editering af filer
Fra : Kasper Lund

Dato : 29-08-02 13:57

Hvis jeg nu vil ændre min fstab fil uden at logge ind som root skriver jeg
su root -> password. Derefter skriver jeg vi /etc/fstab, og jeg får filen
frem i vi, men derfra kan jeg ikke ændre en skid selvom jeg er root - hvad
går der galt?
--
Mvh. Kasper

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 29-08-02 14:01

Kasper Lund wrote:
> [...]
> frem i vi, men derfra kan jeg ikke ændre en skid selvom jeg er root - hvad

Hvilket operativsystem kører du?

Hvad skriver:

ls -l /etc/fstab

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper Lund

Dato : 29-08-02 14:11

Mogens Kjaer wrote:

> Hvilket operativsystem kører du?

Mandrake 8.2

> Hvad skriver:
>
> ls -l /etc/fstab
[kasper@itpdk kasper]$ ls -l /etc/fstab
-rw-r--r-- 1 root root 619 aug 27 15:37 /etc/fstab

--
Mvh. Kasper

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-08-02 14:13

Kasper Lund wrote:
> [...]
> frem i vi, men derfra kan jeg ikke ændre en skid selvom jeg er root - hvad

Og du har helt styr paa hvordan du anvender 'vi'? Forskellen paa
kommando- og indsaet-tilstand? Og hvordan du gemmer? Hvilke fejl faar
du?

Hvis du er 100-meter mester i 'vi' maa du undskylde mit mod-spoergsmaal,
men det fremgik ikke af dit oprindelige spoergsmaal hvad det eksakte
problem var...

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Kasper Lund

Dato : 29-08-02 14:39

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
>
> Hvis du er 100-meter mester i 'vi' maa du undskylde mit mod-spoergsmaal,
> men det fremgik ikke af dit oprindelige spoergsmaal hvad det eksakte
Det er jeg bestemt ikke, jeg er total linux newbie

--
Mvh. Kasper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-08-02 14:53

Kasper Lund wrote:

> Det er jeg bestemt ikke, jeg er total linux newbie

Så brug en anden editor, f.eks. pico.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-08-02 14:55

Kasper Lund wrote:

> Det er jeg bestemt ikke, jeg er total linux newbie

Så prøv en anden editor.
F.eks. 'pico'
.... eller hvis du har X, så noget grafisk ala Nedit/Gedit eller lign.

'vi' er ... øhmm.. speciel :)

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-08-02 15:23

On Thu, 29 Aug 2002 15:54:40 +0200, Peter Mogensen wrote:

> ... eller hvis du har X, så noget grafisk ala Nedit/Gedit eller lign.

Emacs er din ven.

/Michael Knudsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-08-02 15:30

Michael Knudsen wrote:

> Emacs er din ven.

I know :) .. men det turde jeg ikke foreslå af frygt for at starte en
religionskring

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-08-02 15:56

Michael Knudsen wrote:

> Emacs er din ven.

Du mener det er intuitivt at taste 'C-x C-c n yes' for at komme ud af
emacs? En nybegynder vil ikke engang vide hvordan man taster
ovenstaaende.

Vh,

Fra : Leif Neland

Dato : 30-08-02 22:51

> Du mener det er intuitivt at taste 'C-x C-c n yes' for at komme ud af
> emacs? En nybegynder vil ikke engang vide hvordan man taster
> ovenstaaende.

Og hvordan gør man så det?

Leif

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 29-08-02 17:06

Michael Knudsen wrote:

> Emacs er din ven.

Er den virkelig? Mener du virkelig, at en person, der kommer fra en
Windows-verden og ikke engang kan finde ud af vi, ville have glæde af Emacs?

Fra : tdn

Dato : 29-08-02 18:27

> 'vi' er ... øhmm.. speciel :)

speciel betyder her KANON GO GULDEDITOR! ;-D

(sorry hvis Emacs folk ser det som hellig krig, men det er den altså ;P)

Fra : Ove Lie

Dato : 30-08-02 10:35

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i melding

> Så prøv en anden editor.
> F.eks. 'pico'

Ja hadde bare "den" vært instalert som standard på aøøe distroer m.m.

-Ove
Som ikke finner ut av verken vi,emacs eller deres like.

