Fonte på websider
Fra : Carola

Dato : 04-09-02 21:04

Hey !
Jeg har et problem med min webside, som er lavet i frontpage 2000.
Standardskrifttypen er Arial, men på nogle pc'ere vises teksten med courier
alligevel. Er der ikke en måde hvordan man kan fastlægge, at skriften altid
skal vises som Arial, så det ikke er den enkelte browser, der bestemmer
skrifttypen?

Hilsen
Carola
cg@mmdk.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-09-02 21:24

Wed, 4 Sep 2002 22:03:47 +0200, skrev "Carola"
<cmsg@post.tele.dk>:

>Er der ikke en måde hvordan man kan fastlægge, at skriften altid
>skal vises som Arial, så det ikke er den enkelte browser, der bestemmer
>skrifttypen?

Ikke noget rigtigt brugbart, kun hvis du laver teksten som
grafik.

Og slet ikke med noget clientsidescript.

Der er nogle styresystemer, der ikke har Arial, de vælger så
default font, hvis du ikke speciferer en alternativ font.

Folk kan også sætte deres browser op, så man ser den font man
selv har valgt.

Du kan bruge Microsoft WEFT til at inkludere fonten på siden med,
men det vil kun virke i IE og på Windows har man jo normalt
Arial, så det vil ikke rigtig hjælpe noget.
Endvidere gør det også siden tungere at hente.

Så mit forslag er, at glemme det (og hvorfor er det så vigtigt,
at der lige bliver brugt den font?)

Fra : Carola Gregersen MMD~

Dato : 05-09-02 08:49

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
> Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Nå. Hmm. Tak for det. Det var kun fordi siden nu engang er pænere med Arial
end med Times Roman eller Courier. Øv. Nå.
/Carola

Fra : Claus Sørensen

Dato : 05-09-02 11:18

Carola Gregersen MMDK wrote:

> "Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Nå. Hmm. Tak for det. Det var kun fordi siden nu engang er pænere med
> Arial end med Times Roman eller Courier. Øv. Nå.
> /Carola

Du kan sætte den op til at vælge en anden skrifttype uden fødder f.eks.
Helvetica:

font-family:Arial,Helvetica,sans-serif

Den sidste sans-serif, giver mulighed for browseren, at benytte en anden
skrifttype uden fødder, uden man behøver at angive skriftypen specifikt -
det er altid en god idé at slutte af med en sådan.

De herligste hilsner

Fra : Carola Gregersen

Dato : 05-09-02 12:23

"Claus Sørensen" <cs@chbs.dk> wrote in message

> [...]
> skrifttype uden fødder, uden man behøver at angive skriftypen specifikt -
> det er altid en god idé at slutte af med en sådan.

Tja. Men det er stadig brugeren ude i den store verden, der skal indstille
skrifttypen, ikke? Jeg kan ikke bestemme noget som helst??? Øv.
/Carola :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-09-02 12:57

"Carola Gregersen" <cg@mmdk.dk> writes:

> Tja. Men det er stadig brugeren ude i den store verden, der skal indstille
> skrifttypen, ikke? Jeg kan ikke bestemme noget som helst??? Øv.

Brugeren skal ikke gøre noget, hvis *du* skriver som Claus foreslog. Så
vil browseren først prøve at finde en skrifttype der hedder
Arial. Hvis den ikke findes vil den prøve Helvetica. Hvis den heller
ikke findes vil browseren bruge sin default sans-serif-font.

Dette vil virke i de fleste browsere.

Brugeren *kan* så indstille sin browser til at ignorere dokumentets
font-instillinger og bruge hans egne, og det kan du ikke undgå. Jeg
tror dog ikke engang det er alle browsere der er avancerede nok til at
tillade brugeren at bestemme fonten.

/L

Fra : Carola

Dato : 05-09-02 19:04

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Nu er jeg jo nok dummere end andre folk....
Hvor skal jeg skrive, som Claus foreslog? I html-koden på siderne?

:o>
Carola

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-09-02 19:46

Thu, 5 Sep 2002 20:04:10 +0200, skrev "Carola"
<cmsg@post.tele.dk>:

>Hvor skal jeg skrive, som Claus foreslog? I html-koden på siderne?

Brug css.

I <head>:
<!--
body   {font-family: Arial, Helvetica, Geneva, sans-serif}
-->

Evt kan det være nødvendigt at skrive f.eks.
body, p, h1 {...
(og andre du bruger)

Fra : Carola Gregersen

Dato : 13-09-02 09:47

> [...]
> body {font-family: Arial, Helvetica, Geneva, sans-serif}
> -->
>
> Evt kan det være nødvendigt at skrive f.eks.

Og mange tak - det virker fint!
/Carola