Grønne asparges
Fra : HX

Dato : 01-09-02 22:15

Hej i NG.

Jeg satte for 3 år siden 3 fine rækker asparges.
Alle tiltænkt husholdningen, der kan fortære store mængder grønne asparges.
Men nogle af planterne er blevet små og ligegyldige, og resten giver ikke
det de sikkert kan.
Er der ikke noget med han og hun planter her?
Nogen gode råd med hensyn til afstikning af rødder eller så?
Råd og link er meget velkomne.

Mvh.

HX

Fra : Aa. Worm

Dato : 03-09-02 09:44

> [...]
> det de sikkert kan.
> Er der ikke noget med han og hun planter her?
> Nogen gode råd med hensyn til afstikning af rødder eller så?

Hej.
I følge Helge Petersen (mange havefolks guru), giver hunplanterne ca 10%
mindre end hanplanterne. Hunplanterne kendes på, at de har bær på denne
årstid. For havefolk har de 10% ikke den store betydning. I mit aspargesbed
(som også blev plantet for 3 år siden) er hunplanterne mindst lige så store
som hanplanterne.
Frøene er spiredygtige, i år har jeg luget små aspargesplanter op i det
meste af haven (men de de meget nemme at hive op).

Det siges også, at man de første par år kun skal høste små mængder af
asparges, -og holde op med at tage af dem fra sct. hans. Planterne skal have
lov til at "samle kræfter".

Jeg ved naturligvis ikke hvorfor nogle af dine planter er små. Måske kunne
lidt gødning hjælpe? Men ellers er der gode chancer for, at du efterhånden
får nogle selvsåede planter som erstatning for de "dårlige".

Hilsen
Aase