hvor langt med trådløst netværk
Fra : Klaus Tornqvist

Dato : 31-08-02 13:34

Hvor langt kan man få et trådløst netværk til at nå ?????
jeg har læst at man kan få den til at nå 15 km men kan man få den til at nå
længer ???

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-08-02 13:47

On Sat, 31 Aug 2002 14:34:17 +0200,
Klaus Tornqvist <klaus@tornqvist.adsl.dk> wrote:
> Hvor langt kan man få et trådløst netværk til at nå ?????
> jeg har læst at man kan få den til at nå 15 km men kan man få den til at nå
> længer ???

Jeg har læst at man kan nå en del længere...
Men hemmeligheden er at have tilstrækkelig stor sendestyrke, og
retningsbestemte antenner samt line-of-sight. Men jordens krumning
kan være et problem med sidstnævnte.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-08-02 14:48

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Jeg har læst at man kan nå en del længere...

hvor har du læst det henne? Du har efterhånden sagt det flrere gange...

> Men hemmeligheden er at have tilstrækkelig stor sendestyrke, og
> retningsbestemte antenner samt line-of-sight. Men jordens krumning
> kan være et problem med sidstnævnte.

Tror du virkelig at man kan nå 15KM med 802.11b?

Tror, men ved det ikke.. At man kan nå omkring 3-4 KM under de optimale
betingelser

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-08-02 14:57

> Tror, men ved det ikke.. At man kan nå omkring 3-4 KM under de optimale
> betingelser

Ved ikke om det helt kan sammenlignes..

Men GSM 900, kan nås under optimale betingelser. Omkring 40 KM med et 2watt
håndsæt....

802.11b sender så vidt jeg husker med 0,1Watt og i 2,4 Ghz området.... Altså
frekvenser 3dobbel så høje, og en sendestyre på 20 gange mindre.

Jeg hardog i de Noske Fjelde opnået forbindelse med en Nokia 2010.. Hvor
vandrehjemmet havde kraftig retningsbestemt antenne og 8watt gsm base....

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 31-08-02 19:59

Ja, hvis man boede udenfor Europa var sendestyrken sikkert oppe omkring 0.1
W, men i ETSI landene er den mindre (såvidt jeg husker er det 0.02 eller
0.05 W), så de rækkevidder som alle producenterne og iøvrigt også samtlige
danske forhandlere praler med, de holder ikke en meter!

Ærgeligt at os europæere skal putte formuer i antenner.

En mikrobølgeovn bruger iøvrigt også 2,4 Ghz - og de "sender" med 600-900W

Hans Jakobsen
Tune up your ear with EarMaster http://www.earmaster.com

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 31-08-02 21:03

On Sat, 31 Aug 2002 20:59:01 +0200, "Hans Jakobsen"
<digital@miditec.com> wrote:

>En mikrobølgeovn bruger iøvrigt også 2,4 Ghz - og de "sender" med 600-900W

....og har et faradaybur uden om.
--
Per K. Nielsen

http://pknielsen.dk/geocaching/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-09-02 23:53

> [...]

> 0.05 W), så de rækkevidder som alle producenterne og iøvrigt også samtlige
> danske forhandlere praler med, de holder ikke en meter!

Vrøvl, ETSI specificerer en udstrålet effekt på 100mW, hverken mere eller
mindre.

> Ærgeligt at os europæere skal putte formuer i antenner.

Har du forstand på antenner, der er en del andre fordele end højere
sendestyrke.

> En mikrobølgeovn bruger iøvrigt også 2,4 Ghz - og de "sender" med 600-900W

Og er konstrueret med et metalbur så netop 2.4Ghz udstrålingen er meget lav.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 02-09-02 17:30

> Og er konstrueret med et metalbur så netop 2.4Ghz udstrålingen er meget
lav.

Men hvis man nu tog burret ud, og bruge ovnen som sender? Det er vist
rimeligt farligt iøvrigt...

Fra : KsNa

Dato : 02-09-02 17:53

"Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> skrev i en meddelelse

> lav.
> >
> Men hvis man nu tog burret ud, og bruge ovnen som sender? Det er vist
> rimeligt farligt iøvrigt...

Hvis man nu kun fjerner døren, bliver den så retningsbestemt, eller....

Mvh.
Kim

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 02-09-02 18:44

"KsNa" <KsNa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man nu kun fjerner døren, bliver den så retningsbestemt, eller....

