Saddel (Re: Hvorfor må man ikke nævne dem?~
Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-08-02 13:35

On Tue, 27 Aug 2002 08:34:51 +0200,
Dennis Thrysøe <qabi@qabi.dk> wrote:

> Jeg er en af dem der helst vil ride med så lidt udstyr som muligt. Jeg
> bruger kun pisk sjældent (når det er nødvendigt). Hvis jeg havde evnerne
> ville jeg også gerne ride uden hovedtøj/bid og for den sags skyld
> saddel. Realistisk? Næ.

De fleste af de få gange jeg har siddet på en hest har været uden
saddel. Er det meget ualmindelig at ride uden en saddel?

Den hest jeg har reddet mest på har dog været godt polstret - så man sad
faktisk rigtig godt.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-08-02 14:33

Anders Bo Rasmussen wrote:

> De fleste af de få gange jeg har siddet på en hest har været uden
> saddel. Er det meget ualmindelig at ride uden en saddel?

Nøh, det tror jeg sådan set ikke. Men jeg gør det ikke så meget selv.
Det er en del sværere (ihvertfald for mig) at sidde ordenligt og
afslappet på hesten. Så f.eks. træning er ikke så nemt.

> Den hest jeg har reddet mest på har dog været godt polstret - så man sad
> faktisk rigtig godt.

Ja, det hjælper jo det hele :)

-dennis

Fra : Liz

Dato : 28-08-02 20:31

At ride uden saddel er noget af det skønneste jeg ved. Bare det at være i
så tæt kontakt med hesten.......
Og så giver det dig fantastiske balance-evner! Mange flere burde prøve det.

Hilsen Liz ( der tit rider sin arabere uden saddel, også ud i skoven!)

Fra : Marlene

Dato : 29-08-02 09:08

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_u9b9.33577$ww6.2642637@news010.worldonline.dk...
> At ride uden saddel er noget af det skønneste jeg ved. Bare det at være i
> så tæt kontakt med hesten.......
> Og så giver det dig fantastiske balance-evner! Mange flere burde prøve
det.

Ja, jeg kunne godt forestille mig, at det vil give gode balanceevner. Men
hvis man ikke er så rutineret en rytter, er det altså sværere at ride uden
sadel. Og der nævnes også af et par stykker, at det er nemmere at ride uden
sadel, hvis hesten er godt polstret; det har jeg hørt mange gange før, og
jeg forstår det altså slet ikke. Jeg kan meget bedre holde mig fast, hvis
hesten er "tynd" og smal, for ellers kan jeg ikke klemme knæene fast til
hestekroppen!!! Men det kommer vel også an på, hvor lange ben man har, og
hvor stor man er, mon ikke?

Mvh. Marlene.

Fra : Liz

Dato : 29-08-02 21:32

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote in message
Men det kommer vel også an på, hvor lange ben man har, og
> hvor stor man er, mon ikke?
>
> Mvh. Marlene.

Jeg ved det ikke, - jeg er da kun 157, alm. bygning og har ikke de stor
problemer. Jeg tror at det er mere et spørgsmål om at slap af end om at
klamre sig fast. Trav uden saddel er da lidt besværligt på en araber -
måske er det meget mere behagelige med en af de "unævnelig" i tölt ?

Hilsen Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-08-02 13:53

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klamre sig fast. Trav uden saddel er da lidt besværligt på en araber -
> måske er det meget mere behagelige med en af de "unævnelig" i tölt ?

Har prøvet både smalle og knapt så smalle "unævnelige" uden sadel. Jeg synes
helt klart, at de bredeste er nemmest at sidde på, da selve siddefladen er
større, men ellers kan man jo "snyde" lidt og lægge et fåreskind imellem.
Det er også meget rart på kolde efterårs- og vinterdage.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 30-08-02 20:18

On Thu, 29 Aug 2002 10:08:18 +0200,

> Ja, jeg kunne godt forestille mig, at det vil give gode balanceevner. Men
> hvis man ikke er så rutineret en rytter, er det altså sværere at ride uden
> sadel.

