Frugtbuske
Fra : Johnny

Dato : 04-09-02 13:13

Hej

Jeg står for at skulle have nogle nye frugtbuske i haven. Hovedsageligt
solbær og ribs.
De buske der er i haven, er alle angrebet af et eller andet på bladene,
hvilket gør at de ikke bærer så meget frugt mere.
OBS: sprøjtning er forbudt i min have!
Er der nogen som kender navne på gode bæredygtige planter som ikke er så
overfølsomme for div sygdomme?
Evt link til information om emnet.

På forhånd tak
Johnny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-02 14:21

On Wed, 4 Sep 2002 14:12:56 +0200, "Johnny" <johnny-spargo@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>OBS: sprøjtning er forbudt i min have!
>Er der nogen som kender navne på gode bæredygtige planter som ikke er så

solbær der er det Titania og Ben Alder som bruges mest. Titania har
meget store bær. Hvis du har solbærknopgalmider i de buske du har nu, så
sørg for atl i verden for at sætte de nye buske så langt fra stedet hvor
de gamle var som muligt.

Bortset fra disse mider, så er begge sorter sunde og giver meget.

Af ribs er det tit sorten Stanza som sælges. Men efter sigende skulle
dette være en industrisort som ikke smager af 'ribs' men bare er sur.
Sorten 'Jonker van Tetz' skulle smage mere af 'ribs'.
(Hvad der menes med at smage af 'ribs' i forhold til bare at være sur
aner jeg ikke. For mig er alle ribs mere eller mindre sure

Også disse to, samt sorten Rondom er sunde og ydedygtige sorter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johnny

Dato : 06-09-02 08:29

> [...]
> wrote:
>

> Også disse to, samt sorten Rondom er sunde og ydedygtige sorter.

Takker meget for svaret. Der er heldigvis ikke mider i buskene.
Gennem link på http://www.gartneriet.dk, fandt jeg ud af at mine
solbærbuske
mangler kalium. De mindst angrebne vil jeg prøve at redde, og så købe nogle
nye sorter.

Mvh.
Johnny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-09-02 08:52

On Fri, 6 Sep 2002 09:29:07 +0200, "Johnny" <johnny-spargo@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>solbærbuske
>mangler kalium. De mindst angrebne vil jeg prøve at redde, og så købe nogle

Hvis det er meget gamle buske, så er det tit en god ide at få dem
skiftet ud med nogle nye. Man kan godt beskære og gøde dem, men det er
efter min mening ikke rigtig besværet værd.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johnny

Dato : 07-09-02 14:33

> Hvis det er meget gamle buske, så er det tit en god ide at få dem
> skiftet ud med nogle nye. Man kan godt beskære og gøde dem, men det er
> efter min mening ikke rigtig besværet værd.

Tak fordi du vil dele ud af din viden Mads.
De er over næsten 20 år gamle. Hvornår er en frugtbusk gammel?
Hvis de er for gamle smider vi dem ud, og køber nogle nye til efteråret.
Så vil jeg prøve nogle forskellige sorter.

Johnny

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-09-02 02:12

On Sat, 7 Sep 2002 15:33:05 +0200, "Johnny" <johnny-spargo@hotmail.com>
wrote:

>Tak fordi du vil dele ud af din viden Mads.
>De er over næsten 20 år gamle. Hvornår er en frugtbusk gammel?

Det er svært at sige, men hvis busken er stor, ikke er blevet beskåret i
rigtig mange år og næsten ikke giver bær længere, så er det efter min
mening bedre at købe nye i stedet for at beskære de gamle. Det er
sjældent at en beskæring får busken til at give så meget som nye buske
vil gøre. Man kan godt skære de gamle buske ned og få dem til at give
flere bær efter et par sæsoner, jeg syntes bare ikke det er besværet
værd - frugtbuske er ikke specielt dyre at købe.

>Hvis de er for gamle smider vi dem ud, og køber nogle nye til efteråret.
>Så vil jeg prøve nogle forskellige sorter.

Var det mine buske var de nok røget ud og blevet erstattet af nogle nye.
Der kan også ske meget med forskellige planters sundhed og bæredygtighed
på 20 år. (Sagt uden at det skal opfattes som om at nye sorter altid er
bedre end de gamle.)

http://www.gartneriet.dk