Skjønner at det handler om å lære det da jeg i gamle dostider tilogmed kunne
bruke wp5x

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-08-02 22:14

On Thu, 29 Aug 2002 14:56:29 +0000 (UTC), Ole Michaelsen wrote:

> Du mener det er intuitivt at taste 'C-x C-c n yes' for at komme ud
> af emacs?

Ja da.

> En nybegynder vil ikke engang vide hvordan man taster ovenstaaende.

:q!

,

--
"It's only work if somebody makes you do it." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 30-08-02 09:07

Adam Sjøgren wrote:

> Ja da.

> :q!

Det er maaske heller ikke intuitivt - men i det mindste kan man taste
det, og man er ude af vi.

C-x C-c n yes er giver ingen mening hvis man taster det, som det staar.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 09:22

Ok.. nu er du selv ude om det. Du har startet en jihad *g*

Ole Michaelsen wrote:

> Det er maaske heller ikke intuitivt - men i det mindste kan man taste
> det, og man er ude af vi.
>
> C-x C-c n yes er giver ingen mening hvis man taster det, som det staar.

Det syntes jeg nu ellers det gør. Ligeså meget som :q! ihvertfald.
Måske syntes du at "M-x kill-emacs RET" giver mere mening? :)

Vi (VI og Emacs folk) bliver alligevel aldrig enige. - og hvis vi ikke
passer på så blander 'joe'-folkene sig også.

Personligt startede jeg med VI og blev hurtig træt af at huske mærkelige
kommandoer, så jeg skiftede til Emacs hvor jeg fandt min kærlighed. Jeg
bruger stadig VI i ny og næ hvis jeg skal rette noget hurtigt på en
maskine hvor jeg ikke har min egen Emacs opsætning.
Det er muligt folk mener Emacs ikke er intuitiv, men når du har brugt
den et stykke tid begynder du at ser at der er lidt fornuft i hvordan
standard-tasterne er valgt. Hvis man lærer at "tænke" i Emacs-lingo, så
falder alle brikkerne pludselig på plads. Den oplevelse fik jeg aldrig
med VI.
VI er ikke nogen dårlig editor, men jeg mener klart at Emacs er den mest
langsigtede indlærings investering og hvis man bare lige skal bruge en
editor hurtigt, så kan man ligeså godt bruge pico eller en lign.
ultra-simpel editor.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-02 09:44

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> VI er ikke nogen dårlig editor, men jeg mener klart at Emacs er den
> mest langsigtede indlærings investering og hvis man bare lige skal

vi kan nogen ting som Emacs ikke kan [1], og Emacs kan nogen ting som
vi ikke kan. Begge har fanatiske tilhaengere og pragmatiske brugere -
personligt mener jeg at man boer kunne bruge en vilkaarlig editor
afhaengig af hvad man havner i.

Under Windows boer man kunne leve med "notepad" til smaating, og under
Unix med "vi", da disse altid er der.

[1] "." fx.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 09:55

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Under Windows boer man kunne leve med "notepad" til smaating, og under
> Unix med "vi", da disse altid er der.

Det er korrekt... selvom Notepad på de fleste Windows-versioner er
desperat knækket. Først på WinXP kan den finde ud af at gemme en tom fil
og vise ikke CRLF filer korret.
Tilgengæld har MS fundet ud af at nu må den kun gemme filer i enten
ASCII eller UCS-2 (bigendian og littleendian).
Jeg kørte et kursus hvor de studerende nogengange brugte Notepad under
XP og hvis du vidste hvor mange gange jeg måtte ind med Emacs og slette
0xFFFE eller 0xFEFF i starten af deres filer for de kunne parses *argghhhh*.

> [1] "." fx.

... som jeg lige har måtte opgive at finde ud af hvad gør i VI.

Hvad er VI-equiv. for "C-h k" ??

Peter

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 30-08-02 10:11

Peter Mogensen wrote:

> .. som jeg lige har måtte opgive at finde ud af hvad gør i VI.

Gentager sidste kommando.

> Hvad er VI-equiv. for "C-h k" ??

:h

eksempelvis

:h .

Vh,

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 30-08-02 10:12

Ole Michaelsen wrote:

> :h
>
> eksempelvis
>
> :h .

i vim, ikke vi.

