv maden, lægger selv tøjet sammen, giver selv børnene tøj på
og og og...Alting går hurtigere, hvis vi gør det selv.
Jeg har set forældre, der har kørt deres børn i børnehave om morgenen og
løftet dem ind, sådan de bare kunne beholde sutskoene på.
Men vi glemmer ofte at børnene skal LÆRE det, og at vi er nød til at lade
dem gøre en del af tingene selv.

> Så forleden to børnehavepædagoger/medhjælpere ase og mase sig op af en
> særdeles stejl bakke med hver sin tvillingeklapvogn med to store børn i
> hver - børn så store, at de efter min mening kunne og burde gå selv.

Ok, det lyder noget usædvanligt.
I de institutioner, som jeg har arbejdet i, har der været den klare regel,
at når man begyndte i børnehave, så kunne man også selv gå. Det var kun
vuggestuegrupperne, der brugte klapvognene.
Ellers ville der også hurtigt blive problemer. Forestil dig tre voksne med
20 børn på udflugt. De 10 af dem, skal sidde i klapvogn.... Det kan slet
ikke lade sig gøre.
Og når de kan gå selv, når vi går tur i børnehaven, så kan de også sagtnes
gå selv på vejen hjem fra børnehaven.

> Men hvor meget kan man egentlig forlange af de små størrelser? Hvor langt
> kan de gå... hvis vi vel at mærke sørger for, at de er i form.

Vi har ofte gået 4-5 km på en dag i børnehaven, selvfølgelig med et lille
madpakke/afslapningshvil, det skal jo heller ikke være hård motion. Men så
er ungerne også godt trætte bagefter.

Nette

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 05-09-02 15:36

W e b W o m a n <webwoman @ FJERN chicks.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d772341$0$716$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Undrer mig tiltagende over forældres brug af klapvogne......
>
> Mvh. Lisbeth
>
> Hej Lisbeth
Hos os er det slut med klapvogn på deres 3 års fødselsdag og der er ingen
undtagelser! Vi har heller ikke noget søskende brædt. Nu er der henholdsvis
17, 14 og 20 mdr. mellem vores 4 unger og derfor har klapvognen jo hurtigt
skulle bruges af den næste. Vi havde godt nok en tvillingeklapvogn, men vi
brugte den kun 3-4 gange. Det var alt for besværligt.
Med børnehaven går de i hvert fald 3 km f.eks. til Frb. Have, render så
rundt og leger der hele dagen og så tager de bussen hjem. Det er ikke en tur
nogle af mine har klaget over, heller ikke, da de startede i børnehaven som
knapt 3 årige. Til gengæld har de ikke altid været lige nemme, når det var
mig, de gik med. Jeg har siddet på mange trappestene på Vesterbro og ventet
på at en af dem tog sig sammen til at gå, fordi jeg i hvert fald ikke gad
slæbe dem. Det tager tid, nogen gange så lang tid, at jeg har ringet hjem
til kæresten og sagt at vi blev 3 kvarter forsinket, fordi en af ungerne
strejkede, men det var så bare det, men indrømmet det er surt!!!! - især i
regnvejr eller snestorm, vi har prøvet begge dele.
Jeg skal indrømme, jeg også godt kan kigge en ekstra gang, selvom det jo
slet ikke rager mig, når en mor/far kommer gående med en unge i klapvogn som
er så stor at benene rager langt ud for fodstøtten. Min venindes dreng blev
kørt til og fra børnehave (10 min gang) i klapvogn til han var 5½ år!!!! Hun
fatter tilgengæld ikke, hvordan jeg kan være så hjerteløs at lade mine små
unger gå, det hun synes er meget lange strækninger. Desuden har hendes
argumentation været, at det jo var sjovt for ham at lege baby og at hun så
kunne koncentrere sig om at kigge på butikker, eller hvad hun nu ville.
Både Thea og Marc (4½ år og 3½ år) lægger meget mærke til, når store børn
sidder i klapvogn. En af dem fra børnehaven, der er 3 uger ældre end Thea
sad indtil for nylig i barnevogn til og fra børnehave, nu sidder hun "kun" i
klapvogn. Jeg tror, jeg har set hende gå selv 2 gange.
Endnu værre blev det en dag det pågældende barn også havde en sutteflaske
med med saft i. Jeg brugte lang tid på at forklare mine unger, at børn jo er
forskellige og at pigen åbenbart havde det bedst sådan. Jeg fandt ingen
grund til at fortælle dem min mening om det, for hvis det gentog mine ord
over for pigen, ville hun jo blive ked af det, og det er der jo ingen grund
til.
Men mon ikke klapvognene blot er en af flere ting? Jeg synes tit, jeg ser,
at de store klapvognsbørn også er dem, der er meget pivede, når deres mor
går, bruger ble om natten, bruger sut og/eller sutteflaske osv. Altså ikke
nødvendigvis det hele på en gang, men på mig virker det lidt som om, at
nogle forældre i misforstået (synes jeg i hvert fald) kærlighed til barnet
giver efter for deres ønsker uden at tænke på at de (igen min egen mening)
skader børnene. Jeg synes i hvert fald, at forældre ikke bare bør men skal
stille krav til deres børn om f.eks. at gå på deres ben.
MVH Rikke
--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : W e b W o m a n

