USB Webcams ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-08-02 12:14

Hej!

Overvejer at smide et USB webcam på linux-maskinen, så jeg kan holde
lidt øje med tingene når jeg er væk hjemmefra (vejret, hvis man f.eks.
er udenlands ) - men er det overhovedet til at få USB Webcams til
at køre mod linux, og findes der software, der f.eks. grabber et ny
billede hvert 30. sekund og smider det ind på en webserver (via ftp)
?? Det skal måske lige nævnes, at det er RH 7.3 der er tale om på
linux-siden.... Webcam mæssigt har jeg ikke besluttet mig for noget
endnu - ud over at det minimum skal være 640x480 pixels...

/Brian

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-08-02 12:17

Brian Ipsen wrote in <40cpmu8i6qjacn99c42c40ffru7h8h192v@news.inet.tele.dk>:
> men er det overhovedet til at få USB Webcams til
> at køre mod linux,

Ork ja. Mit Creative Webcam II fungerer fint. Eller rettere: Lige så fint
som i Windows... :-/

Men tjek Linux-understøttelsen før du køber!

> og findes der software, der f.eks. grabber et ny
> billede hvert 30. sekund og smider det ind på en webserver (via ftp)
> ??

Ork ja. Jeg fandt i hvert fald ret hurtigt frem til et, sidst jeg skulle
bruge det.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-02 12:19

Brian Ipsen wrote:
> men er det overhovedet til at få USB Webcams til
> at køre mod linux,

Ja,... min kærestes Creative CT6840 virkede ihvertfald med det samme da
jeg satte i en Mandrake 8.2 box.

... ikke at det er specielt godt (kræver ENORMT meget lys), men det
virker - med xawtv

Peter

Fra : Martin

Dato : 28-08-02 16:35

"Brian Ipsen" <spammers@nowhere.net> wrote in message
> [...]
> er udenlands ) - men er det overhovedet til at få USB Webcams til
> at køre mod linux, og findes der software

Jeps du kan få en hel del webcams til at køre på linux maskiner
kig engang på http://www.smcc.demon.nl/webcam/ for de forskellige philips
webcams
har selv et Philips Toucam pro og det virker fint med linux.

Har selv brugt et program der kan grabbe billedet hver x'nde sekund kan dog
ikke lige huske hva det hedder.
men søg på freshmeat eller noget for der findes en del af dem.

MVH
Martin

Fra : Larz

Dato : 28-08-02 20:23

Brian Ipsen wrote:
> [...]
> linux-siden.... Webcam mæssigt har jeg ikke besluttet mig for noget
> endnu - ud over at det minimum skal være 640x480 pixels...

Jeg kører med et Creative WebCam III - det virker fint, jeg kører med
live stream via en lille daemon skrevet i C og med en dertil hørende
javaapplet - hele baduljen hedder uforståeligt nok "Webcam Server" :) Du
kan downloade den her:

   http://donn.dyndns.org/portalofnnod/webcam_server.html

MEN! Jeg ADVARER dig! Sjældent har jeg set så dårlig kode :P Jeg måtte
selv sidde og rette i Makefile'en og diverse header files for at få den
til at virke på min server - og jeg er IKKE en C haj... Ej heller linux
haj... Men det virker nu og er da også ret lækkert!

Der findes utallige andre måder at grabbe enkelte billeder på og det er
som regel slet ikke noget problem at få til at virke! :)

Så - Beslut dig for et kamera, søg derefter på google om se om der er
nogle der har det til at køre under linux :)

--
-
Lars

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-09-02 00:22

On Wed, 28 Aug 2002 21:23:29 +0200, Larz <lp@your-pants.coder.dk>
wrote:

> [...]
>til at virke på min server - og jeg er IKKE en C haj... Ej heller linux
>haj... Men det virker nu og er da også ret lækkert!

Kan du evt. lokkes til at poste dine rettede filer til bipsen @
nerdnet.dk - jeg har også lige set, at der er store problemer med at
compile pakken..... Og hvis man kan spare 20-40 minutter på at få
noget til at køre....

/Brian