/Ole

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 10:16

Ole Michaelsen wrote:
> Gentager sidste kommando.

Hmm... dækker en keyboard-macro ikke det?

> :h .

takker :)
så kravlede jeg lidt længere op af VI-stigen :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-02 10:45

> [...]

> 0xFFFE eller 0xFEFF i starten af deres filer for de kunne parses *argghhhh*.

Jeg har endnu ikke stiftet bekendskab med XP. Det lyder som om jeg
skal have en "qedit" med paa en diskette.

> .. som jeg lige har måtte opgive at finde ud af hvad gør i VI.
>
> Hvad er VI-equiv. for "C-h k" ??

Noget i retning af at "Maa jeg godt installere Vim paa den her maskine"?

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 30-08-02 09:46

Peter Mogensen wrote:
> Ok.. nu er du selv ude om det. Du har startet en jihad *g*

Jaja, engang i mellem blusser de op. Det ville vaere kedeligt uden.

> Det syntes jeg nu ellers det gør. Ligeså meget som :q! ihvertfald.
> Måske syntes du at "M-x kill-emacs RET" giver mere mening? :)

Hoer nu her: en totalt n00b "kommer til" at aabne /etc/fstab i en editor. Han
forsoeger desperat at komme ud igen.

Bruger han 'vi' faar han at vide (her paa USENET) at han skal trykke
':q!'. Det trykker han, og han er ude.

Bruger han 'emacs' faar han at vide (her paa USENET) at han skal trykke
'C-x C-c n yes'. Det trykker han, og den skriver paa skaermen: 'C-x C-c
n yes'. Han er ikke ude.

Jeg spoerger igen - hvad er nemmest for den totale n00b?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 10:03

Ole Michaelsen wrote:
> Bruger han 'emacs' faar han at vide (her paa USENET) at han skal trykke
> 'C-x C-c n yes'. Det trykker han, og den skriver paa skaermen: 'C-x C-c
> n yes'. Han er ikke ude.

Kunne man ikke forestille sig at der var nogle flinke Emacs-brugere der
samtidig forklarede ham at C-x betød "Control-X" (hold kontrol-tasten
nede og tryk på "x")?

Iøvrigt så er det "C-x C-c n yes RET" :)

> Jeg spoerger igen - hvad er nemmest for den totale n00b?

At henvende sig i en mere behjælpelig nyhedsgruppe?

Jeg syntes dit eksempel er søgt.
For det første skal man alligevel sætte sig lidt ind i editoren hvis man
skal noget med den. Du får heller ikke meget ud af VI hvis du kun kan
"ESC :q! RET".

Læg også mærke til at Kasper Lund (som startede tråden) faktisk er
blevet præsenteret for Emacs key-stroke-sekvender i denne tråd før der
gik VI-vs-Emacs i den.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 10:06

Peter Mogensen wrote:
> Læg også mærke til at Kasper Lund (som startede tråden) faktisk IKKE er
^^^^

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-08-02 22:14

On Thu, 29 Aug 2002 18:06:17 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

> Er den virkelig? Mener du virkelig, at en person, der kommer fra en
> Windows-verden og ikke engang kan finde ud af vi, ville have glæde
> af Emacs?

Den har da venlige menuer man kan bruge med sin mus og en venlig
tutorial der henvises til fra start-skærmen?

,

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-08-02 22:30

Adam Sjøgren wrote:

> Den har da venlige menuer man kan bruge med sin mus og en venlig
> tutorial der henvises til fra start-skærmen

Det har Vim (GVIM) faktisk også.
Jeg vil også til enhver tid mene at Emacs ikke er mere kompliseret end
VI. Personlig har jeg forladt VI (godtnok for lang tid siden) fordi jeg
syntes Emacs var mere logisk opbygget - Jeg kunne aldrig drømme om at
vende tilbage.
Men begge editorer virker skræmmende på nybegyndere. Underligt egentlig.

Tænk på hvor lang tid det vil tage at lære at gøre det samme med Emacs
eller VI som Notepad kan.

- starte og exit'e
- åbne filer og gemme.
- copy-paste.
- søge lidt.