Dato : 05-09-02 21:25

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hos os er det slut med klapvogn på deres 3 års fødselsdag

Så vidt jeg husker satte vi også klapvognen væk, da min datter begyndte i
børnehaven - 3 år og 3 mdr.
Den lå tættere på end vuggestuen (som vi cyklede til) og så begyndte vi at
gå i stedet for at cykle - og så blev klapvognen droppet, fordi den rent ud
sagt var træls at slæbe ind og ud af busserne.

> Jeg har siddet på mange trappestene på Vesterbro og ventet
> på at en af dem tog sig sammen til at gå, fordi jeg i hvert fald ikke gad
> slæbe dem.

Og sådan skal det jo være, når børnene er sunde og raske *S*

Har de ben kan de også gå.

Og har de ingen arme, får de ingen småkager *LOL*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Fischer

Dato : 22-09-02 23:19

"W e b W o m a n" <webwoman @ FJERN chicks.dk> wrote

> Men hvor meget kan man egentlig forlange af de små størrelser?
> Hvor langt kan de gå... hvis vi vel at mærke sørger for, at de er
> i form.

Børn er forskellige, så et gennemsnitstal kan ikke bruges til noget.
Men man kan jo begive sig ud til fods med barnet og holde sine øjne
åbne, så finder man nok ud af, hvor langt eller kort barnet magter at
gå. Barnet har sikkert lige som voksne gode og dårlige dage, så det
er lidt fjollet at hænge sig i "du plejer godt at kunne gå 3 km", hvis
barnet nu lige den dag er ekstra træt.

Min datter på 13md kan sagten gå 1-2 km. Vi går til bageren, til
legepladsen, til Irma, og hvor vi nu eller skal hen, men der er da
dage hvor hun ikke lige er i hopla til at gå og hellere vil køres i
barnevognen hjem fra legepladsen. Så får hun lov til det.

Jeg er enig i, at det er noget pjat at børn skal køres og bæres alle
vegne. Børn er født med ben og dem kan de naturligvis gå på. Men det
er osse noget pjat at insitere på, at børn bare *skal* gå og at det
altid er galt at køre - især børn man ikke kender, for man aner jo
ikke noget om omstændighederne.

/Lars

Fra : Web Woman

Dato : 23-09-02 14:43

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

> Børn er forskellige, så et gennemsnitstal kan ikke bruges til noget.

Joo... det kan det godt *S*

Der findes eksempelvis max grænser for, hvor langt man bør lade børn løbe af
hensyn til deres fysiske udvikling.

> Men man kan jo begive sig ud til fods med barnet og holde sine øjne
> åbne, så finder man nok ud af, hvor langt eller kort barnet magter at
> gå.

Men det siger intet om, hvad man eksempelvis vil kunne hjælpe barnet til at
træne sig op til at kunne klare.....

> Men det er osse noget pjat at insitere på, at børn bare *skal* gå og at
det
> altid er galt at køre

Når barnet næsten ikke kan klemme sig ned i klapvognen, så synes jeg man har
overskredet grænsen for, hvor længe det er ok at barnet skal køre i
klapvogn.

> - især børn man ikke kender, for man aner jo
> ikke noget om omstændighederne.

Enig på dét punkt.

Men jeg har til gengæld også den indstilling, at de fleste kan mere end de
tror, så jeg ville ikke være ked af at opmuntre et barn til at yde mere, end
det selv mener at kunne.

Mvh. Lisbeth