Skærme
Fijala 3554
AOC eller ViewSonic? Anbefalinger søges...
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 31-08-02 11:08

Jeg har planer om at investere i en ny 19" skærm og valget står lige nu
imellem en AOC 9KLR som har 0,25 dot pitch, max res. på 1600*1200 ved 75 Mhz
og en ViewSonic E2 E95 som har max. res. på 1600*1200 ved 76 Mhz og 0,22
horisontal dot pitch og 0,26 vertikal dot pitch. Begge skærme er så vidt jeg
kan se flade i stedet for de sædvanlige let buede. Hvilket mærke er bedst?
Grundet til at valget står mellem disse to skærme er, at de er forholdsvis
overkommelige prisklassemæssigt. Begge ligger lige lidt over 2.000 kr. med
transport.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 01-09-02 08:38

Flemming C. Lund wrote:

> [...]
> vertikal dot pitch. Begge skærme er så vidt jeg kan se flade i
> stedet for de sædvanlige let buede. Hvilket mærke er bedst?
<snip>

Jeg kender ikke de to skærme af andet end navn og udseende ved 60
Hz (der sad et par low-quality TFT'er på fordelerboksen i den
butik jeg så dem i...), men min generelle erfaring med mærkerne
er, at ViewSonic er /væsentligt/ bedre end AOC - specielt når
det gælder holdbarheden. Selv sidder jeg med en 17" ViewSonic
E70f, der også er af den flade type, og det er uden tvivl min
absolutte favorit blandt de mange skærme af samme størrelse jeg
så på da jeg købte den for et års tid siden. Den står skarpt, er
nem at indstille, og kører 1024x768@85 Hz så det er en sand fryd
- mon ikke E95'eren kan klare det samme i højere opløsninger

Husk nu, at skærmen ikke gør det alene, meget afhænger også af
grafikkortets udgangskvalitet. Min bedømmelse er baseret på to
grafikkort: Mit gamle ATI Radeon SDR og mit nye ATI
All-in-Wonder Radeon.

Det bedste ville være, om du kunne se begge skærme i funktion på
en gang, men kan du ikke det nytter rådet selvfølgelig ikke så
meget

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.