Resten er ren bonus :)

Peter

Fra : frank damgaard

Dato : 30-08-02 01:04

Peter Mogensen <apm@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> vende tilbage.
> Men begge editorer virker skræmmende på nybegyndere. Underligt egentlig.

dette gælder for Windows-opflaskede nybegyndere :)

Pre-Windows brugerne er vant til editorer af den slags, også fra DOS,
som f.eks. med wordstar (QEdit, borlands editorer i turbo C/Pascal,... osv.)

> Tænk på hvor lang tid det vil tage at lære at gøre det samme med Emacs
> eller VI som Notepad kan.

Og lære alle begrænsningerne i Notepad, f.eks. hvad gør man
med for store filer, eller unix-filer uden CR,.....

Men der findes da Nedit (X), og KDE og Gnome har også en lille X-teksteditor...

Og Emacs har da en X-mode med menuer, så man som begynder ikke behøver at kende
tastaturgenvejene ?

--
no signature :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-08-02 10:35

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Den har da venlige menuer man kan bruge med sin mus og en venlig
> tutorial der henvises til fra start-skærmen?

Både Emacs og vim har en pæn startskærm hvis man ikke kalder dem
med nogle filer. Emacs' startskærm forklarer pænt nok terminologien,
så brugeren der skriver 'C-x C-c' bogstavligt har ikke læst
startskærmen.

Både vim og Emacs har meget ens tutorials. Emacs refererer til den fra
startskærmen, der gør vim ikke.

Både 'emacs /etc/fstab' og 'vim /etc/fstab' vil lade en bruger stå
uden hjælp.

Jeg vil tro at 'Save file /tmp/test? (y, n, !, ., q, C-r or C-h)' er
mere brugervenligt end 'E37: No write since last change (use ! to
override)' (Hvis brugeren kommer så langt)

Både Emacs og vim findes i GUI-udgaver. Jeg har aldrig brugt gvim, så
jeg har ingen ide om hvordan det intergrerer med insert/command-modes
eller hvor stort det ellers er.

Jeg vil hverken anbefale vi eller emacs til en nybegynder der bare
lige hurtigt skal rette i en konfigurationsfil. Men en nybegynder der
gerne vil have en god editor kan lige så godt lære en af dem.

(Hvis nybegynderen samtidigt skal have en stærk mailer/newsreader er
jeg ikke i tvivl om at det hedder Emacs og Gnus)

Mine personlige preferencer. Tjaaa, jeg har EDITOR og VISUAL sat til
vim. Jeg bruger faktisk 'cat > filnavn' flere gange dagligt. Mail,
News bruger jeg Gnus til så jeg har altid en emacs kørende på min
hjemmemaskine.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-08-02 17:19

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> writes:

> Bruger han 'emacs' faar han at vide (her paa USENET) at han skal trykke
> 'C-x C-c n yes'. Det trykker han, og den skriver paa skaermen: 'C-x C-c
> n yes'. Han er ikke ude.

Der er ingen grund til at spørge. For det første han kan bruge menuen

File -> Exit Emacs

som findes det samme sted, som en windows-bruger ville forvente.

For det andet siger splash skærmen når man starter Emacs:

,----
| Useful File menu items:
|
| Exit Emacs. (Or type Control-x followed by Control-c)
`----

Kunne det være nemmere?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 17:34

Jesper Harder wrote:
> Der er ingen grund til at spørge. For det første han kan bruge menuen
>
> File -> Exit Emacs
>
> som findes det samme sted, som en windows-bruger ville forvente.

Jeg tror vi gik ud fra i denne diskussion at det ikke var grafiske
versioner af Emacs og VI vi sammenlignede. - ellers har du helt ret og
så var der slet ikke nogen grund til at diskutere det ofr både Emacs og
Vim har ganske lige-til-at-gå-til GUI versioner nu om dage.

> For det andet siger splash skærmen når man starter Emacs:
> `----

Det må være XEmacs... sådan siger GNU-Emacs ikke.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 17:50

Peter Mogensen wrote:

> Det må være XEmacs... sådan siger GNU-Emacs ikke.

Ups jo .. det gør den skam :)... - også i en terminal.
- ved ikke hvad jeg fik gjort forkert før.

Jammen så er eksemplet om hvor svær Emacs er at bruge jo helt hen i
skoven :)

Peter

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-08-02 18:00

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Jesper Harder wrote:
>
> Jeg tror vi gik ud fra i denne diskussion at det ikke var grafiske
> versioner af Emacs og VI vi sammenlignede.

