Skrivebeskyttet dokument
Fra : Salva

Dato : 30-08-02 22:55

På vore arbejdsplads er vi nogle stykker der 'deler' et word dokument på
serveren. (et skema)

Problemet er, at hvis person A har åbnet dokumentet og person B derefter
også åbner det samme dokument for at rette i det, så kommer der en advarsel
frem som fortæller at dokumentet er skrivebeskyttet når man vil gemme. Det
er selvfølgelige meget godt, men er der en måde man kan komme uden om dette?

Når det er sådan, at flere skal kunne åbne og rette i et dokument, hvad er
så den rigtige løsning? Kan det overhoved lade sig gøre med Word (XP
versionen)??

-salva

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-08-02 09:22

"Salva" <salvanone@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når det er sådan, at flere skal kunne åbne og rette i et dokument, hvad er
> så den rigtige løsning? Kan det overhoved lade sig gøre med Word (XP

Så vidt jeg ved kan kun en person rette i dokumente5t adgangen. Alt andet
ville være meningsløst. Forestil dig at en af dine brugere åbner dokumentet
og rettet ordet "kom" til "gå". Samtidigt rettet en anden bruger "kom" til
"bliv". Hvem har så ret.

Den eneste løsning er, at bruger 2, må vente til bruger 1 ere færdig før han
hun begynder at arbejde med dokumentet.

Hvis medarbejderne kun arbejder med dele af dokumentet, kan du opdele dette
i underdokumenter og så samle dem i et hoveddokument.

Jan

Fra : Salva

Dato : 31-08-02 10:03

> [...]
dokumentet
> og rettet ordet "kom" til "gå". Samtidigt rettet en anden bruger "kom" til

Det er lige det!

> Hvis medarbejderne kun arbejder med dele af dokumentet, kan du opdele
dette
> i underdokumenter og så samle dem i et hoveddokument.

Okay, det må jeg kigge nærmere på. Jeg tænkte bare på, at OfficeXP kan en
masse smarte funktioner, og om der var et "workaround" på dette problem...

Det kan godt være at løsningen er, at oprette en ny kalender i Exchange og
så de bruge den, til at tilrettelægge deres timer.

-salva

Fra : pre

Dato : 31-08-02 11:09

Hvad med at gøre dokumentet til en skabelon og evt skrivebeskytte den,
evt. med et password?

© pre 2002

Fra : Salva

Dato : 31-08-02 14:04

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med at gøre dokumentet til en skabelon og evt skrivebeskytte den,
> evt. med et password?

Hmmm, er ikke helt med.
Vi skal vel på en eller anden måde skrive til filen i "realtime" på serveren
så hver gang en bruger rette et eller andet på dokuemntet så bliver det gemt
med det samme. Det kan jeg kun se, at det kan gøres via en database på en
eller anden måde!!

Fra : Lars Klintholm

Dato : 31-08-02 16:17

Salva skrev:

> [...]
>
> Når det er sådan, at flere skal kunne åbne og rette i et dokument,
> hvad er så den rigtige løsning? Kan det overhoved lade sig gøre

Jeg mener ikke dette er muligt i Word. Ikke direkte i hvert fald.

Men hvis det er et skema I skriver i, kunne du eventuelt lave skemaet i
Excel. Her er der nemlig muligehd for at flere kan skrive i arket
samtidigt. Funktioner, Del projektmappe.....

Herefter kunne du eventuelt indsætte Excel arket i Word med kæde.

--
Mvh.
LarsK

Fra : Salva

Dato : 31-08-02 20:29

> [...]
> samtidigt. Funktioner, Del projektmappe.....
>
> Herefter kunne du eventuelt indsætte Excel arket i Word med kæde.

Jeg ved heller ikke hvorfor de bruger Word til det. Det ER et skeame så det
ville være nemmere at bruge feks. excel. Men det var nu nok det de havde af
programmer og viden dengang de startede på dette skema... :)

Jeg tror excel måske er løsningen.

Tak for det :)

-salva

Fra : pre

Dato : 31-08-02 12:49

Supplerende:
Der er lige den Word finesse, at ved at bruge dialogboksen for at åbne
filen, så er der under pilen ved Åbn mulighed for at vælge forskellige
måder at åbne filen på (Åbn fil, Åbn Kopi, Åbn Skrivebeskyttet. Dermed
er der åbnet for en makro-løsning - den forudsætter en del planlægning.
En nemmere løsning kunne være at "gemme" filen så den ikke kommer med i
boksen. Det kræver kun en genvejsknap og en makro der konsekvent
henter/gemmer en kopi.

