META? hvad betyder det egentligt?
Fra : Bent Hansen

Dato : 20-02-01 17:54

Hej

Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal forklarer hvad META
egentligt står for, jeg har søgt højt og lavt, men kan ikke
umidelbart finde noget om det.

tak
bent

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 20-02-01 22:32

> Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal forklarer hvad META
> egentligt står for, jeg har søgt højt og lavt, men kan ikke
> umidelbart finde noget om det.

Prøv at kigge lidt her:
http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html#didx-meta_data

Generelt er www.w3c.org et godt sted at snuse rundt for info om HTML. En
helt ny verden åbnede sig for mig da jeg fandt W3C's hjemmeside - et besøg
værd!
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-02-01 15:16

Hej.

"Bent Hansen" <bfh@kursus.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal forklarer hvad META
> egentligt står for, jeg har søgt højt og lavt, men kan ikke
> umidelbart finde noget om det.

Jeg læser det som om, du er interesseret i overordnet beskrivelse af ordet.
Det er (for mig) altid en god ide, at starte på HTTP://whatis.com
Her er der baggrundsviden for meta character, metafile osv.

mvh
Stig Johansen.

Fra : Kasper

Dato : 21-02-01 20:17

Altså selve ordet META kommer fra græsk, og betyder 'efter, senere end eller
forandring' jfr. min lille Gjellerups fremmedordbog. Denne betydning bruges
til at danne nye ord som f.eks. meta-sprog, meta-fysik eller meta-morf.
Disse betyder hhv. Et sprog om (dvs. efter) sproget, f.eks. en grammatik, en
fysik efter fysikken (new age), og muligheden for mange former.

I webdesign bruges ordet META som en kort form af meta-information. Her
betyder det information om informationen, og det er jo netop hvad det er.
Tænk f,eks. på tags'ene description, keywords, author, etc. etc, som alle
sammen indeholder information OM dokumentet, men ikke er indeholdt I
dokumentet. Man går altså ud fra, at dokumentet starter ved <BODY>.

/Kasper