Hjælp til opdatere database
Fra : Preben Meisner

Dato : 04-09-02 21:51

nu har jeg læst en masse gammel indlæg om hvordan man opdatere en
record i en database via en form. Men intet kan jeg få til at
virke..
Her er den kode jeg burger:

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/database/database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL="update members set "
strSQL=strSQL & "Name='" & Request.Form("Name") & "', "
strSQL=strSQL & "Surname='" & Request.Form("Surname") & "'"
strSQL=strSQL & " Where ID=" & Session("ID")

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Nogen der kan hjælpe mig, og fortælle mig hvad jer gør
forkert...og evt. komme med bedre forslag ? ...tak på forhånd

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-09-02 22:26

Preben Meisner skrev:

> nu har jeg læst en masse gammel indlæg om hvordan man opdatere en
> record i en database via en form.

Du er åbenbart ikke stødt på nogle af de svar der beder om at få
udskrevet sql-sætningen i sin helhed?

Det kan *altid* anbefales at udskrive sql-variablen som den ser ud
når den bliver sendt af sted hvis man har problemer med
databasekald.

> strSQL="update members set "
> strSQL=strSQL & "Name='" & Request.Form("Name") & "', "
> strSQL=strSQL & "Surname='" & Request.Form("Surname") & "'"
> strSQL=strSQL & " Where ID=" & Session("ID")

Det er også en god ide (tm) at tjekke dine Requests inden du
videresender dem til databasen. Hvis dit Name-element i formen
indeholder ' (enkelt anførselstegn) har du ingen kontrol over hvad
der så sker. Afhængig af hvordan du har bygget din database op
risikerer du også en fejl hvis Name- eller Surname-felterne er
tomme (tekstfelter i Access2000 tillader som standard ikke tomme
strenge).

En mulig fejlkilde kan i øvrigt være at dit Session("ID") opfattes
som et tal og derfor fejler ved sammenhæftningen med strSql. Prøv
evt at sætte Cstr(Session("ID")) i stedet for.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Preben Meisner

Dato : 05-09-02 21:45

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> som et tal og derfor fejler ved sammenhæftningen med strSql. Prøv
> evt at sætte Cstr(Session("ID")) i stedet for.

Haha ye ye!!! tak for forslaget med at jeg skulle sætte
Cstr(Session("ID")) ind...nu virker det sq! Damn det for nice! mang
mange tak!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-02 22:32

Preben Meisner skrev:

> Haha ye ye!!! tak for forslaget med at jeg skulle sætte
> Cstr(Session("ID")) ind...nu virker det sq! Damn det for
> nice! mang mange tak!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld så prøv at beskære
dine citater lidt når du svarer på et indlæg. Det er lettere at
følge med i en tråd på den måde. Se eventuelt gode råd på
<www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.