Rhododendron bed og bunddække
Fra : Jesper Bach

Dato : 02-09-02 09:58

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt et sommerhus med et meget flot Rhododendron
bed, men da vi kun kommer der i week-end'en, nogle gange hver anden weekend,
har vi svært ved at holde ukrudt, græs, brændenælder osv. væk fra bedet, som
er på ca. 40m2.

Findes der bunddække, som vil hjælpe noget på dette, flis f.eks. eller er vi
bare nødt til at finde knofedtet frem ?

Gode råd modtages med tak

Mvh.

Jesper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-02 10:36

On Mon, 2 Sep 2002 10:58:14 +0200, "Jesper Bach"
<jesper.bach@nospam.12move.dk> wrote:

> [...]
>er på ca. 40m2.
>
>Findes der bunddække, som vil hjælpe noget på dette, flis f.eks. eller er vi

Flis er godt.
Man kommer også et godt stykke ved at plante noget bunddække, f.eks
Hosta, tyttebær, hasselurt, Canadisk hønsebær eller lyng. Nogle af disse
planter kræver sol, andre skygge/halvskygge.
Ved begge metoder (flis eller planter) skal alt flerårigt ukrudt dog
være _helt_ væk inden det etableres.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mari

Dato : 02-09-02 18:51

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der bunddække, som vil hjælpe noget på dette, flis f.eks. eller er
vi
> bare nødt til at finde knofedtet frem ?

Jeg har dækket jorden i mit surbundsbed med Geranium og Hosta
- køb et par planter i år - del dem til næste år - det begrænser
investeringen.
Nogle Geranium er nærmest stedsegrønne (lysegrønne blade) - og skifter
farver med årstiden.

Mari

Fra : Marlene

Dato : 03-09-02 10:45

Jesper Bach <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akv97c$2rjv$1@news.cybercity.dk...
> Hej

Snip

> Gode råd modtages med tak
>
> Mvh.
>
> Jesper

Som Mads nævner, er flis en udmærket løsning, men jeg vil nu råde dig til at
lægge fiberdug under, som man er begyndt at kunne købe i plantecentrene;
vand og gødning slipper igennem, men lyset gør ikke, og desuden kan ukrudtet
ikke komme op igennem. Englænderne har brugt det i mange år, og det er meget
effektivt - underligt, at vi ikke har brugt det før - men vi, danskere, er
jo altid bagefter englænderne - havemæssigt altså!

God fornøjelse.

Mvh. Marlene.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-09-02 07:45

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> effektivt - underligt, at vi ikke har brugt det før - men vi, danskere, er
> jo altid bagefter englænderne - havemæssigt altså!

Hej Marlene

Det synes jeg altså ikke er så underligt.
Jeg har for to år siden brugt en halv sommer på at fjerne gsammel fiberdug
fra min have - og det er træls arbejde, kan jeg hilse og sige! Jeg kunne
ikke bruge en spade på grund af dugen, og det var bøvlet at skære dugen i
stykker med en kniv på grund af sten og rødder.
Dugen var lagt under et lag perlegrus mellem bambus, græsser, en æblerose og
lave stauder, og det har sikkert set vældig pænt ud som nyt.

Mine erfaringer er:
- blade og andet organisk materiale formulder OVEN PÅ fiberdug: et perfekt
såbed for ukrudt og små nye æbleroser i hundredevis.
- det meste ukrudt kommer som frø ovenfra, ikke nedefra. De vokser helt fint
oven på fiberdug.
- ukrudt med kraftige rødder kan fint sende rødder gennem fiberdug.
- buske og stauder kan godt sende rødder gennem fiberdug, og er der først
huller, er pointen ligesom væk.
- fiberdug gør det væsentlig vanskeligere at hakke og arbejde med
jordbunden - og hvor mange af os anlægger et bed, og så er det færdigt for
altid?

Som I kan se, er jeg ikke varm tilhænger af dugen til havebrug - det kan
godt være, der er andre steder, det er hensigtsmæssigt.
Det er lige før jeg mener der i købsprisen burde være indregnet en
miljøafgift, der skal dække "ophugning" og oprydning.

Hilsen Inger

Fra : Jesper Bach

Dato : 04-09-02 08:11

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Det er lige før jeg mener der i købsprisen burde være indregnet en
> miljøafgift, der skal dække "ophugning" og oprydning.

Det synes jeg lyder som nogle gode argumenter for ikke at bruge fiberdug.
Specielt at det jo unægteligt bliver noget besværligt at plante om.

Jeg tror vi holder os til bunddække af planter som så vidt muligt er grønne
det meste af året.

Tak for alle svarene.

Mvh.

Jesper

Fra : Marlene

Dato : 04-09-02 12:16

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d75abf9$0$59377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Snip.........

> [...]
> Det er lige før jeg mener der i købsprisen burde være indregnet en
> miljøafgift, der skal dække "ophugning" og oprydning.

Hej Inger.

Ja, det er selvfølgelig ikke smart, hvis skud går op igennem fiberdugen, og
man skal nok også overveje, hvor man lægger det; dvs. naturligvis ikke ved
bambusbuske, der sender tusindvis af skud op. Men i et Rhododendronbed ville
det være fint, da der ikke ville komme nogen rødder op igennem. Desuden var
det vist ved et sommerhus, var det ikke? (husker det ikke lige.......), og
der skal bedet nok bare lades være i fred - dvs. der skal sandsynligvis ikke
omplantes m.v. Der er fordele og ulemper, men jeg har helt klart gode
erfaringer med dugen ved anlæggelse af bede, der skulle lades være i fred -
såsom ved buske o.lign. (naturligvis ikke staudebede).

Mvh. Marlene.