[Drivhus] Er Avokado en mulighed?
Fra : M@rk

Dato : 04-09-02 09:29

Hej alle,

min kære frue har givet mig en Avokado-sten og spurgt om jeg "ikke
liiiige kunne dyrke dem i drivhuset"

Mit planteleksikon siger, at man godt kan få en plante ud af stenen, men
aldrig blomster eller frugt - kan det virkelig være rigtigt?

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 04-09-02 10:17

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Mit planteleksikon siger, at man godt kan få en plante ud af stenen, men
> aldrig blomster eller frugt - kan det virkelig være rigtigt?

Ja for i visse tilfælde gives avocado træets evne til at producere frugter
ikke videre til frugten/stenen.
Formering sker ved podning...
Det er dog en flot plante og man kan vist være heldig at der kommer frugt
efter en 5-13 år..

Ved ikke om man an købe en "frugtbar" avocado plante i en planteskole

Se endvidere her..
http://www.avocado.org/faq/index.phtml
http://www.avoinfo.com/kids/2000_68.php?sd=kids

Har forøvrigt selv en mango stående i vindueskarmen.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : M@rk

Dato : 04-09-02 10:22

Wed, 4 Sep 2002 11:17:06 +0200, berigede "Bjarne Kunckel"
<bjjku@2tdk2.2dk2> dk.fritid.hus-og-have med:

>Se endvidere her..
>http://www.avocado.org/faq/index.phtml
>http://www.avoinfo.com/kids/2000_68.php?sd=kids

Ganske interessant læsning .................

>Har forøvrigt selv en mango stående i vindueskarmen.

Har mangoen nogensinde båret frugt?

/Mark

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 04-09-02 12:48

> Har mangoen nogensinde båret frugt?
> /Mark

Den er stadig spæd (en måned eller to). Det er forøvrigt også ganske flot
plante,
der dog skal have det varmt hele året (ikke under ca. 22 grader)

Men jeg skal nok vende tilbage om 4-5 år når det forventes at den begynder
at give frugt

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-02 10:21

On Wed, 04 Sep 2002 10:28:55 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Mit planteleksikon siger, at man godt kan få en plante ud af stenen, men
>aldrig blomster eller frugt - kan det virkelig være rigtigt?

'aldrig' er jo ret vidtrækkende, men i bund og grund nok meget dækkende

Men derfor kan du da godt gøre forsøget.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mona

Dato : 04-09-02 17:36

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> 'aldrig' er jo ret vidtrækkende, men i bund og grund nok meget
dækkende

> Men derfor kan du da godt gøre forsøget.

Hvad med vandmelon, kan disse dyrkes herhjemme, enten på friland
eller i drivhus?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-02 21:08

On Wed, 4 Sep 2002 18:35:36 +0200, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Hvad med vandmelon, kan disse dyrkes herhjemme, enten på friland
>eller i drivhus?

Vandmelon kan godt dyrkes her i landet, men de kræver megen varme, så
drivhus, eller bedre, drivbænk er påkrævet. Drivbænk fordi en
melonplante er tossesvær at binde op. Ikke planten i sig selv, den er
som en agurkeplante at binde op, men hvor man på en agurk bare lader
frugterne hænge til de skal plukkes, så kan en melonplante altså ikke
selv bære en flere kg. tung melon, så den skal bindes op, f.eks i en
kartoffelsæk. I en drivbænk kan den bare få lov at kravle hen ad jorden,
så går det fint.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tom og Solveig

Dato : 09-09-02 17:33

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> "ikke

> stenen, men

> dækkende

> Hvad med vandmelon, kan disse dyrkes herhjemme, enten på friland
> eller i drivhus?
>
> Mange hilsner fra
>
> Mona
>
> Med hensyn til vandmelon har jeg selv sået en kerne og fået flotte
vandmeloner ud af dette, dog skal man selv bestøve dem. (du ved blomsten og
bien)

Mange hilsner fra Solveig

Fra : M@rk

Dato : 05-09-02 09:31

Wed, 04 Sep 2002 11:21:04 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Men derfor kan du da godt gøre forsøget.

Hmmm, joooo, men der er da ingen grund til, at kaste sig ud i noget som
i bedste fald kunne være "spild" af tid

/Mark