Jo, men forudsat man kører under X, vil en begynder aldrig starte Emacs
i ikke-grafisk mode.

Man skal jo specifikt skrive 'emacs -nw' for at få det. Hvad er
sandsynligheden for at en begynder gør det ved et tilfælde?

> Det må være XEmacs... sådan siger GNU-Emacs ikke.

Jo, det er fra GNU Emacs 21.2. Hvis man starter i en konsol, får man:

,----
| Welcome to GNU Emacs, one component of a Linux-based GNU system.
|
| Get help C-h (Hold down CTRL and press h)
| Undo changes C-x u Exit Emacs C-x C-c
| Get a tutorial C-h t Use Info to read docs C-h i
| Ordering manuals C-h RET
| Activate menubar F10 or ESC ` or M-`
| (`C-' means use the CTRL key. `M-' means use the Meta (or Alt) key.
| If you have no Meta key, you may instead type ESC followed by the character.)
`----

Her er det også forklaret hvad 'C-' betyder.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-08-02 18:04

Jesper Harder wrote:
> Jo, men forudsat man kører under X, vil en begynder aldrig starte Emacs
> i ikke-grafisk mode.

... men han kan havne i den. Ligeså vel som han kan havne i Vi - hvis han
ikke passer på :)
EDITOR/VISUAL er ofte sat til vi per default og han kan risikere
ligepludselig ikke at have sat en DISPLAY variabel.

> Man skal jo specifikt skrive 'emacs -nw' for at få det. Hvad er
> sandsynligheden for at en begynder gør det ved et tilfælde?

... eller mangle DISPLAY.

Peter

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-08-02 23:25

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> writes:

> Og hvordan gør man så det?

Hold Control-tasten nede og tryk 'x', hold Control-tasten nede og
tryk 'c'.

Hvis man har en ugemt fil åben, spørger Emacs om man vil gemme den --
hertil kan man så bl.a. svare 'n' eller 'y'. Hvis man svarer 'n'
spørger den om man er sikker, hvortil man kan svare 'yes'.

Fra : Leif Neland

Dato : 30-08-02 23:36

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Hold Control-tasten nede og tryk 'x', hold Control-tasten nede og
> tryk 'c'.

Hvorfor skriver man så ikke det? ^X ^C; det er da standard notation for
control.

Andre steder står der M-x og lign; hvad betyder det? Alt-X?

Leif

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-08-02 07:14

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> writes:

> Hvorfor skriver man så ikke det? ^X ^C; det er da standard notation
> for control.

Ikke i emacs verdenen. Emacs er så tussegammel, at de fandt på alting
førend andre begyndte at bruge det. Der er bare stort set ingen af de
ting de fandt på som andre bruger.

Fordelen ved C- notationen, er at den er konsistent med M-, A-, H- og
en til jeg ikke kan huske, som er de 5 taster som Emacs umiddelbart
kender som Ctrl-lignende. Den ene er Alt, og resten kan man selv
vælge.

Det er ikke noget man bruger så tit på et standard tastatur.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-02 08:59

Leif Neland wrote:
> Hvorfor skriver man så ikke det? ^X ^C; det er da standard notation for
> control.

Hmmm.. standard? Ud over de andre gode forklaringer, så giver det heller
ikke megen konsistens i Emacs.
Emacs har 5 "modfier taster" [1]:
Control, Meta, Alt, Shift, Hyper og Super

De forkortes: C-x M-x A-x S-x H-x og s-x

Men "standard" notationen skulle man finde på andre notationer for resten.

> Andre steder står der M-x og lign; hvad betyder det? Alt-X?

Nej, Meta-X
Men mange steder Bl.a. i Mandrake har man på ondeste vis likvideret
Alt-funktionen i Emacs og ladet Alt-tasten på tasteturet være "Meta" i
Emacs.

Så.. ja :)

[1]: Ondsindede tunger påstår at Emacs står for
Escape-Meta-Alt-Control-Shift :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-02 11:23

> [...]

