Linux klient i et NT-netværk
Fra : Thomas Due

Dato : 04-09-02 09:01

Hejsa,

Der er jo skrevet tykke bøger om hvordan man sætter en Linux server
op i et Windows netværk. Men hvad nu hvis man har et eksisterende
Windows NT netværk med NT servere og så videre?
Hvordan sætter man en Linux op til at være klient (workstation) på
et sådanne netværk. Hvordan kobler man på domænet, hvordan
logger man ind med domæne logon og så videre?

Er der nogen som kan svare på disse spørgsmål, eller som kan henvise
til dokumentation? Jeg synes ikke at samba dokumentationen er fyldest
gørende på det emne, og jeg har haft svært ved at finde passende
dokumentation.

Jeg kender en del til Linux på bruger niveau og standalone installationer,
men jeg har ingen ide om hvor jeg skal starte mht de ovennævnte problemer.

Der er jo også noget at maskinen skal meldes på netværket, når man
kører i et domæne, det er selvfølgelig noget som min netværksadministrator
skal hjælpe med til, men skal der gøres forberedende øvelser for at får det
igang.

Enhver hjælp vil være påskønnet.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-09-02 09:33

Thomas Due wrote:

> [...]
> et sådanne netværk. Hvordan kobler man på domænet, hvordan
> logger man ind med domæne logon og så videre?

Hvis du er ude på at logge ind på Linux-maskinen med brugernavn og kodeord
fra domænecontrolleren, skal du have fat i 'password server' i smb.conf
samt windbind. Jeg har ikke selv erfaring med winbind, men der følger
formentlig noget dokumentation med.

/Rasmus

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-09-02 09:49

Thomas Due wrote:
> [...]
> et sådanne netværk. Hvordan kobler man på domænet, hvordan
> logger man ind med domæne logon og så videre?

Hvad ville du konkret opnå ved dette?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : TH

Dato : 04-09-02 12:08

Hej,

> Hvad ville du konkret opnå ved dette?

Jeg skyder fra hoften her: At tilgå serverens data?

/TH

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-09-02 13:07

TH wrote:
> Hej,

> Jeg skyder fra hoften her: At tilgå serverens data?

Det behøver man vel ikke logge på domænet
for at gøre - derfor mit spørgsmål.

Fra : Thomas Due

Dato : 04-09-02 13:53

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message news:3D75F772.7000108@crc.dk...
> Det behøver man vel ikke logge på domænet
> for at gøre - derfor mit spørgsmål.

Nej, det behøver jeg ikke at gøre, men det er hundrede gange nemmere på
den måde, end når det skal foregå via workgroups og indtastning af
brugernavn
og password hver gang man kobler til en ny server. Desuden har jeg
tæskesvært
ved at komme i kontakt med pc'er på deres navn (tcp/ip) når jeg ikke er på
domænet.

Jeg udvikler software og skal i gang med bl.a. et program under linux som
skal
kommunikere med en windows maskine. Altsammen meget nemmere når man
er på domænet.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 05-09-02 05:25

> Jeg udvikler software og skal i gang med bl.a. et program under linux
> som skal kommunikere med en windows maskine. Altsammen meget nemmere
> når man er på domænet.

jeg vil anbefale den nye mdk 9.0 ( stadig i rc), der kan man under
install simpelt vælge at "connecte" til et windows
domain, det må da spare en for en del arbejde .

hvis jeg domain er w2k skulle det gøre det hele meget lettere pga LDAP.

/Glen
ps. lad os vide hvordan det går!

Fra : TH

Dato : 04-09-02 23:11

Hej,

> Det behøver man vel ikke logge på domænet
> for at gøre - derfor mit spørgsmål.

Afhænger af serverens opsætning. Som regel (rigtigt sat op) ER det
nødvendigt. Under alle omstændigheder er det nemmest sådan.

/TH

Fra : Martin Bech

Dato : 05-09-02 08:05

In article <al4els$328$1@sunsite.dk>,
"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE_.dk> wrote:

> Hvordan sætter man en Linux op til at være klient (workstation) på
> et sådanne netværk. Hvordan kobler man på domænet, hvordan
> logger man ind med domæne logon og så videre?

Måske er "Services for Unix" noget for dig.
http://www.microsoft.com/windows/sfu (så vidt jeg husker, ellers søg)

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://bech.i.am email: Remove XYZ from adress.

Fra : Thomas Due

Dato : 06-09-02 08:11

> Måske er "Services for Unix" noget for dig.
> http://www.microsoft.com/windows/sfu (så vidt jeg husker, ellers søg)

Mjah, det lyder rigtig godt, jeg har bare ikke adgang til NT serverne.
Så det kan jo nok nærmest ikke bruges, da det er min opfattelse at
sfu skal installeres både på servere og klienter.

--
Thomas Due
Software Developer