fstab problemer
Fra : Mike

Dato : 01-09-02 18:30

hey. Jeg har en disk på en Debian boks som havde lidt uudnyttet plads.

Jeg har oprettet partiotionen med fdisk derefter

# mke2fs /dev/hda4

Den skriver inodes o.s.v.. Så jeg går ud fra det er ok.

i fstab har jeg indsat følgende linie:

/dev/hda4 /extra etx2 defaults 0 2

Men disken kommer ikke op. Jeg synes heller ikke jeg kan se nogle fejl under
boot.

Nogen som kan hjælpe?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-09-02 18:34

Mike wrote:

> /dev/hda4 /extra etx2 defaults 0 2
^^^^
ext2

Ret også "0 2" til "1 2". Og du har husket at oprette kataloget ?

-Claus

Fra : Mike

Dato : 01-09-02 18:47

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message
> ^^^^
> ext2
> Ret også "0 2" til "1 2". Og du har husket at oprette kataloget ?
> -Claus

Ja efter jeg ændrede til ext2 så virkede det Når man laver sådanne fejl
er det tid at holde pause :)

Tak for hjælpen

p.s. jeg rettede ikke 0 2 til 1 2 - men det virker aligevel

Mvh
michael

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-09-02 19:14

Mike wrote:

> Ja efter jeg ændrede til ext2 så virkede det Når man laver sådanne
> fejl er det tid at holde pause :)

Kender det godt.

> p.s. jeg rettede ikke 0 2 til 1 2 - men det virker aligevel

Det første nul betyder, at der ikke skal tages backup af drevet. dump
bruger feltet og der er måske andre backup-tools, der også gør. Det
andet tal bruges under opstarten til at bestemme hvilken rækkefølge
partitionerne skal fsck's i.

-Claus

Fra : Mike

Dato : 01-09-02 19:38

> [...]
> bruger feltet og der er måske andre backup-tools, der også gør. Det
> andet tal bruges under opstarten til at bestemme hvilken rækkefølge

Ok.. God forklaring. Tak for hjælpen - så lærte jeg også lidt her :)