> Men mange steder Bl.a. i Mandrake har man på ondeste vis likvideret
> Alt-funktionen i Emacs og ladet Alt-tasten på tasteturet være "Meta" i

Jeg synes det er dejligt. Når man går fra andre maskiners X opsætning
til en Linuxmaskine, er det temmeligt irriterende at Meta tasten ikke
ligger ved siden af mellemrumstasten, og Emacs har ikke nogen nem måde
at bytte om på Alt og Meta.

Så må X bøjes, når Emacs ikke kan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 11:45

> [...]
> til en Linuxmaskine, er det temmeligt irriterende at Meta tasten ikke
> ligger ved siden af mellemrumstasten, og Emacs har ikke nogen nem måde

At bøje X kan jeg skal selv klare...
Det Mandrake har gjort er at patche kildteksten til Emacs, så der ikke
længere er noget der hedder "Alt" i Emacs.. uanset hvor på tasteturet
den måtte sidde i X.

:(

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-02 12:15

> [...]

> Det Mandrake har gjort er at patche kildteksten til Emacs, så der ikke
> længere er noget der hedder "Alt" i Emacs.. uanset hvor på tasteturet

Den dag hvor Alt, Hyper og Super er bundet til noget fornuftigt som
standard, vil jeg overveje at bruge det :)

Indtil da, har jeg svært ved at se problemet. Emacs kildeteksten er
ikke just fleksibel og smart der.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 12:46

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Den dag hvor Alt, Hyper og Super er bundet til noget fornuftigt som
> standard, vil jeg overveje at bruge det :)
>
> Indtil da, har jeg svært ved at se problemet.

Det kan være du kan se problemet hvis din .emacs.el er fyldt med
short-cuts der bruger Alt ?

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-02 12:53

> Det kan være du kan se problemet hvis din .emacs.el er fyldt med
> short-cuts der bruger Alt ?

Sagtens, men det har jeg ikke, fordi Alt tasten sjældent er defineret.

Iøvrigt skulle du vel ikke have problemer med at hente kildeteksten
hjem til emacs og genoversætte hvis det generer dig?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 12:59

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Iøvrigt skulle du vel ikke have problemer med at hente kildeteksten
> hjem til emacs og genoversætte hvis det generer dig?

Det har jeg også været tæt på.. men det er en lidt større opgave end
bare Emacs at lave en magen til Mandrakes - bare uden det patch. Jeg
ville gerne have fuld UTF-8 funktionalitet og så skal jeg have leim med.

... en dag jeg får tid

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 08:33

> [...]

> bare Emacs at lave en magen til Mandrakes - bare uden det patch. Jeg
> ville gerne have fuld UTF-8 funktionalitet og så skal jeg have leim

Fuld UTF-8? Hvorfor? Skal du rode med fuld Unicode (saasom
asiatiske sprog) eller er det bare for at kunne redigere dine websider
i noget fancy? XML?

Jeg har endnu ikke set fidusen i leim - oplys mig gerne :)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-09-02 10:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Fuld UTF-8? Hvorfor? Skal du rode med fuld Unicode (saasom
> asiatiske sprog) eller er det bare for at kunne redigere dine websider
> i noget fancy? XML?

Bl.a. XML ja. UTF-8 bliver mere og mere udbredt. Jeg har tidligere
arbejdet med et content-management system som vi gerne ville have haft
gjort multi-sproget.

> Jeg har endnu ikke set fidusen i leim - oplys mig gerne :)

Hvordan skriver du f.eks. en smiley i Emacs?

http://www.unicode.org/charts/PDF/U2600.pdf

Ud over C-q et-eller-andet.

Ligenu har jeg på mit tastetur (med US layout) ca. 5 forskellige mådet
at frembringe æøå på. Men ud over hvad der er i Latin-1 så er der ikke
særlig god understøttelse for UTF-8 i min Emacs. Det vil sige input.
Filer og font håndterer den fint.

Peter

PS: Links til UTF-8 code charts:
http://www.uni-jena.de/~pfk/mpp/sv8/utf8.html

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 10:20

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Hvordan skriver du f.eks. en smiley i Emacs?
>
> http://www.unicode.org/charts/PDF/U2600.pdf

No idea. ":" efterfulgt af ")" plejer at goere det.

> [...]
> særlig god understøttelse for UTF-8 i min Emacs. Det vil sige
> input. Filer og font håndterer den fint.

Ok. Mente det nok. Asiatisk er heller ikke helt nemt at lege med.

