Træk fra to tabeller, men skiftevis
Fra : Kim Hougaard

Dato : 28-08-02 19:20

Jeg har i min database to tabeller, en med overskrifter på 6
grupper samt en med 24 deltagere fordelt på de 6 grupper.
Deltagerne referer alle til en gruppe. Nu vil jeg gerne
præsentere alle mine grupper inkl. deltagere. Dvs. først vil jeg
trække overskriften på gruppe 1 fra en tabel så deltagerene fra
gruppe 1 fra den anden tabel osv. Så vidt jeg lige kan se bliver
det to loops inde i hinanden, men jeg kan ikke få det til at
virke.

Eller måske skal jeg lave helt om på min tabelstruktur, hvis der
er nogle som har en løsning hertil !

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-08-02 22:57

Kim Hougaard skrev:

> [...]
> gruppe 1 fra den anden tabel osv. Så vidt jeg lige kan se bliver
> det to loops inde i hinanden, men jeg kan ikke få det til at

Hvor(dan) skal du præsentere dine data? Umiddelbart vil jeg foreslå
at lave en ganske almindelig join-forespørgsel mellem de to
tabeller.

I pseudokode bliver det:

SELECT g.gruppeID, g.overskrift, d.navn
FROM Grupper g INNER JOIN Deltagere d
ON    g.gruppeID = d.gruppeID
ORDER BY g.gruppeID, d.deltagerID

Det vil give et postsæt a la:

ID - overskrift - navn
1 - Rørlæggere - Peter Hansen
1 - Rørlæggere - Kurt Larsen
2 - Murere - Jørgen Jensen

Hvis du skal vise det på fx en hjemmeside på formen:

Rørlæggere:
   Peter Hansen
   Kurt Larsen

Murere:
   Jørgen Jensen

kan det klares med en enkelt løkke. Du skal gemme id-nummeret
(eller evt. bare overskriften) på gruppen i en variabel. Hver gang
du går en post frem tjekker du så den nye værdi op mod den du har
gemt i variablen. Hvis de er ens er du stadig i samme gruppe -> du
skriver bare deltagernavnet ud. Hvis de er forskellige er du nået
til en ny gruppe -> du skriver en overskrift efterfulgt af det
første navn.

> Eller måske skal jeg lave helt om på min tabelstruktur, hvis der
> er nogle som har en løsning hertil !

Nej - den ser umiddelbart fin ud (beskriv den gerne nærmere hvis du
er i tvivl).

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Kim Hougaard

Dato : 29-08-02 13:25

Mange tak, det er lige præcis sådan det skal være, men jeg kan
ligesom ikke få skrevet det loop så det virker efter hensigten ! Men
jeg prøver stadig.

Fra : Kim Hougaard

Dato : 29-08-02 16:14

Så lykkedes det