© pre 2002

Fra : Salva

Dato : 31-08-02 20:30

> [...]
> En nemmere løsning kunne være at "gemme" filen så den ikke kommer med i
> boksen. Det kræver kun en genvejsknap og en makro der konsekvent

Ved du hvordan sådan en macro kunne se ud?

-salva

Fra : pre

Dato : 01-09-02 08:01

Det er ikke makroen der er problemet. Den skal bare stilles til at
udføre de nødvendige kommandoer.

Problemet er de samtidige rettelser. Som Jan Kronsell allerede har
påpeget er det ikke god EDB-praksis og jeg har ikke mulighed for at
afprøve kopifunktionen som selvsagt ikke må resultere i et hav af
kopier, kopi1, kopi2 osv.

Men hvis rettelserne kunne skilles ud til en separat funktion så kunne
følgende også være en realitet (det kan gøres via en makro):
Åbn det pågældende dokument som Read-Only. Luk det med det samme. Alt
ligger nu som det aktive dokument og kan umiddelbart bruges men ikke
gemmes.

Excel løsningen som Lars Klintholm foreslog er måske mere i pagt med det
du ønsker, ellers ville jeg foreslå en makro der indlæste som Read-Only
men med et PassWord der kunne tillade rettelser. Derudover kan der nok
findes flere veje men det forudsætter mere kendskab til de lokale
forhold end jeg har efter det foreliggende.

© pre 2002

Fra : Salva

Dato : 01-09-02 09:58

> [...]
> findes flere veje men det forudsætter mere kendskab til de lokale
> forhold end jeg har efter det foreliggende.

Okay. Der er lidt at kigge på mandag morgen :)

Tak for svarende.

-salva

Fra : pre

Dato : 01-09-02 12:47

Det ser ud som om tingene udvikler sig. Her et praktisk eksperiment som
forenkler mange ting:
Skriv lidt tekst i et dokument. Klik på Gem som. I dialogboksen klik på
Funktioner, Generelle Egenskaber og vælg Skrivebeskyttet anbefalet.Klik
OK

Filen kan nu uden videre åbnes men Word protesterer mod at gemme. Den
der så virkelig har brug for at rette kan gemme en kopi og rette deri.
Dermed er vi tilbage i starten, dog med et workaround som måske kan være
nyttigt.

Derudover er det muligt at XP har en funktion tilsvarende den her viste:
Windows 98 peer-to-peer networking provides minimal access control,
primarily password based, that can be overridden easily. Men Windows
anbefaler straks at annullere funktionen - af sikkerhedsgrunde.

© pre 2002

Fra : pre

Dato : 01-09-02 22:23

Word snyder og de kønne ord om hjælpen til korrespondenter og sekretærer
er tomme - i den forstand, at et skrivebeskyttet dokument måske nok kan
åbnes med en makro, men alt det halløj for at beskytte den rettede fil
gør arrangementet besværligt og usikkert. Næppe kan det akcepteres at en
(af bruger A) rettet fil bliver erstattet med en fil der er rettet af
bruger B. Måske tager jeg fejl, men foreslår alligevel at makroen
herunder indsættes som et rimeligt workaround.

Makroteksten skal kun indsættes i VBE, den fungerer ved at kalde Words
FileOpen. Slettes makroteksten kommer den gamle rutine frem igen.

Hvis XXXX erstattes med det nøjagtige filnavn kommer den forklarende
tekst frem når filen åbnes, ellers vil alt virke som før. Teksten kan
rettes efter behag kun skal linierne med _ afsluttes nøjagtigt som vist.
Det er bedst med Klip og Sæt Ind.

Håber det virker tilfredsstillende, ellers kaldop, jeg er ikke 100%
tilfreds med alt.

© pre 2002
(perian@postkasse.net)

***************************
FileOpen()
With Dialogs(wdDialogFileOpen)
.Display
If .Name = "XXXX.doc" Then
MsgBox "Hvis flere har åbnet denne fil" & vbCr _
& "bliver den sat som ReadOnly og kan ikke gemmes." &
vbCr _
& "Løsningen er: Gem som en kopi og vent til filen er
fri."
End If
.Execute
End With