Jeg havde meget sjov for et par aar siden med at haandtere paent store
XML filer med en masse asiatiske tegn i - det er daeleme ikke nemt at
finde fejl naar man ikke kan se hvad tingene betyder, men det fik vi
da af vejen.

Paa det tidspunkt var Emacs til Windows ikke saerlig velegnet, men
Word kunne da.

Fra : Jesper Harder

Dato : 31-08-02 00:43

> Hvorfor skriver man så ikke det? ^X ^C; det er da standard notation
> for control.

Tjah, standard og standard. Nogle programmer bruger 'Ctrl+x', andre
bruger 'Ctl+x'. På nogle tastaturer findes der måske slet ikke en
Control-tast, på andre er den oversat til det lokale sprog.

Emacs har eksisteret i lang tid og været brugt på mange, mange
forskellige typer tastaturer. Derfor har man vel valgt at holde fast i
den notation man har valgt for lang tid siden i stedet for at skifte den
ud, hver gang der kommer en ny type tastatur, terminal eller
operativsystem.

> Andre steder står der M-x og lign; hvad betyder det? Alt-X?

På et pc-tastatur er det normalt Alt-x; men nogle tastaturer har en
decideret Meta-tast. Jeg kan ikke huske, hvad det er på Mac, som vist
hverken har Alt eller Meta.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-08-02 07:15

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> På et pc-tastatur er det normalt Alt-x; men nogle tastaturer har en
> decideret Meta-tast. Jeg kan ikke huske, hvad det er på Mac, som vist
> hverken har Alt eller Meta.

Afhænger af hvor man er henne, og i hvilken Emacs.

Under Xdarwin i en X-GUI er det æbletasten der er Meta. Det fungerer
helt ok.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-08-02 16:30

On Fri, 30 Aug 2002 08:46:13 +0000 (UTC), Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> editor. Han forsoeger desperat at komme ud igen.

> Bruger han 'vi' faar han at vide (her paa USENET) at han skal trykke

Forudsat at han ikke er kommet til at skrive et ord med "i" i, ord er
kommet i insert-mode - så er forklaringen en anden...

> Bruger han 'emacs' faar han at vide (her paa USENET) at han skal
> trykke 'C-x C-c n yes'. Det trykker han, og den skriver paa
> skaermen: 'C-x C-c n yes'. Han er ikke ude.

Under alle omstændigheder kan man jo fortælle vedkommende at man bare
kan bruge menuen.

> Jeg spoerger igen - hvad er nemmest for den totale n00b?

Jeg synes det er ca. lige indviklet - at forstå hvad control-tasten er
for en og at forstå hvad 'insertion mode' er.

,

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-08-02 16:45

> [...]

> editor. Han forsoeger desperat at komme ud igen.

> Bruger han 'vi' faar han at vide (her paa USENET) at han skal trykke

Forudsat at han ikke er kommet til at skrive et ord med "i" i, og er

Fra : Kent Friis

Dato : 31-08-02 19:05

Den Sat, 31 Aug 2002 17:44:51 +0200 skrev Adam Sjøgren:

>Forudsat at han ikke er kommet til at skrive et ord med "i" i, og er
>kommet i insert-mode - så er forklaringen en anden...

Ok, den her virker altid:

tryk <ESC> indtil den bipper, og så :q! <enter>

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-02 19:58

Kent Friis wrote:

> Ok, den her virker altid:
>
> tryk <ESC> indtil den bipper, og så :q! <enter>

Ikke hvis man har slået højtaleren fra

(ok, mange udgaver af vi har også 'visuel klokke')

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-09-02 18:45

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 16:24

Martin Christensen wrote:

> S- for Super.

nej.. s- for Super.
S- er for Shift.

> Er der nogen, der har et space cadet keyboard til salg?

Nope, desværre, men hvis du møder nogen der har et Sun keyboard der kan
sluttes til en PC til salg, så er jeg i markedet :)
- Gerne et Type 5d , men det er nok umuligt. Så et Type 6 USB er nok
mere realistisk.

Peter

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-09-02 16:44

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-02 19:24

Martin Christensen wrote:
> Ha! Dine latterlige kendsgerninger preller af på min
> uigennemtrængelige stædighed!

