CGI og perl
Fra : Søren

Dato : 31-08-02 22:17

Jeg har noget grundlæggende om programmering, som jeg gerne vil have på
plads. På serveren, hvor jeg har min hjemmeside, anvender jeg MySQL og
PHP, som jeg efterhånden er ved at have styr på. Jeg har også mulighed
for at anvende CGI som jeg vil til at sætte mig mere ind i, men jeg er i
tvivl om CGI er noget, som "står alene" som programmerings sprog eller
det rent faktisk er perl, jeg skal til at lære. Med dette mener jeg, om
jeg kan programmere CGI uden at have noget med perl at gøre eller om
disse to ting hænger sammen. Jeg kan se, at O'Reilly har en del
litteratur om CGI men hvor det er kædet sammen med perl.

Søren

Fra : Alex Holst

Dato : 31-08-02 22:27

Søren <sorenh@gmx.net> wrote:
> [...]
> tvivl om CGI er noget, som "står alene" som programmerings sprog eller
> det rent faktisk er perl, jeg skal til at lære.

CGI er ikke et sprog, det er et interface til at udveksle data mellem et
server-side script og en webbrowser. Perl, PHP og andet der koerer
server-side benytter sig af CGI.

Google efter "CGI spec" for specifikationen.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-02 22:43

Alex Holst wrote:
> CGI er ikke et sprog, det er et interface til at udveksle data mellem et
> server-side script og en webbrowser. Perl, PHP og andet der koerer
> server-side benytter sig af CGI.

Well.. med mindre det er f.eks. et Apache modul. - eller mod_perl.

Men ellers ja. CGI definerer hvordan data overføres fra HTTP-server til
det program som skal generere HTML (eller andet) koden.
CGI-programmer kan for den sags skyld skrives i Assembler, men ofte er
det shell, Perl eller C ( i stigende sikkerhedsniveau, men faldende nemhed).
både PHP og Perl kan gøres som CGI, men også som moduler til Apache.
Perl-scripts skal dog modificeres lidt hvis det skal køre som moduler.

Peter

Fra : Christian Laursen

Dato : 31-08-02 22:30

Søren <sorenh@gmx.net> writes:

> [...]
> noget med perl at gøre eller om disse to ting hænger sammen. Jeg kan
> se, at O'Reilly har en del litteratur om CGI men hvor det er kædet

CGI er sådan set bare et interface mellem webserveren og et program,
der genererer dynamiske sider.

Programmerne kan skrives i ethvert sprog, der kan afvikles på serveren,
men perl er langt det mest udbredte til formålet.

Christian Laursen