De første gange jeg red var uden saddel. Da der pludselig skulle saddel
på, syntes jeg mere det var et forstyrende element mellem hest og mig
end en hjælp. Jeg var sikkert faldet af et mindre antal gange med en
saddel (til gengæld var der et par andre svipsere, hvor det ville have
været ret ubehageligt med en saddel).

>Og der nævnes også af et par stykker, at det er nemmere at ride uden
> sadel, hvis hesten er godt polstret; det har jeg hørt mange gange før, og
> jeg forstår det altså slet ikke.

Jeg ved ikke om det er nemmere, men det er i vertfald behageligt at
sidde på en bred hest - så længe den ikke er for bred.

og sikkert også hvad man er vandt til.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 01-09-02 16:07

Hej

Da jeg lærte at ride som 6 årig var det uden sadel af den simple årsag at vi
skulle have vores balance iorden som det aller første. Da vi "endelig" fik
sadel på var det uden stigbøjler, og der gik ret lang tid inden vi fik dem
på også. Det har jeg altid været glad for at min daværende ridelærer
insisterede på (altså at vi skulle ride uden sadel) fordi at min balance
virkelig er god den dag i dag!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Sander

Dato : 01-09-02 20:01

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på også. Det har jeg altid været glad for at min daværende ridelærer
> insisterede på (altså at vi skulle ride uden sadel) fordi at min balance

Hej Nina !

Min moster, som er to år ældre end mig, lærte mig at ride, da jeg var 10 år.
Hun havde det samme princip. Jeg lærte at ride uden saddel, på en
shetlænder. Jeg trillede af, mange gange i starten, men da balancen endelig
var der, gik det jo fint, især på større heste, der jo er meget roligere i
bevægelserne.
Har desværre ikke reddet i 13 år, på nær en kort tur, for ca. 2 år siden.
Man kan åbenbart stadig, selvom der går lang tid imellem. Det gør dog Av i
benene, i dagene efter.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 01-09-02 20:06

Hejsa

> De fleste af de få gange jeg har siddet på en hest har været uden
> saddel. Er det meget ualmindelig at ride uden en saddel?

Nej da, det er da klart det fedeste)) som mange andre også har
tilkendegivet.. hæhæ

> Den hest jeg har reddet mest på har dog været godt polstret - så man sad
> faktisk rigtig godt.

jaa. det hjælper lidt på det.

hilsen

Jimmie

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-09-02 21:09

On Sun, 1 Sep 2002 21:06:26 +0200, "Jimmie Andersen" <Hawk@teknik.dk>
wrote:

>Nej da, det er da klart det fedeste)) som mange andre også har
>tilkendegivet.. hæhæ

   Det er både en dejlig fornemmelse - fordi man kommer tættere
på hesten og ofte vil opnå bedre resultater i fx. dressuren fordi man
jo har direkte kontakt. Men det er som flere andre har sagt en rigtig
god måde at træne balancen på :) Bortset fra det er det altid sundt at
starte en ridetime med at ride en 10 minutters tid uden bøjler fordi
man kommer til at slappe meget bedre af i benene. Det betyder at man
får et bedre dressursæde og slapper bedre af både i terrænet og på
springbanen. =)

>jaa. det hjælper lidt på det.

   Nu rider jeg på den er spidsryggede halvgamle danske
varmblodshest der er let overbygget bagtil og har tendens til at
tripper i traven medmindre man får ham ned med hovedet. Sjovt nok er
det altid nemmere når man rider på bar ryg fordi kontakten er bedre ;)
Og på trods af den spidse ryg og den til tider knapt så gode gang
sidder jeg faktisk udemærket - det kræver bare at man får sat sig
ordentligt når man kravler op (er opmærksom på hvordan man faktisk
sidder ;) og at man som sagt får arbejdet ham lidt ned =) Det er
ellers en herlig sport den med at ride uden sadel - blot er han så
tøndeformet at man risikerer at stå af hvis han går sideværts uanset
om man har balance eller ej ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.