Tekst størrelse med css
Fra : administrator@webine~

Dato : 31-08-02 12:19

Jeg har forsøgt at bruge css, men al tekst som står i tabel for f.eks. ikke
den angivet font størrelse.

Hvad skal jeg skrive i css for at få tekst i tabel til at blive den
størrelse som jeg ønsker?

se evt. eksempel: http://www.webinet.dk/test/

På forhånd tak for hjælpen

Thomas

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 31-08-02 12:33

skrev: (messageID:

> Jeg har forsøgt at bruge css, men al tekst som står i tabel for f.eks.
> ikke den angivet font størrelse.
>
> Hvad skal jeg skrive i css for at få tekst i tabel til at blive den
> størrelse som jeg ønsker?

Enten skal du i css angive font og størrelse for elementet "td", eller
også skal du markere teksten i tabellen som <p>...</p>

Jeg ville foretrække det sidste.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : administrator@webine~

Dato : 31-08-02 12:37

takker mange gange

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 31-08-02 21:11

"Kasper Damkjær" skrev ...

> Enten skal du i css angive font og størrelse for elementet "td",
> eller også skal du markere teksten i tabellen som <p>...</p>
>
> Jeg ville foretrække det sidste.

Hvorfor?

Michael Kjærgård
http://randerscimbria.dk

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 01-09-02 10:41

Michael Kjærgård skrev: (messageID: <news:3d7122c6$0$87298
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>)

> "Kasper Damkjær" skrev ...

> Hvorfor?

Fordi jeg foretrækker at brødtekst (uanset om det står i en table eller
ej) angives korrekt med <p>...</p>. I øvrigt kan der jo optræde <h1>,
<li> og andre elementer i samme table, og så finder jeg det nemmere kun
at lave markup på de enkelte elementer og holde <table> "ren".

Det er vel en smagssag, jeg ved ikke hvad der er mest "korrekt".

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Fra : Rune Glerup

Dato : 01-09-02 14:06

Kasper Damkjær skrev:

> [...]
> <li> og andre elementer i samme table, og så finder jeg det nemmere kun
> at lave markup på de enkelte elementer og holde <table> "ren".

Det kommer jo også an på hvad man bruger <table> til.

Hvis man laver en decideret tabel, fx med varer i en webshop, skal man
jo ikke pakke de enkelt cellers indhold ind i <p> da det ikke er afsnit
men tabulære data.

Bruger man <table> til at lave layout, bør man pakke teksten ind i <p>
da der her /er/ tale om afsnit.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 01-09-02 18:50

"Rune Glerup" skrev ...

> [...]
> det ikke er afsnit men tabulære data.
>
> Bruger man <table> til at lave layout, bør man pakke teksten
> ind i <p> da der her /er/ tale om afsnit.

ja, det forklarer det jo

Michael Kjærgård
http://randerscimbria.dk

Fra : Dcasso

Dato : 30-08-02 16:37

En mulighed så vidt jeg husker er eks:

table {font-size: 12px}

eller også kan du gøre det på td eller tr, altså td {font-size: 12px}

Fra : Chrisser

Dato : 02-09-02 08:27

<administrator@webinet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> den angivet font størrelse.
>
> Hvad skal jeg skrive i css for at få tekst i tabel til at blive den

jeg har læst svarene herunder, og jeg foretrækker nu at lave klasser til
disse ting
EX:
..tabelindhold{
font-size: 12px;
}

- og så i tabeltaget: <table class="tabelindhold">

FORDI: Det er ikke altid jeg vil have mine tabeller til at være ens og så er
det ikke så, smart at overskrive table-taget. Brug af klasser giver mere
frihed, især hvis man udbygger hen af vejen...

MVH
Chrisser