GCC - hello world, executable [linux newbi~
Fra : Tinky Winky

Dato : 30-08-02 15:17

Jeg har "lavet" (kopieret) et lille Hello World program i C. Jeg kan godt
compilere det, men ikke få lavet en eksekverbar fil - eller også kan jeg
bare ikke starte det.

Min source code ligger i filen: "HelloWorld.c"

Hvad skal jeg skrive i commandline for at compilere programmet og eksekvere
det? Skal jeg "stå" i et bestemt directory eller have specielle rettigheder
(være root?)?

Evt. link til en tutorial på compileren? At programmere er ikke det største
problem, men at få compileren til at virke. man gcc, får jeg ikke så meget
ud af, der er ingen eksempler, men masser af forklaringer på avancerede
funktioner.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 30-08-02 15:24

Tinky Winky wrote:

> [...]

> det? Skal jeg "stå" i et bestemt directory eller have specielle rettigheder

gcc HelloWorld.c
chmod +x a.out
../a.out

Hvad får du af fejl?

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Tinky Winky

Dato : 30-08-02 17:42

> gcc HelloWorld.c
> chmod +x a.out
> ./a.out
>
> Hvad får du af fejl?

Ingen fejl, det virker, tak.

Hvilke rettigheder ændrer chmod på?
Hvorfor skal man skrive ./ foran a.out?
Er a.out en "normal" eksekverbar fil som alle andre?

Fra : Kent Friis

Dato : 30-08-02 17:44

Den Fri, 30 Aug 2002 18:42:27 +0200 skrev Tinky Winky:
>eksekvere
>rettigheder

>Ingen fejl, det virker, tak.
>
>Hvilke rettigheder ændrer chmod på?

Execute-rettigheder.

>Hvorfor skal man skrive ./ foran a.out?

For at fortælle hvor programmet ligger henne. Normalt kigger systemet
kun i /bin, /usr/bin, /usr/local/bin og måske $HOME/bin

>Er a.out en "normal" eksekverbar fil som alle andre?

Jeps.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-08-02 19:24

Tinky Winky wrote in <ako79i$4k6$1@sunsite.dk>:
> Hvorfor skal man skrive ./ foran a.out?

Fordi det er en sikkerhedsrisiko, hvis systemet automatisk kigger i den
aktuelle mappe.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Peter Bødskov

Dato : 30-08-02 20:20

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
skrev i en meddelelse news:ako79i$4k6$1@sunsite.dk...
> eksekvere
> rettigheder

> Hvilke rettigheder ændrer chmod på?

chmod kan ændre på både Read (r), Write (w) og Execute (x) rettigheder. I
det ovenstående eksempel er det, som Kent skriver, kun execute rettigheden
der ændres på.

Fra : Larz

Dato : 30-08-02 17:49

Bjarke Freund-Hansen wrote:
> gcc HelloWorld.c
> chmod +x a.out

chmod er ikke nødvendig...

--
-
Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-02 20:44

Bjarke Freund-Hansen <RoceKiller@impsoft.dk> writes:

> chmod +x a.out

Er den ikke det som standard?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Larz

Dato : 30-08-02 21:14

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Er den ikke det som standard?

Jo. Derfor min post ;)

--
-

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 30-08-02 21:22

Larz <lp@your-pants.coder.dk> writes:

> Jo. Derfor min post ;)

Måske medmindre man har umask 466 e.l.?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Larz

Dato : 30-08-02 21:53

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Måske medmindre man har umask 466 e.l.?

Nej, gcc laver en executable der har x

--
-

Fra : Larz

Dato : 30-08-02 17:49

Tinky Winky wrote:
> [...]
> det? Skal jeg "stå" i et bestemt directory eller have specielle rettigheder

gcc -o HelloWorld HelloWorld.c
../HelloWorld

> [...]
> ud af, der er ingen eksempler, men masser af forklaringer på avancerede

http://www.cprogramming.com/
http://www.acm.uiuc.edu/webmonkeys/book/c_guide/

Følg evt. <news:alt.comp.lang.learn.c-c++>

--
-

Fra : Tinky Winky

Dato : 30-08-02 20:31

> Jeg har "lavet" (kopieret) et lille Hello World program i C. Jeg kan godt
[...]

Tak for alle Jeres svar.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-02 20:43

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> writes:

> Hvad skal jeg skrive i commandline for at compilere programmet og eksekvere
> det? Skal jeg "stå" i et bestemt directory eller have specielle rettigheder
> (være root?)?

Som en genvej hvis du har "make" installeret, kan du få den til at
kalde gcc for dig.

"make HelloWorld"

Efter gcc er kaldt kan du køre den med "./HelloWorld". Make er et
kraftfuldt værktøj som gør det let at automatisere oversættelsen når
du får flere filer at rode med i dit program.