Spændende... men spørgsmålet er, om nogle har nerverne til at forsøge.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-09-02 20:48

On Mon, 2 Sep 2002 18:52:38 +0200,
KsNa <KsNa@mail.dk> wrote:

> "Martin Sjøberg" <martin@sjoeberg.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man nu kun fjerner døren, bliver den så retningsbestemt, eller....

Metalflader reflekterer mikrobølger omkring 2.4GHz, men det absorberes
af eksempelvis vand og fedt. Jeg ved ikke med sten. Jeg ved dog, at
802.11a (5GHz) reflekteres bedre af mure end 802.11b.

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 03-09-02 13:34

> Vrøvl, ETSI specificerer en udstrålet effekt på 100mW, hverken mere eller
> mindre.

Prøv at se på nedenstående link. Hvorfor er rækkevidden i ETSI landene 1/3
af andre lande?
http://www.orinocowireless.com/upload/documents/Ranges.htm

> Og er konstrueret med et metalbur så netop 2.4Ghz udstrålingen er meget
lav.

Er der slet ingen der opdagede at jeg puttede en smiley bagefter?????

mvh Hans Jakobsen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-09-02 22:34

"Hans Jakobsen" <digital@miditec.com> wrote:

> Prøv at se på nedenstående link. Hvorfor er rækkevidden i ETSI landene 1/3
> af andre lande?
> http://www.orinocowireless.com/upload/documents/Ranges.htm

Som jeg skrev specificerer ETSI en udstrålet effekt på 100mW, på antennen,
det vil sige at en 100mW radio må have en antenne på 1 dBi monteret,
alternativt kan man montere en kraftigere antenne og skrue ned for
sendestyrken.

FEC specificerer noget andet, og derfor kan du opnå længere rækkevidde, men
stadig er der det tilfældes for begge specifikationerne at en 100mW radio er
det største der kan godkendes til ISM båndet uden licens.

Proxim har f.eks. en entenne der tager højde for ETSI regulativerne, nummer
7025 på nedenstående side:

http://www.proxim.com/products/all/harmony/articles/ar2001-acc.html

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 04-09-02 09:08

> [...]
> det vil sige at en 100mW radio må have en antenne på 1 dBi monteret,
> alternativt kan man montere en kraftigere antenne og skrue ned for

Dermed er vi jo tilbage hvor vi startede? - at i ETSI landene må vi ikke
sende med så stor styrke som i andre lande. De fleste access points leveres
jo med antenner på mere end 1 dBi. Med en 3 dBi antenne må man således kun
sende med 50 mW.

Det interessante er så om det er brugeren selv der skal skrue ned for
sendestyrken?
- så har man jo lidt ekstra i baghånden hvis der skulle blive problemer med
forbindelsen.

mvh Hans Jakobsen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-09-02 14:58

Vi startede med at du skrev:

> så de rækkevidder som alle producenterne og iøvrigt også samtlige
> danske forhandlere praler med, de holder ikke en meter!

Og det holder ikke en meter...

> Det interessante er så om det er brugeren selv der skal skrue ned for
> sendestyrken?

Tja, Orinoco, som du selv linkede til, leverer nu et world card, der er det
samme kort der sælges over hele verden, du vælger så dit regulative domain i
driveren.

I nogen produkter stiller du selv sendestyrken, i andre kan den slet ikke
justeres ned, og i andre igen kan den ikek justeres op.

> - så har man jo lidt ekstra i baghånden hvis der skulle blive problemer
med
> forbindelsen.

Ja, lidt lige som en bil, nogen kan køre hurtigere end det er tilladt, andre
kan ikke, og ganske få kan slet ikke køre så langsomt som det kræves, de
sidste må så ikke anvendes herhjemme, men gerne sælges.

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 04-09-02 21:53

Ulrik Lunddahl replied:

> Og det holder ikke en meter...

jo, helst omkring 100m (joke)

Martin Sjøberg

Fra : Martin Sjøberg

Dato : 04-09-02 08:51

Hans Jakobsen skrev:

> [...]

Hvorefter Ulrik Lunddahl svarede:

Og Hans Jakobsen udrede sig:

> Er der slet ingen der opdagede at jeg puttede en smiley bagefter?????

Jo, jeg tror bare folk gerne vil tage ting meget seriøst.

Fra : Peter

Dato : 04-09-02 10:34

Jeg ku' altså godt li' den med døren
/ Peter