Benzin
Fra : Daddy

Dato : 28-08-02 15:18

Hej

Er det OK at bruge alm. blyfri benzin til at blande knallertbenzin af.

Det er til en Zuzuki DM50 samurai

MVH
Ole Fisker

Fra : Calle.

Dato : 28-08-02 16:02

Daddy wrote:
> Hej
>
> Er det OK at bruge alm. blyfri benzin til at blande knallertbenzin af.
>
> Det er til en Zuzuki DM50 samurai
>

> MVH
> Ole Fisker

Ja
Jeg har ikke gjort andet siden det blyfri kom frem, og har ikke haft nogle
bivirkninger endnu.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 29-08-02 05:42

Du kan sagtens bruge blyfri til en knallert.

Bly i benzinen bruges til at smøre ventilerne i topstykket på en
4-taktsmotor. Men da en 2-taktsmotor ikke har
ventiler i topstykket, er det fløjtende ligegyldigt om du bruger bly eller
ej.

--

---
Best regards / Med venlig hilsen

Søren Ladegaard - Denmark
[ http://www.CommodoreBillboard.com ]

Fra : Martin Østerberg

Dato : 29-08-02 09:14

On Thu, 29 Aug 2002 06:42:18 +0200 skrev "Søren Ladegaard"
<soren_ladegaard@commodorebillboard.com> .

> [...]
>4-taktsmotor. Men da en 2-taktsmotor ikke har
>ventiler i topstykket, er det fløjtende ligegyldigt om du bruger bly eller

Ud fra et miljømæssigt hensyn er det ikke helt ligegyldigt, der er
blyfrit klart at foretrække. Nu jeg er i miljøet, er det en korrekt
antagelse at de dyrere fuldsyntetiske olier er mindre miljøbelastende
end de noget billigere scooter olier ?

Martin

Fra : Allan Riise

Dato : 29-08-02 09:36

Martin Østerberg wrote:
:: On Thu, 29 Aug 2002 06:42:18 +0200 skrev "Søren Ladegaard"
:: <soren_ladegaard@commodorebillboard.com> .
::
::: Du kan sagtens bruge blyfri til en knallert.
:::
[...]

Både og Martin. De udleder lidt mindre partikler, men de er jo så blevet
kemisk fremstillet hvor der er brugt en masse skadelige kemikalier og energi
i større mængder end ved delsyntetisk og ikke syntetisk olie.
Så rent miljømæssigt er det lidt svært at gøre op, svarer lidt til
spørgsmålet om indkøbsposer. Skal det være papir eller plastik.

Venligst ...
--
Allan Riise
Ari06@AriSoft.dk

Fra : Martin Østerberg

Dato : 29-08-02 10:18

On Thu, 29 Aug 2002 10:36:14 +0200 skrev "Allan Riise"
<Ari06@AriSoft.dk> .

> [...]
>Så rent miljømæssigt er det lidt svært at gøre op, svarer lidt til
>spørgsmålet om indkøbsposer. Skal det være papir eller plastik.

Yep, den vinkel havde jeg ikke lige overvejet, men der er vel forskel
på kvaliteten i de forskellige olier, hvorfor den gode olie må give
scooteren en længere levetid, og dermed et mindre forbrug af
reservedele (der jo også kræver brug af råvarer og energi)...forstår
efterhånden godt hvorfor miljøkonferencer har det med at gå i
hårdknude...

Martin

Fra : LaLLe

Dato : 29-08-02 11:28

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 29 Aug 2002 10:36:14 +0200 skrev "Allan Riise"
> <Ari06@AriSoft.dk> .

Kommer også an på om motoren går varmt nok til at den kan forbrænde olien.
De dyrere olie har en varmere antændelses temperatur og er derfor velegnede
til tunede motore da de smørre det længere. Hvis ens motor ikke kan brænde
olien af vil man få en tilsodet potte og evt snask ud af udstødningen og det
er bestemt heller ikke sundt for miljøet :(

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Ally

Dato : 29-08-02 11:39

> [...]
> motor ikke kan brænde olien af vil man få en tilsodet potte og evt
> snask ud af udstødningen og det er bestemt heller ikke sundt for

Selvom det måske hører under en olietråd, så er semi/fuld-syntetisk olie et
punkt, jeg bare ikke kan få et endegyldigt svar på. Jeg har en Aprilia Area
51, der har fået fjernet plumpen i udstødningen og ringen i variatoren. På
toppen kører den ca. 85 under normale forhold (let vind, vandret vej). Den
er ikke tunet på anden vis.

Forhandleren siger det ene øjeblik, at jeg skal bruge fuldsyntetisk, det
næste semi-syntetisk. Jeg HAR haft problemer med tilstoppet udstødning, men
jeg er ikke klar over, hvor lang tid der var gået siden sidst, udstødningen
havde været skilt ad, da jeg ikke selv har gjort det.

Hvad er jeres vurdering? Jeg befinder mig åbenbart i "grænseområdet" mellem
fuld/semi-syntetisk olie, da den ikke er tunet nok til at bruge
fuldsyntetisk, men samtidig kører den hurtigere end hvad der berettiger
semi-syntetisk. Det er sgu ikke nemt Indtil videre kører jeg på
fuldsyntetisk.

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Allan Riise

Dato : 29-08-02 12:16

"Ally" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fuldsyntetisk, men samtidig kører den hurtigere end hvad der berettiger
> semi-syntetisk. Det er sgu ikke nemt Indtil videre kører jeg på

Tjaa, jeg kører på en gammel FS1 med en top på 103km/t og bruger
delsyntetisk og har ingen problemer !!

Venligst ...

Fra : Martin Østerberg

Dato : 30-08-02 21:34

On Thu, 29 Aug 2002 13:16:19 +0200 skrev "Allan Riise"
<Ari06@AriSoft.dk> .

>Tjaa, jeg kører på en gammel FS1 med en top på 103km/t og bruger
>delsyntetisk og har ingen problemer !!

Nu snipper jeg en del...vil det sige at en let tunet scooter30 der
kører ca 45-50 på en god dag ikke har specielt gavn af en
fuldsyntetisk olie ?

Martin

Fra : Allan Riise

Dato : 31-08-02 08:28

Martin Østerberg wrote:
[...]
Jep, det er korrekt !

Venligst ...

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-02 17:36

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> skrev i en meddelelse
> :: Nu snipper jeg en del...vil det sige at en let tunet scooter30 der
> :: kører ca 45-50 på en god dag ikke har specielt gavn af en
> [...]

Overhovedet ik? Jeg har da hørt andet... jeg bruger selv en dyr
fuldsyntetisk fra ELF. En type som er lavet til "Top Performance Outboard
Engines". Det gør under alle omstændigheder at den ikke oser og derfor
heller ikke soder til. Om det samme kan opnåes med en semi-syntetisk aner
jeg ikke. Jeg er også ligeglad, da jeg får den dyre olie igennem min far

Så fik jeg lige pralet lidt :)