Farvet margin på hele siden
Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 02-09-02 18:33

Hej, jeg vil gerne lave en side hvor der er et farvet bånd ned på hver
side af brødteksten, men hverken over eller under. Baggrundsfarverne
udgør så tre lodrette bånd, hvor der kun er tekst i det midterste. Er
der en efter-bogen måde at gøre dette på?

Jeg har fundet frem til nedenstående styles, men har to problemer:

1. Når teksten fylder mindre end en skærmside bliver bunden af det
midterste bånd i samme farve som siderne. Jeg kan se hvorfor, men ved
ikke lige hvad jeg kan gøre ved det?

2. Mozilla 1.0 laver en farvet margin over teksten. Hvis jeg ændrer
"border" i "div.text" til fx "solid" forsvinder denne margin dog,
hvilket undrer mig. Er dette mon et problem med min Mozilla, eller med
mine styles?

Nedenstående kode ligger på <http://www.kalibalik.dk/anders/farver/farvetest>.

Mange tak, hvis nogen kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen,
Anders.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<head>
<title>Farver</title>

   body {
      color: black;
      background-color: red;

      padding: 0px 10% 0px 10%;
      margin: 0px;
      border: none;
   }

   div.text {
      color: black;
      background-color: white;

      padding: 0px;
      margin: 0px;
      border: none;
   }

</head>

<h1>Overskrift</h1>

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 02-09-02 20:59

Anders Melchiorsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> udgør så tre lodrette bånd, hvor der kun er tekst i det midterste. Er
> der en efter-bogen måde at gøre dette på?

Du kan tilføje {height:100;} i "div.text".

altså:
div.text {
height:100%;
color: black;
background-color: white;

padding: 0px;
margin: 0px;
border: none;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 03-09-02 13:56

Kurt Kristensen <kurt.k@mail1.stofanet.dk> skrev den 02-Sep-02:

> Du kan tilføje {height:100;} i "div.text".

Joh, det kan jeg - det hjælper bare ikke. I min Opera laves baggrunden
så høj som skærmen - så baggrunden scroller væk når teksten er længere
end en skærmside. Mozilla laver baggrunden så høj som min <body>,
altså kortere end skærmen hvis teksten også er kortere.

Ingen af delene kan bruges, men hvem har egentlig ret, om nogen? Jeg
læser CSS2 til at Mozilla gør det rigtige?

Jeg har på

http://www.kalibalik.dk/anders/farver/farvetest-hekto

indsat dit height:100% forslag, mens

http://www.kalibalik.dk/anders/farver/farvetest

er den oprindelige uden.

Venlig hilsen,
Anders - som stadig ikke har nogen løsning.
--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 04-09-02 22:44

> [...]
>
> Ingen af delene kan bruges, men hvem har egentlig ret, om nogen? Jeg
> læser CSS2 til at Mozilla gør det rigtige?

Det ser rigtigt ud i mine browsere (IE 5.5 og Mozilla), men det viser jo
heller ikke problemet med tekst, der fylder mere end skærmen.

En anden måde du kan få dine røde margener på, kunne være at lave en
trekolonners side med cssbokse. Her er der også
kompertibilitetsproblemer, men de kan løses. Hvordan kan du se her:
http://glish.com/css/7.asp

Men du vil stadig stå med det problem, at margener og tekstboksen stadig
ikke automatisk følger hinanden uanset hvad du fylder i tekstboksen.
Enten må du tilpasse længden på margin-css-boksene efter længden på
tekst-css-boksen, eller også må du sætte de tre bokse til samme faste
længde, og så sætte scroll på tekstboksen, når teksten fylder mere end
det (overflow:auto;).

Du kunne også lave siden i alm. html med tabeller. Så er du ude over alle
problemer.

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 05-09-02 00:05

> [...]
> end en skærmside. Mozilla laver baggrunden så høj som min <body>,
> altså kortere end skærmen hvis teksten også er kortere.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad din skærm viser der, hvor
den ikke viser body-baggrund??
Det har jeg aldrig hørt om før!!

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 05-09-02 01:25

Kurt Kristensen <kurt.k@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad din skærm viser der,
> hvor den ikke viser body-baggrund?? Det har jeg aldrig hørt om før!!

http://www.kalibalik.dk/anders/farver/farver-moz10.png

ses hvorledes Mozilla 1.0 tegner for lidt hvid baggrund når der ikke
er tekst nok til en hel skærmfuld. Jeg tror nok, at det er korrekt
opførsel omkring height:100%, men altså ikke hvad jeg vil have.

http://www.kalibalik.dk/anders/farver/farver-opera6.png

ses det nærmest omvendte problem, at Opera 6.0 tegner for lidt hvid
baggrund netop når der _er_ tekst til mere end en skærm - og man så
scroller lidt ned.

Begge billeder illustrerer fremvisning af

http://www.kalibalik.dk/anders/farver/farvetest-hekto

og det jeg gerne vil opnå er, at det røde kun er i siderne, uanset
længden af min tekst.

Anders.