Bare rolig.. der er folk på usenet der har endnu sværere ved det med
kendsgerninger end dig

> Jeg har forresten forsøgt at få X og Emacs til at samarbejde om at
> bruge Hyper, men uden held så vidt. Yep, jeg kender udmærket til
> FAQ'en.

Jeg har ikke læst FAQ'en , men jeg har da fået det til at virke (bortset
fra Mandrakes tosserier). Du er velkommen til få min .emacs og min
xmodmap, hvis du er interesseret.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 08:35

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> Jeg har forresten forsøgt at få X og Emacs til at samarbejde om at
> bruge Hyper, men uden held så vidt. Yep, jeg kender udmærket til
> FAQ'en.

Du skal da have en dims i stil med:

http://www.ymouse.com/product/pxkfoot.htm

Naar du saa er oppe i fart, saa opgraderer du til basdelen af det
lokale kirkeorgel!

Fra : Jesper Harder

Dato : 01-09-02 17:24

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> [...]
> til en Linuxmaskine, er det temmeligt irriterende at Meta tasten ikke
> ligger ved siden af mellemrumstasten, og Emacs har ikke nogen nem måde

Det forlyder at næste version af Emacs får en alt-is-meta option, som
bytter rundt på dem.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 08:36

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Det forlyder at næste version af Emacs får en alt-is-meta option, som
> bytter rundt på dem.

Symptombehandling.

De mangler noget der let setter de enkelte præfixtaster til noget
fornuftigt - fx en xevent.

Fra : Jesper Harder

Dato : 02-09-02 14:51

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Hvordan skriver du f.eks. en smiley i Emacs?
>
> http://www.unicode.org/charts/PDF/U2600.pdf
>
> Ud over C-q et-eller-andet.

Man installerer Dave Loves 'rfc1345.el' -- så kan man vælge rfc1345 som en
input method:

`C-x RET C-\ rfc1345 RET'

og bruge forkortelserne fra RFC 1345, fx

Hvid smiley: &0u = ☺
Sort smiley: &0U = ☻

Den inbyggede 'TeX' input method kan også være meget nyttig, fx

\sum = ∑
\boxminus = ⊟
\hbar = ℏ

> Ligenu har jeg på mit tastetur (med US layout) ca. 5 forskellige mådet
> at frembringe æøå på. Men ud over hvad der er i Latin-1 så er der ikke
> særlig god understøttelse for UTF-8 i min Emacs.

Prøv at kigge i gnu.emacs.sources. Dave Love har sendt forskellige
andre input methods til Unicode.

Fra : Martin Christensen

Dato : 03-09-02 00:11

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-09-02 00:31

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> Yeah, baby! Nu er kirkeorgelet ikke lige mit instrument. Er der noget
> mere harmonikaagtigt på markedet?

Hvorfor ikke et blæseinstrument? Sug for <Alt> og blæs for <Meta>.
Og tre korte trut betyder <Esc>.

--
-- Torben.

Fra : Jesper Harder

Dato : 03-09-02 01:05

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Symptombehandling.
>
> De mangler noget der let setter de enkelte præfixtaster til noget
> fornuftigt - fx en xevent.

Jeg kan ikke se hvordan xevents kan bruges, når Emacs også skal fungere
i en konsol.

Fra : Martin Christensen

Dato : 03-09-02 10:01

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-02 10:08

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> Altså! Tag en god, velvoksen harmonika. Den har 120 bastaster i
> venstre side, som kan bruges som modifiers. Højre side spænder over
> omkring fire oktaver. Det giver ca. 4*13*120 = 5760
> kombinationsmuligheder bare med én tast i hver side, og jeg tør slet
> ikke tænke på, hvordan de kan kombineres! Det er jo enhver
> Emacs-elskers drøm. Blæseinstrumenter min bare...!

Hvis du bygger en harmonika om til tastatur, og tager en masse
billeder af processen, er jeg helt sikker paa at slashdot gaar i
spasmer.

Specielt hvis du faktisk kan faa lavet noget paa det.
Der var for nyligt en artikel om en gut der satte en model op for
optimalt tastaturlayout - det kunne du tilpasse harmonikaen, og herved
faa dit eget personligt optimale layout.

Multimedietastaturer - go home.

Fra : Martin Christensen

Dato : 03-09-02 10:48