VBScript - Hvordan tjekker jeg eksistensen~
Fra : Klaus Ambrass

Dato : 30-08-02 10:07

Hej,

jeg opbygger en form dynamisk vha ASP, og nogle gange sker det at en
<INPUT> ikke bliver indsat (fordi der ikke er nogen records i den
pågældende tabel), og det er som det skal være.

Mit problem er imidlertid, at jeg har noget VBScript som adderer en række
textbokse, men af og til er nogle af dem ikke på formen pga. ovennævnte
situation. Nu vil jeg gerne vide hvordan jeg i VBScript kan teste for om et
felt er der eller ej, noget i stil med:

If TheForm.mitFelt.Exists Then ...

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 30-08-02 10:43

Klaus Ambrass skrev i news:Xns927A71B9E5788ambrass@212.88.64.226:

> [...]
> ovennævnte situation. Nu vil jeg gerne vide hvordan jeg i VBScript kan
> teste for om et felt er der eller ej, noget i stil med:

if topic = "ASP" then
FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
end if

Hvis du vil tjekke om "mitfelt" eksistere i <form>'en
<form method="post">
<input name="mitfelt"/>
</form>
kan du bruge
if request.form("mitfelt")<>"" then
response.write "mitfelt er der, og indeholder noget"
else
response.write "mitfelt er der ikke, eller indeholder ikke noget"
end if

/morten

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 30-08-02 11:03

Morten Abildgaard <none@all.dk> wrote in news:Xns927A77371B6FCnonealldk@
212.242.40.196:

> [...]
> else
> response.write "mitfelt er der ikke, eller indeholder ikke noget"

Jeg vist ikke klantre nogen for at have misforstået min formulering...

Det er min klient som foretager udregningen, og det er her at jeg
sommetider mangler et felt i min beregning.

Fx.

<INPUT TYPE="text" NAME="dDato1" VALUE="<%=rs("datoStart")%>">
<INPUT TYPE="text" NAME="dDato2" VALUE="<%=rs("datoSlut")%>">
<INPUT TYPE="text" NAME="antalDage">
<INPUT TYPE="text" NAME="iBelob1">
<INPUT TYPE="text" NAME="iBelob2">
<INPUT TYPE="text" NAME="Total">

<SCRIPT>

TheForm.antalDage.Value=CDate(TheForm.dDato2.Value) - CDate
(TheForm.dDato1.Value)
TheForm.Total.Value=TheForm.antalDage.Value * TheForm.iBelob1.Value +
TheForm.iBelob2.Value

</SCRIPT>

Nogle gange sker det, at iBelob2 ikke findes og derfor mangler det helt fra
min HTML-side. Og så får jeg en fejl i scriptet der brokker sig over at
iBelob2 ikke findes. Jeg vil helst undgå at lave en

<INPUT TYPE="hidden" NAME="Belob2" VALUE="0">

Jeg mener man kan tjekke for existens af et felt i JS, men jeg vil helst
bliver i VBS... ja, jeg er sgu besværlig!

--

Klaus Ambrass
IT - Storstrøms Amt

Fra : Chrisser

Dato : 30-08-02 11:29

"Klaus Ambrass" <kam@it.stam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener man kan tjekke for existens af et felt i JS, men jeg vil helst
> bliver i VBS... ja, jeg er sgu besværlig!

- sådan som du nu har skrevet er dit felt der da, der er bare ikke nogen
value på !
Hvis ikke dette også er en misforståelse så kan du teste på om value er
tom, hvis den er det tildeler du den bare værdien 0 før du lægger sammen..

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-08-02 11:35

Chrisser wrote in news:aknhgl$lks$1@sunsite.dk:

> "Klaus Ambrass" <kam@it.stam.dk> skrev i en meddelelse

[snip en hel masse tekst]

> [...]
> Hvis ikke dette også er en misforståelse så kan du teste på om
> value er tom, hvis den er det tildeler du den bare værdien 0 før du

vil du ikke være flink og slette en smule i det du citerer ? Der er ingen
grund til at medsende over 70 liniers tekst for at tilføje 5 mere til det
oprindelige indlæg.

Se evt http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Chrisser

Dato : 30-08-02 11:41

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> grund til at medsende over 70 liniers tekst for at tilføje 5 mere til det

Har du talt dem ??????
- bortset fra det plejer jeg normalt at klippe i det jeg svarer på
- bortset fra det, hva.... havde du et svar til Klaus eller var det bare for
at brokke dig over en smutter

Chrisser

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-08-02 11:49

Chrisser wrote in news:akni6b$pcg$1@sunsite.dk:

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du talt dem ??????

nej ... men min newsreader har indbygget, at man kan se antallet af
linier løbende ... derfor var det ikke noget problem at trække to tal fra
hinanden.

> - bortset fra det plejer jeg normalt at klippe i det jeg svarer på
> - bortset fra det, hva.... havde du et svar til Klaus eller var det
> bare for at brokke dig over en smutter

hvis jeg havde haft et svar til Klaus, så havde jeg skrevet det til ham

Jeg skriver til dig for at bede dig om at slette den tekst i det
oprindelige indlæg, der ikke direkte er relateret til det du svarer på.
Hvis du normalt gør dette - jeg har ikke gennemlæst de indlæg du
tidligere har skrevet - så er der jo ikke mere at diskutere i den sag.

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 09-09-02 11:54

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in news:aknhgl$lks$1@sunsite.dk:

<snip/>

> [...]
> Hvis ikke dette også er en misforståelse så kan du teste på om
> value er tom, hvis den er det tildeler du den bare værdien 0 før du

Den har jeg tænkt på, men løser ikke rigtig problemet - for du må/kan jo
ikke teste om et felt er lig 0 hvis det ikke eksisterer på form'en.
Det er lige før jeg hopper over i JavaScript og gennemløber alle feltnavne i
formularen. Det er bare sådan lidt bøvlet, når man nu er så glad ved VB.

Jeg bliver jo nok nødt til at falde tilbage på et hidden felt. ak...

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Chrisser

Dato : 30-08-02 10:54

> [...]
> textbokse, men af og til er nogle af dem ikke på formen pga. ovennævnte
> situation. Nu vil jeg gerne vide hvordan jeg i VBScript kan teste for om

jeg tror ikke du kan gøre det på den måde, men hvad med at generere en
hidden input med evt. med bestemt værdi hvis der ikke er nogen records, så
kan du teste på det på den anden side
- var det en ide ???

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 30-08-02 12:34

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in news:aknfef$9tu$1@sunsite.dk:

> "Klaus Ambrass" <kam@it.stam.dk> skrev i en meddelelse

<klip/>

> [...]
> hidden input med evt. med bestemt værdi hvis der ikke er nogen records,
> så kan du teste på det på den anden side

Jowda - og jeg bliver måske nødt til at falde tilbage på den løsning. Jeg
ville blot gerne undgå en hidden-løsning, hvis det var muligt.

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-08-02 16:12

Klaus Ambrass wrote in news:Xns927A8AC1FFA82ambrass@212.88.64.226:

> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in

> Jowda - og jeg bliver måske nødt til at falde tilbage på den løsning.
> Jeg ville blot gerne undgå en hidden-løsning, hvis det var muligt.

du kan jo altid lave en "on error resume next", og så teste på, hvilken
fejl der bliver lavet. Det har jeg selv brugt i et tilfælde, hvor jeg
skulle starte Excel fra en hjemmeside. Der kunne det både ske, at der
enten ikke var Excel installeret - eller at man nægtede scriptet at blive
udført. Her kommer WSH/IE med to forskellige fejlkoder, så de forskellige
årsager kan skelnes fra hinanden.