Tjeck om RS er tomt?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 02-09-02 12:47

Hvordan tjekker jeg om recordsættet er tomt....?

Det er fordi jeg vil lave en if-else hvor jeg vil skrive en meddelse hvis
det er tomt.

Med Venlig hilsen
Frank Sørensen

Fra : Chrisser

Dato : 02-09-02 12:46

"Frank Sørensen" <frank2@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan tjekker jeg om recordsættet er tomt....?
>
> Det er fordi jeg vil lave en if-else hvor jeg vil skrive en meddelse hvis
> [...]
If Not rs.EOF Then
' her er det ikke tomt
Else
' her er det to´mt
End If

MVH
Chrisser

Fra : Frank Sørensen

Dato : 02-09-02 12:51

Tak for det hurtige svar

Lige det jeg skulle bruge c",)

Fra : Chrisser

Dato : 02-09-02 12:55

"Frank Sørensen" <frank2@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for det hurtige svar
>
> Lige det jeg skulle bruge c",)

Velbekomme

Fra : Chrisser

Dato : 02-09-02 13:20

"Frank Sørensen" <frank2@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for det hurtige svar
>
> Lige det jeg skulle bruge c",)

Lige lidt tillægsviden...
Bortset fra at du i denne omgang vil bruge det til at skrive til brugeren
hvis rs er tomt, så prøv at lave en select hvor ved at den er tom, og prøv
derefter at skrive værdier ud ( uden if/else ), så får du en fejl !!
Derfor skal man ALTID tjekke for EOF ( End Of File ) og egentlig også for
BOF ( Beginning Of File ). Sidstnævnte er fordi at i nogle tilfælde kan
*pegepinden* til værdierne i rs stå før værdierne, og altså igen pege på
ingenting.
Jeg tror nok det sidste kommer an på typen af det rs du åbner, det er i
hvert fald ikke aktuelt hver gang ligesom BOF, faktisk skader det ikke at
teste for begge dele hver gang.
Hvis dit rs kan indeholde mere end én post gør du bare således:

If Not rs.EOF Or rs.BOF Then ' testen
Do while Not rs.EOF ' vil vil gerne have alle poster ud
' skriv værdier ud her
rs.MoveNext ' glem ikke denne = > uendelig
løkke
Loop
Else
'rs er tomt
End If

MVH
Chrisser

Fra : Henrik

Dato : 02-09-02 15:11

> Tak for det hurtige svar

Hurtigt er ikke ordet - i min nyhedslæser ser det ud til, at svaret er
indløbet 2 minutter inden spørgsmålet