Konverterer Clientside VB Script til JScri~
Fra : Thomas Due

Dato : 28-08-02 12:42

Hej,

Jeg ville lige hører om der er nogle som kan fortælle mig hvordan jeg
konverterer følgende VBScript til JScript:

<script language="vbscript" type="text/VBS">
Sub ChangeSelection(aselect, atextarea)
atextarea.innertext = aselect.options(aselect.SelectedIndex).text
End Sub
</script>

Formål med scriptet er at indsætte en tekst i en textarea når indholdet af
select
ændrer sig. Indtil videre gør funktionen dog ikke andet end at indsætte
selected item.

Umiddelbart ville jeg konverterer til følgende:

<script language="jscript" type="text/JScript">
function ChangeSelection(aselect, atextarea) {
atextarea.innertext=aselect.options(aselect.selectedIndex).text +
chr(13)
}
</script>

Men det duer bare ikke fordi, jeg får en fejl i min browser som siger
"Object Required"
i linien "atextarea.innertext= ....".

Grunden til at jeg vil have JScript istedet for VBScript, er selvfølgelig
dels fordi JScript
nu engang er de facto standarden for clientside scripting, men også fordi
jeg har en
fornemmelse af at andre browsere end Internet Explorer ikke forstår
VBScript.

Er der nogen som kan hjælpe mig med dette?
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Andreas Jydebjerg

Dato : 28-08-02 13:46

   {
       atextarea.innertext = aselect.options[aselect.selectedIndex].text;
   }
</script>

Array indeksering i JScript er med [] og properties og metoder er som standard med lille begyndelsesbogstav!

Fra : Thomas Due

Dato : 29-08-02 07:23

Takker, det ligner til forveksling det jeg selv havde fundet frem
til, så hvorfor det ikke virker må stå hen i det uvisse. Sikkert
en fejl 40 ;)

Dette script virker i hvert fald.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-08-02 09:12

Thomas Due wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Takker, det ligner til forveksling det jeg selv havde fundet frem
> til, så hvorfor det ikke virker må stå hen i det uvisse. Sikkert
> en fejl 40 ;)
>
> Dette script virker i hvert fald.

lige en lille tanke...

JScript er Microsofts (udbyggede) version af Javascript og kan ikke
påberegnes at virke 100% i andre browsere end IE (specielt hvis man
udnytter de udvidede muligheder). Der er dog mest overensstemmelser
imellem Javascript og JScript, men du kan komme ud for, at et
JScript ikke virker i fx NN. Derfor mener du sikkert, at du vil
konvertere til Javascript - og ikke JScript ... og derfor skal dette
også fremgå af din type-erklæring i dit script - der skal være

type="text/javascript"

/Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk