Link fra SQL tabeller
Fra : aM

Dato : 05-09-02 06:31

hejsa

jeg har en Sqldatabase med 2 tabeller
tabel nr1 har 2 kolonner navn (eks.søgemaskine jubii) og link(eks. jubii)
tabel nr 2 har 2 kolonner navn (eks jubii) og url (http://www.jubii.dk)

Jeg vil gerne have at link fra tabel nr 1 (link) skal hente url fra min
tabel nr 2 (url) så jeg får links på , men ved ikke hvordan man skriver asp
koden til det håber der er nogen som kan hjælpe mig.

aM

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-02 11:15

aM skrev:

> [...]
> url (http://www.jubii.dk)
>
> Jeg vil gerne have at link fra tabel nr 1 (link) skal hente
> url fra min tabel nr 2 (url) så jeg får links på

Der skal være et fællesfelt som du kan lave forbindelsen på. Du har
to felter der hedder navn - det er fint nok, men hvis navnene ikke
er præcis de samme fungerer et join ikke (i dit eksempel skrev du
"søgemaskine jubii" i én tabel mens der stod "jubii" i den anden).

Ofte vil man lade et id-nummer være linkinformationen - på den måde
kan man have forskellige navne mv. men stadig have en fast
reference til linket.

Noget helt andet er at du måske lige så godt kunne have det hele i
én tabel - hvis oplysningerne hører sammen en til en, kan man lige
så godt nøjes med en enkelt tabel.

Hvis du har brug for at lave en SELECT på flere tabeller er
syntaksen således:

SELECT <felter>
FROM tblA INNER JOIN tblB ON tblA.linkfeltA = tblB.linkfeltB

Hvis der er felter med samme navn i de to tabeller skal de
kvalificeres med tabelnavnet hvis de skal bruges i sql-sætningen.
Eksempel: tblA og tblB har begge et felt kaldet "navn".

SELECT navn
FROM tblA INNER JOIN tblB ON tblA.linkfeltA = tblB.linkfeltB

vil så ikke virke, fordi databasen ikke kan afgøre om man vil have
navn fra tblA eller tblB. Skriv i stedet:

SELECT tblA.navn
FROM tblA INNER JOIN tblB ON tblA.linkfeltA = tblB.linkfeltB

--
Jens Gyldenkærne Clausen