Skannerspørgsmål/3
Fra : The Amazing Grace

Dato : 19-02-01 23:51

Hej,

nu er jeg et skridt længere fremme. Den foreløbige plan er at få en
flatbed-SCSI skanner til en beskeden pris.

I dag har jeg så købt en billig SCSI-kontroller. Tekram DC-315U.

Motherboardet viser kortet under POST, men driveren skriver ikke til
skærmen under boot.

Driveren TRM3X5.ADD giver TRAP under boot, men med TRMSCSI.ADD booter
OS/2 fint.

Der synes at være konflikt med mit brændersoftware, af en eller anden
art, men det skal man nok kunne finde en løsning på.......

Hardware manager viser ingen oplysninger om Tekram-kortet.

Hardware manager har dog heller aldrig vist nogen oplysninger om mit
netkort, som fungerer fint.

Før jeg får købt skanner, kan jeg ikke praktisk teste Tekram-kortet, det
er klart.

Men er der nogen mulighed for at teste, om Tekram-kortet fungerer?
SystemInfo hjælper ikke.

Mads Hansen

--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Bent Nielsen

Dato : 20-02-01 17:16

The Amazing Grace skrev:

> [...]
> en dedikeret filmskanner til mine dias. Mine spørgsmål i denne omgang
> går kun på den billige flatbedskanner: (Skal kun bruges til OCR, fotos
> til internet og stregtegninger...)
>
> Spørgsmålene:
>
> 1a) Jeg kan ikke finde nogen sikker oplysning om, at USB-skannere duer
> til OS/2?
>
> 1b) Der er også larmende tavshed om parallel-ports skannere?
>
> 2) SCSI-adaptere - Tekram har nogen fornuftige løsninger, men det er
> svært at gennemskue, hvilke modeller der er understøttet af OS/2? Jeg
> har især set på DC-310, som kan fås ganske billigt.

Hej

Dette sted er det eneste som du er sikker på at få en scanner som virker
med OS2 og den software som er med.

http://shop.mensys.nl/cgi-bin/db2www/mns_art2.d2w/report?artname=CMP630

Fra : The Amazing Grace

Dato : 20-02-01 21:12

Bent Nielsen wrote:

> Dette sted er det eneste som du er sikker på at få en scanner som virker
> med OS2 og den software som er med.
>
> http://shop.mensys.nl/cgi-bin/db2www/mns_art2.d2w/report?artname=CMP630

Tusind tak!

Det ser lovende ud. Jeg har været i kontakt med dem, for at spørge om
deres pakke af Microtek scanner + ImpOS/2. Det er en 600 dpi, 30 bit
scanner. Med i købet er også et Adaptec SCSI-kort, hvilket ikke fremgår
af deres hjemmeside.

Men nu havde jeg selvfølgelig lige nået at købe Tekram SCSI-kort, så det
samlede tilbud er ikke så attraktivt længere. Desuden har jeg ikke meget
lyst til at købe hardware i udlandet - jeg kan levende forestille mig
hvor besværligt det kan blive hvis der går noget i stykker....

Jeg tror nok at jeg køber deres ImpOS/2, og vil så prøve at finde en
billig SCSI-scanner i Københavnsområdet - Mensys har jo oplyst en liste
med understøttede scannere, som man kan støtte sig til.

Mange af de understøttede scannere er gamle modeller, så hvordan er det
at købe brugte scannere? Er det en dum idé, eller skal man bare se efter
bestemte ting, der skal være i orden?

Mads Hansen
--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Dan Kyhl

Dato : 21-02-01 20:49

Hej,

jeg har lige andetsteds hvor scsi drivere diskuteres ifb med OS/2,
der siges at drivere til Tekram 315/395 ikke er lige s† gode som drivere
til andre Tekram kort (bruger vist Symbios chips).

Det fremg†r ogs† at Adaptec kort (til brug med SCSI diske og OS/2),
efterh†nden
ogs† kan give problemer. Der skulle Symbios chips/kort og disses drivere v‘re
bedre.

<suk> Jeg har selv kun Adaptec kort!

Dan

Fra : The Amazing Grace

Dato : 21-02-01 21:53

The Amazing Grace wrote:

> [...]
>
> Der synes at være konflikt med mit brændersoftware, af en eller anden
> art, men det skal man nok kunne finde en løsning på.......

Konflikten med brænderen er opklaret: Det var en Fejl 40...

....altså 40 cm foran skærmen.

Jeg vender tilbage med mere, når jeg køber selve skanneren...

Mads Hansen

--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........